Aktuella regeländringar

Här hittar du information om de flesta aktuella ändringarna av lagar och regler inom skolområdet. Vi berättar också om ändringar i läroplaner här. Datumen anger den tidpunkt då en ändring ska börja tillämpas.

30 juni 2024

Förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola

Tillfällig förordning om särskild kvot gäller till och med 30 juni 2024

Giltighetstiden för den tillfälliga förordningen om särskild kvot i fristående skolor, som trädde i kraft den 1 april 2022, förlängdes i början på 2023. Förordningen ska fortsätta att gälla till och med den 30 juni 2024.

Förordning (2023:33) om fortsatt giltighet av förordningen (2022:222) om särskild kvot i fristående skolor Länk till annan webbplats.

1 juli 2024

Förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola

Tydligare regler om tilläggsbelopp

Regeringen har beslutat om ändringar i skolförordningen och gymnasieförordningen som syftar till att systemet med tilläggsbelopp ska bli mer likvärdigt, rättvist och rättssäkert. Med tilläggsbelopp avses ersättning för extraordinära stödåtgärder samt ersättning för elever som ska ges modersmålsundervisning eller deltar i lovskola.

Vad som avses med extraordinära stödåtgärder förtydligas nu i nya bestämmelser. Med extraordinära stödåtgärder avses stödåtgärder som väsentligt avviker från det särskilda stöd som ska tillhandahållas inom ramen för grundbeloppet och som innebär att betydande resurser måste avsättas för ett barns eller en elevs räkning. Vid bedömningen av om stödåtgärder utgör extraordinära stödåtgärder ska åtgärdernas omfattningar och varaktighet särskilt beaktas.

Extraordinära stödåtgärder kan enligt de förtydligade bestämmelserna riktas till bland andra barn och elever med funktionsnedsättning, stora inlärningssvårigheter eller långvarig skolfrånvaro och kan exempelvis avse assistenthjälp, anpassning av lokaler eller en helt anpassad lärmiljö. Med en helt anpassad lärmiljö avses en miljö som har utformats med särskilt små elevgrupper, hög lärartäthet och specialpedagogisk kompetens.

Det införs också bestämmelser om att en enskild huvudman som ansöker om tilläggsbelopp ska lämna de uppgifter som behövs för bestämmandet av tilläggsbelopp.

Förordningsändringarna innebär även att Skolverket får meddela ytterligare föreskrifter om vilka uppgifter som ska lämnas vid en ansökan om tilläggsbelopp samt om bestämmandet av tilläggsbelopp.

Ändringarna börjar gälla den 1 juli 2024.

Förordning (2024:219) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (2024:220) om ändring i skolförordningen (2011:185) Länk till annan webbplats.

Förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola samt komvux

Stärkt tillgång till ändamålsenliga läromedel

Riksdagen har beslutat om ändringar i skollagen som syftar till att stärka elevers tillgång till ändamålsenliga läromedel. Följande definitioner förs in i skollagen:

  • Lärobok definieras som tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter.
  • Läromedel definieras som helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen, som överensstämmer med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan och läroplanen, och som är utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art.
  • Lärverktyg definieras som läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.

För förskoleklassen, grundskolan och motsvarande skolformer, gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux förtydligas att elever utan kostnad ska ha tillgång till läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med utbildningens mål. Därigenom betonas att lärverktygens främsta funktion är att stärka elevers kunskapsutveckling och vikten av att läromedel och övriga lärverktyg förhåller sig till aktuell kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan, läroplanen och till bestämmelser om mål för utbildningen i skollagen.

För gymnasieskolan gäller oförändrat att en huvudman får besluta att eleverna ska hålla sig med enstaka egna hjälpmedel.

För komvux på grundläggande eller gymnasial nivå samt komvux som anpassad utbildning på grundläggande eller gymnasial nivå gäller oförändrat att huvudmannen får besluta att lärverktyg som varje elev har för eget bruk och får behålla som sin egendom ska anskaffas av eleverna själva eller erbjudas mot avgifter som högst motsvarar huvudmannens anskaffningskostnader. Begreppet lärverktyg inkluderar alltså, enligt de nya definitionerna, både läroböcker, läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.

När det gäller sfi får huvudmannen oförändrat besluta att eleverna ska hålla sig med enstaka egna lärverktyg.

