Artiklar om forskning
Skolverket samarbetar med olika universitet och högskolor för att sammanställa och kommunicera kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. Nedan kan du söka efter artiklar utifrån område, ämne och skolform.
-
Forskning
Utveckla matundervisningen i grundskolan
-
Forskning
Kognitionsvetenskap i klassrumspraktiken
Artiklar om forskning
Kryssa för kategorier och använd sökrutan för att hitta det du letar efter.
-
20 dec 2024
Att utveckla en ny yrkesidentitet – utmaningar för lärare vid korta kompletterande utbildningar
Korta kompletterande utbildningar är en väg in i läraryrket för dem som antingen karriärväxlar eller kompletterar en utländsk lärarutbildning. För båda grupperna handlar det om att utveckla en delvis ny yrkesidentitet, vilken bygger på att både ta tillvara och omvandla tidigare kunskaper och erfarenheter och att utveckla och integrera nya.
-
19 dec 2024
Utmaningar och möjligheter med hela-skolan-perspektiv på lärande för hållbar utveckling
Hela-skolan-perspektiv på lärande för hållbar utveckling innebär att hållbar utveckling integreras på ett övergripande sätt i hela skolans verksamhet. En antologi presenterar bidrag som beskriver principer för detta såväl som konkreta fallstudier. Tillsammans visar bidragen på möjligheter och utmaningar i arbetet.
-
06 dec 2024
Reflektion utvecklar matundervisningen i hem- och konsumentkunskap
Matlagning är en central del av hem- och konsumentkunskap och har format ämnets särart. Forskning visar att lärares didaktiska val påverkar elevernas möjligheter att begreppsliggöra och utveckla sina matlagningsfärdigheter. Genom medvetna val kan läraren synliggöra och utveckla elevernas arbete med matlagning i undervisningen.
-
19 nov 2024
Lärare med relevanta kunskaper är centrala för elever som identifierar sig som trans eller ickebinär
Skolan är en otrygg plats för många unga transpersoner och ickebinära. Genusvetaren Irina Schmitt urskiljer fyra skolkulturer som kan försvåra eller förenkla livet i skolan för dessa elever. Artikeln presenterar också några av de grundläggande begrepp och synsätt som används inom den genusvetenskapliga forskningen om transpersoner och ickebinära.
-
11 nov 2024
Förskollärarens kompetens skapar möjligheter till lärande i förskolans ateljé
Estetisk verksamhet har en undanskymd roll i förskolans styrdokument. Detta trots de potential till lärande som bildskapande och andra estetiska aktiviteter erbjuder barn i förskolan. Genom förskollärarens kompetens och egna engagemang för bildskapande och med ateljén som rum för sådana aktiviteter, kan en arena för estetiska lärprocesser bli till.
-
04 nov 2024
Så kan kognitionsvetenskaplig grundforskning översättas till klassrumspraktik
En grupp engelska forskare har undersökt vad som händer när resultat från kognitionsvetenskaplig grundforskning översätts till undervisning. De konstaterar att den bild som framträder är komplex och delvis motsägelsefull, men att de ändå ser ett värde i att lärare känner till de principer för undervisning som kognitionsvetenskaplig grundforskning erbjuder.
-
16 okt 2024
Flerspråkighet, språkinlärning och känslan av att sitta fast
Elever på introduktionsprogrammen kan uppleva att de sitter fast, både i sin språkinlärning och på en plats de själva inte valt. Samtidigt kan de känna oro för att utvisas om de inte klarar kunskapskraven. Det visar en avhandling som kan vara till nytta för skolpersonal som vill förstå den sammansatta situation som unga språkinlärare ofta befinner sig i.
-
10 okt 2024
Så upplever lärare sitt behov av stöd för inkluderande undervisning
Det stöd lärare efterfrågar för att arbeta mot inkluderande undervisning har inte nödvändigtvis evidens och leder inte alltid i rätt riktning. Det framkommer i en forskningsöversikt från 2023. Stödet som efterfrågas är assistenter, kompetensutveckling, tid för planering, anpassat material, samarbete med andra lärare och mindre klasser.
-
09 okt 2024
Individuella förmågor kan vara mer avgörande för elevers skolprestationer än socioekonomisk status
I en avhandling från 2023 har Björn Boman undersökt vad som påverkar elevers resultat i årskurs 8 och 9. Huvudresultaten visar att de viktigaste förklaringarna handlar om elevernas förmåga att lösa problem och förstå samband. Även graden av ansträngning och ambition hos eleverna spelar roll.
-
24 sep 2024
Så kan kopplingen mellan språk och personlighet användas i klassrumsdiskussioner
Vi vet sedan länge att personligheten är ganska stabil och i hög grad genetiskt betingad. Samtidigt upplever många flerspråkiga att de blir lite av en annan människa när de byter mellan olika språk. Så vad säger forskningen om dessa frågor, och hur kan de användas som underlag för lärare i klassrummet?
-
17 sep 2024
Bra på planering, mindre bra på relationer – rektorers syn på nyexaminerade lärares kompetenser
Begreppet praxischock används ofta för att beskriva upplevelsen hos nyexaminerade lärare vid övergången från studier till skolpraktik. Vad kan man göra för att minska glappet mellan lärarutbildningen och skolpraktikens krav, behov och förväntningar? Rektorer identifierar relationsskapande som den största utmaningen och lektionsplanering som den största styrkan hos nyexaminerade lärare.
-
12 sep 2024
Didaktiska verktyg för att undvika konflikt mellan kunskap och känslor i klimatundervisningen
Undervisning om klimatförändringar kan väcka känslor som kan bidra till att elever blir passiva eller förnekar problemets omfattning. I en studie presenterar forskare tre verktyg för didaktisk design av innehåll. Verktygen kan underlätta för lärare att undervisa på ett sätt som undviker att de känslomässiga och kognitiva delarna av lärandet hamnar i konflikt.
-
11 sep 2024
Förändrad idrottslärarutbildning kan stärka kreativ dans i skolan
Ny forskning betonar vikten av att ge mer plats åt kreativ dans i undervisningen. Två avhandlingar som rör ämnet idrott och hälsa ger förslag på hur lärare och lärarutbildare kan uppmuntra ett utforskande av rörelse och skapa mer kontinuitet mellan studier på högskola och undervisningen i skolan.
-
10 sep 2024
Fyra vägar till delaktighet för elever vid hela-skolan-perspektiv på lärande för hållbar utveckling
Elevers delaktighet kan se olika ut och finnas inom olika områden. I en norsk studie presenterar forskare en modell med fyra vägar till delaktighet och ett frågeformulär för att mäta elevers upplevelse av delaktighet. Resultat från norska gymnasieskolor visar att eleverna upplevde låg delaktighet förutom när det gäller påverkan via elevråd.
-
30 aug 2024
Att utveckla undervisningen i förskolan genom aktionsforskning
Aktionsforskning kan vara ett sätt för förskollärare att fördjupa sitt arbete med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i undervisningen. Ett aktionsforskningsprojekt i form av sokratiska samtal visar bland annat att metoden hjälpte förskollärarna att utveckla sina samtalskompetenser och förbättra sin undervisningspraktik.
Sida 1 av 33