I samband med lagändringarna har regeringen även beslutat om nya formuleringar i läroplanernas inledande delar om läroböcker, läromedel och lärverktyg. Det görs också tillägg om rektorns ansvar för att alla lärare får tillgång till de lärarhandledningar som behövs. I läroplanerna för grundskolan och motsvarande skolformer, gymnasieskolan samt anpassade gymnasieskolan görs även tillägg om rektorns ansvar för att alla elever erbjuds strukturerad undervisning under lärares ledning samt om rektorns ansvar för att alla elever får tillgång till och förutsättningar att använda skolbibliotek.

Vidare har regeringen beslutat om ändringar i skolförordningens och gymnasieförordningens bestämmelser om vilka kostnader som ska ingå i det grundbelopp som hemkommunen ska lämna till enskilda huvudmän för förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.

Kostnadsslaget för lärverktyg ska avse kostnader för läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen, kostnader för analoga och digitala medier i skolbibliotek samt studiebesök och liknande kostnader.

Kostnader för personal till skolbibliotek skrivs in i kostnadsslaget för undervisning.

I förordningen om vuxenutbildning görs ett språkligt förtydligade gällande ersättning till folkhögskolor som bedriver utbildning som motsvarar sfi. Formuleringen att ersättningen bland annat ska avse sådant som ”lärverktyg” ändras nu till ”läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg”.

Ändringarna börjar gälla den 1 juli 2024.

Lag (2023:951) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2024:268) om ändring i skolförordningen (2011:185) Länk till annan webbplats.

Förordning (2024:269) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (2024:270) om ändring i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:590) om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:37) om läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:591) om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:250) om läroplan för specialskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:592) om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:251) om läroplan för sameskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:593) om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:255) om läroplan för anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:594) om ändring i förordningen (SKOLFS 2011:144) om läroplan för gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:595) om ändring i förordningen (SKOLFS 2012:101) om läroplan för vuxenutbildningen Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:596) om ändring i förordningen (SKOLFS 2013:148) om läroplan för anpassade gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Grundskola och specialskola

Garantin för tidiga stödinsatser ska gälla även inom anpassad grundskola

Sedan tidigare finns bestämmelser i skollagen om en garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklassen samt lågstadiet i grundskolan, specialskolan och sameskolan. Garantin består av flera led och syftar till att tidigt uppmärksamma elever som riskerar att inte uppfylla kriterierna för bedömning av kunskaper i svenska, svenska som andraspråk eller matematik så att de kan få rätt stöd i rätt tid.

Garantin för tidiga stödinsatser utvidgas nu till att även omfatta anpassade grundskolan. Det innebär att det blir obligatoriskt att använda Skolverkets bedömningsstöd i svenska, svenska som andraspråk samt matematik både i årskurs 1 och 3 i anpassade grundskolan. Detsamma gäller för de elever i specialskolan som läser dessa ämnen enligt anpassade grundskolans kursplaner.

Ändringarna börjar gälla den 1 juli 2024.

Lag (2022:1315) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:326) om ändring i skolförordningen (2011:185) Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:598) om obligatoriska nationella bedömningsstöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik i anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.

Föreskrifter (SKOLFS 2024:599) om ändring i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2017:5) om obligatoriska nationella bedömningsstöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1 i specialskolan Länk till annan webbplats.

Garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan

Nationella bedömningsstöd för årskurs 1 och 3

2 juli 2024

Grundskola, specialskola, sameskola och gymnasieskola

Elever ges möjlighet att läsa på en högre nivå och gå fram i snabbare studietakt

Riksdagen och regeringen har beslutat om ändringar i skollagen respektive skolförordningen som syftar till att möjliggöra för elever i grundskolan, specialskolan och sameskolan att läsa på en högre nivå, och att ge elever i gymnasieskolan möjlighet att gå fram i snabbare studietakt.

Ändringarna innebär bland annat att en rektor för en grundskola, specialskola eller sameskola får besluta att en elev ska läsa en eller flera kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner, om eleven bedöms ha goda förutsättningar att klara studierna och eleven och elevens vårdnadshavare medger det. Beslut om att en elev ska läsa en eller flera kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner ska anmälas till Skolinspektionen. Om eleven eller elevens vårdnadshavare tar tillbaka sitt medgivande upphör dock beslutet att gälla.

Om en elev deltar i utbildning på en nivå som ligger över den aktuella skolformen får huvudmannen besluta om andra lärotider för den eleven än de lärotider som regleras i 3 kapitlet 2-4 §§ skolförordningen.

Vidare innebär ändringarna att möjligheten att bedriva riksrekryterande spetsutbildningar inom grundskolan permanentas. Fram till nu har denna möjlighet endast funnits inom ramen för en försöksverksamhet.

Fjärrundervisning ska få användas i ämnen som en elev i grundskolan, specialskolan eller sameskolan läser enligt gymnasieskolans ämnesplaner, oavsett om detta sker inom ramen för en ordinarie grundskoleutbildning eller inom ramen för en riksrekryterande spetsutbildning, och oavsett om något av de nuvarande kraven för att fjärrundervisning ska få användas är uppfyllt.

Även skollagens bestämmelser om entreprenad ändras på så sätt att uppgifter inom grundskolan, specialskolan och sameskolan som avser undervisning i en kurs enligt gymnasieskolans ämnesplan får överlämnas på entreprenad till en huvudman för grundskola, en huvudman för gymnasieskola eller till staten i egenskap av huvudman för specialskolan eller sameskolan. Det gäller dock bara om undervisningen i kursen bedrivs av lärare som uppfyller kraven på legitimation och behörighet i 2 kapitlet 13 § skollagen. Om uppgifter som avser undervisning i en gymnasiekurs överlämnas på entreprenad får även uppgifter som avser fjärrundervisning i kursen överlämnas till samma huvudman på entreprenad. När det gäller de riksrekryterande spetsutbildningarna i grundskolan som nu kommer att regleras i skollagen får alla uppgifter i en sådan spetsutbildning överlämnas på entreprenad till en annan huvudman inom grundskolan, utom uppgifter som avser undervisning i sådana ämnen där undervisningen fördjupas eller breddas eller i kurser som läses enligt gymnasieskolans ämnesplaner.

Vissa ytterligare regeländringar görs också för de obligatoriska skolformer som berörs av de nya bestämmelserna, exempelvis kring betygssättning i de fall elever läser gymnasiekurser.

För gymnasieskolan införs en ändring i skollagen som innebär att huvudmannen får besluta att en enskild elevs utbildning på ett nationellt program ska fördelas på kortare tid än tre läsår, om eleven medger det. Om eleven tar tillbaka sitt medgivande upphör beslutet att gälla. En elev som genomför utbildningen på kortare tid har fortfarande rätt till den garanterade undervisningstiden.

Ändringarna börjar att gälla den 2 juli 2024.

Lag (2024:410) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2024:413) om ändring i skolförordningen (2011:185) Länk till annan webbplats.

Höstterminen 2024

Förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola

Urvalsregler för fristående resursskolor

Riksdagen har beslutat om ändringar i skollagen gällande urvalsregler för fristående resursskolor.

Skollagens generella regler om urval vid mottagande till fristående skolor ska inte gälla vid urval till fristående resursskolor. I stället ska de elever som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder prioriteras om det inte finns plats för alla sökande till en fristående resursskola med förskoleklass, grundskola eller anpassad grundskola.

Motsvarande urvalsregler finns sedan tidigare för kommunala resursskolor med förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola.

Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2023, och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas höstterminen 2024.

Lag (2022:1104) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Frågor och svar om resursskolor

Grundskola, specialskola och sameskola

Elevens val tas bort och undervisningstid omfördelas till andra ämnen

Elevens val tas bort i grundskolan, specialskolan och sameskolan. Syftet med ändringen är att undervisningstid ska frigöras till andra ämnen. I anpassade grundskolan togs elevens val bort den 2 juli 2023.

Det utrymme i timplanen som frigörs när elevens val tas bort omfördelas till framför allt samhälls- och naturorienterande ämnen, men även till vissa praktisk-estetiska ämnen. I grundskolan utökas undervisningstiden bland annat med 95 timmar i SO-ämnena, 50 timmar i NO-ämnena och med 10 timmar i ämnet musik.

Regeringen har även beslutat att elever ska kunna erbjudas undervisning i ett nybörjarspråk inom ramen för skolans val, och att undervisningstiden i språkval inte ska få minskas vid skolans val. Fram till att elevens val nu tas bort har huvudmannen haft möjlighet att erbjuda undervisning i ett nybörjarspråk inom ramen för elevens val.

Antalet avsatta timmar för skolans val är oförändrat, vilket innebär att det även fortsättningsvis finns möjlighet för skolor som erbjuder en profilinriktning att omfördela tid till profilämnena inom ramen för skolans val.

Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas höstterminen 2024.

Lag (2023:943) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:944) om ändring i förordningen (2011:7) om dansarutbildning Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:945) om ändring i skolförordningen (2011:185) Länk till annan webbplats.

Grundskola, specialskola, sameskola och gymnasieskola

Ny föreskrift om hantering och genomförande av digitala nationella prov

Skolverket har beslutat om föreskrifter om hantering och genomförande av digitala nationella prov. Föreskrifterna reglerar hanteringen och genomförandet av nationella prov i digitalt format som helt eller delvis tillhandahålls genom Skolverkets digitala provtjänst.

Föreskrifterna träder i kraft den 1 augusti och ska tillämpas på ett digitalt nationellt prov som genomförs från och med höstterminen 2024 i grundskolan, specialskolan, sameskolan och gymnasieskolan. Från och med andra kalenderhalvåret 2025 ska föreskrifterna även tillämpas på digitala nationella prov inom komvux på gymnasial nivå.

Bestämmelser om hantering och genomförande av nationella prov i pappersformat finns i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov i pappersformat.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:616) om hantering och genomförande av digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Föreskrifter (SKOLFS 2024:617) om ändring i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:616) om hantering och genomförande av digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Föreskrifter (SKOLFS 2024:618) om ändring i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov Länk till annan webbplats.

Nya föreskrifter för digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Om digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

1 januari 2025

Nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare

Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser i skollagen som innebär att det inom skolväsendet ska finnas ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna, öka yrkenas attraktionskraft och på detta sätt öka likvärdigheten i utbildningen för eleverna. Huvudmannens befintliga skyldighet att se till att personalen ges möjligheter till kompetensutveckling preciseras också till viss del.

Det nationella professionsprogrammet ska bestå av två bärande delar:

  • en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare, och
  • ett nationellt meriteringssystem med meriteringsnivåer för legitimerade lärare och legitimerade förskollärare. En av meriteringsnivåerna ska förutsätta en examen på forskarnivå.

Den nationella strukturen för kompetensutveckling ska innehålla insatser som kan ligga till grund för meriteringsnivåer och även andra kompetensutvecklingsinsatser för lärare, förskollärare och rektorer. Insatser för rektorer inom ramen för den nationella strukturen för kompetensutveckling får även erbjudas till ställföreträdande rektorer och anställda eller uppdragstagare som av rektorn har fått i uppdrag att fullgöra enskilda ledningsuppgifter eller besluta i vissa frågor som rektorn annars beslutar om. Det närmare innehållet i den nationella strukturen för kompetensutveckling kommer att preciseras i föreskrifter från regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

Skolverket ska efter ansökan besluta att en legitimerad lärare eller legitimerad förskollärare har uppnått en viss meriteringsnivå, om läraren eller förskolläraren uppfyller villkoren för nivån. Ett beslut om meriteringsnivå får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2025.

Lag (2023:393) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Skolverket arbetar med att utforma det nationella professionsprogrammets två bärande delar

Komvux

Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning

Riksdagen har beslutat om flera ändringar i skollagen som syftar till att det ska bli lättare för ungdomar och vuxna att etablera sig på arbetsmarknaden. Ändringarna syftar också till att förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.

Bland annat införs en bestämmelse i skollagen som reglerar att kurser som är relevanta för ett yrkesområde ska kunna kombineras till en sammanhållen yrkesutbildning inom komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå. En del av utbildningen i en sammanhållen yrkesutbildning ska genomföras som arbetsplatsförlagt lärande (apl). Utbildningen kan utformas som en nationell sammanhållen yrkesutbildning eller vara utformad av en huvudman.

En annan av de ändringar som införs är att varje kommun som huvudregel ska samverka med minst två andra kommuner om uppgifter i gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Det ska ske genom ett primärt samverkansavtal som ska avse planering, dimensionering och erbjudande av utbildning. De samverkande kommunerna bildar ett primärt samverkansområde för utbildningen. Inom komvux ska det primära samverkansavtalet omfatta yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar på gymnasial nivå. En person som är behörig ska fritt kunna söka och tas emot till yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom hela det primära samverkansområdet (så kallat frisök). När en kommun bestämmer vilka yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar som ska erbjudas, och antalet platser på dessa, ska kommunen ta hänsyn till vuxnas efterfrågan och behov av utbildning samt till arbetsmarknadens behov.

Kommuner kan välja att samverka även kring annan utbildning inom komvux. Ett sådant samverkansavtal benämns sekundärt samverkansavtal.

Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2023, men ska tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 31 december 2024 när det gäller komvux. För utbildning som påbörjas före den 1 januari 2025 gäller äldre bestämmelser.

Lag (2022:1089) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2022:1093) om ändring i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning Länk till annan webbplats.

Läs mer om förändringarna avseende sammanhållna yrkesutbildningar

Regional planering och dimensionering av gymnasial utbildning

1 juli 2025

Gymnasieskola

Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning

Riksdagen har beslutat om flera ändringar i skollagen som syftar till att göra det lättare för ungdomar och vuxna att etablera sig på arbetsmarknaden. Ändringarna syftar också till att förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.

Bland annat införs en reglering om att både efterfrågan hos ungdomar och arbetsmarknadens behov ska vägas in när en kommun, region eller enskild huvudman bestämmer vilka nationella program som ska erbjudas och antalet platser på utbildningarna. Detsamma gäller vid planering av utbildning på introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion utformade för en grupp elever. För att en enskild ska godkännas som huvudman för en viss utbildning inom gymnasieskola kommer det också krävas att utbildningen dels bidrar till att möta ungdomars efterfrågan, dels fyller ett behov på arbetsmarknaden.

Vidare ska information från en huvudman om erbjudande av nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion utformade för en grupp elever tydligt ange utbildningens inriktning och vad utbildningen kan leda till när det gäller etablering på arbetsmarknaden och övergång till vidare studier.

En annan av de ändringar som införs är att varje kommun som huvudregel ska samverka med minst två andra kommuner om uppgifter i gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Detta görs genom ett primärt samverkansavtal som ska avse planering, dimensionering och erbjudande av utbildning. De samverkande kommunerna bildar ett primärt samverkansområde för utbildningen. För gymnasieskolan ska det primära samverkansavtalet omfatta nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion utformade för en grupp elever. En ungdom som är behörig ska fritt kunna söka och tas emot till sådan utbildning inom hela det primära samverkansområdet.

Kommunen kan även erbjuda sådan gymnasieutbildning som anordnas av en annan kommun utanför det primära samverkansområdet eller av en region. Sådana samverkansavtal benämns sekundära samverkansavtal. Ett sekundärt samverkansavtal kan också innebära att kommunen erbjuder övrig utbildning i gymnasieskolan som anordnas av en annan kommun eller en region.

Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2023, men ska tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025 när det gäller gymnasieskolan. För utbildning som påbörjas före den 1 juli 2025 gäller äldre bestämmelser.

Lag (2022:1089) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2022:1092) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Regional planering och dimensionering av gymnasial utbildning

Gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, komvux på gymnasial nivå samt komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå

Ämnesbetyg ersätter kursbetyg – Gy25

Riksdagen har beslutat att ämnesbetyg ska införas i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan samt inom komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå (Gy25). Lagändringarna trädde i kraft den 15 juli 2022, och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Det ämnesutformade betygssystemet kommer att ersätta dagens system med kurser och kursbetyg. Ett ämne kommer att bestå av en eller flera nivåer. För varje nivå ska det anges hur många gymnasiepoäng eller gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola som nivån omfattar. Betyg ska sättas efter varje avslutad nivå. När ett godkänt betyg sätts på en högre nivå i ett ämne med flera nivåer ska betyget anses omfatta lägre nivåer i ämnet och ersätta betyg som har satts på sådana nivåer. Det gäller även om eleven har läst den högre nivån inom komvux och den eller de lägre nivåerna i gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan.

Regeringen har, med anledning av Gy25, beslutat om en ny förordning om ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena. De nya ämnesplanerna träder i kraft den 1 februari 2024, och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Regeringen har även beslutat om ändringar i gymnasieförordningen, förordningen om vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år och statsbidrag för sådan utbildning samt förordningen om vuxenutbildning. De ändringarna träder i kraft den 1 januari 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025. Förordningsändringarna gäller bland annat hur betyg ska registreras och betygsdokument utformas. Även om ett betyg på en lägre nivå i ett ämne har ersatts av ett betyg på en högre nivå ska informationen om betyget på den lägre nivån finnas kvar i betygskatalogen. Det ska också dokumenteras att betyget har ersatts av ett betyg på en högre nivå. I betygsdokument som utfärdas efter avslutad utbildning, till exempel examensbevis, ska alla betyg som eleven har fått framgå utom de som har ersatts av ett annat betyg. Det gäller i samtliga skolformer där ämnesbetyg införs.

Till följd av att nya ämnesplaner tas fram görs också ändringar gällande vilka ämnen som får bedrivas som fjärrundervisning i gymnasieskolan.

För att ge skolor och verksamheter möjligheter att förbereda för införandet av ämnesbetyg och ge stöd för det finns det möjlighet för huvudmän att söka statsbidrag. Det regleras i en ny statsbidragsförordning, som träder i kraft den 16 januari 2024.

Skolverket beslutar om de ämnesplaner för Gy25 som inte gäller gymnasiegemensamma ämnen. Dessa nya ämnesplaner publiceras löpande i Skolverkets författningssamling.

Till följd av att all gymnasial utbildning blir ämnesutformad har även ändringar gjorts i förordningen om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare. Ändringarna reglerar bland annat hur en lärare får behörighet i de nya ämnen som införs. Ändringarna i behörighetsförordningen träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången i fråga om undervisning av elever vars utbildning påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2022:147) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Lag (2022:1317) om ändring i lagen (2022:147) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Lag (2022:1319) om ändring i lagen (2022:147) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:655) om ändring i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:656) om ändring i förordningen (2014:854) om vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år och statsbidrag för sådan utbildning Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:889) om statsbidrag för införande av ämnesbetyg Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2023:130) om ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena Länk till annan webbplats.

Förordning (2024:165) om ändring i förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare Länk till annan webbplats.

Aktuell information om Gy25

Gy25 och lärarlegitimationer

Gymnasieskola och anpassad gymnasieskola

Ändringar i examensmål och programmål samt nya programstrukturer för de nationella programmen

Inom ramen för Gy25 görs ändringar i de nationella programmen i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan.

Regeringen har beslutat om ändringar i examensmålen för de flesta nationella program i gymnasieskolan samt ändringar i programmålen för anpassade gymnasieskolans nationella program. De ändringarna träder i kraft den 29 mars 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Skolverket har också beslutat om nya programstrukturer för gymnasieskolans och anpassade gymnasieskolans nationella program. De föreskrifterna, som finns publicerade i Skolverkets författningssamling, träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Förordning (SKOLFS 2024:269) om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:14) om examensmål för gymnasieskolans nationella program Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:270) om ändring i förordningen (SKOLFS 2013:5) om programmål för anpassade gymnasieskolans nationella program Länk till annan webbplats.

Skolverkets författningssamling, SKOLFS

Aktuell information om Gy25

Ett nytt frisör- och stylistprogram införs och hantverksprogrammet upphör

Riksdagen har beslutat om en ändring i bilaga 1 till skollagen som innebär att ett nytt nationellt frisör- och stylistprogram införs i gymnasieskolan.

Samtidigt upphör hantverksprogrammet som nationellt program. Regeringens avsikt, som bland annat uttrycks i förarbetena, är dock att det även fortsatt ska finnas möjlighet att bedriva hantverksutbildningar i andra former.

Ändringarna träder i kraft den 15 juli 2023 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Regeringen har beslutat om ändringar i bilaga 1 till gymnasieförordningen, som reglerar att de nationella inriktningarna på det nya frisör- och stylistprogrammet är barberare, frisör samt hår- och makeupstylist. Inriktningarna får börja det första läsåret, vilket tidigare även gällt för Hantverksprogrammets inriktningar. Dessa ändringar träder i kraft den 1 januari 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Regeringen har också beslutat om examensmål för frisör- och stylistprogrammet. De ändringarna träder i kraft den 29 mars 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Skolverkets föreskrift om programstruktur för frisör- och stylistprogrammet träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2023:354) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:269) om ändring i förordningen (SKOLFS 2010:14) om examensmål för gymnasieskolans nationella program Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:373) om ämnen och nivåer i ämnen för frisör- och stylistprogrammet Länk till annan webbplats.

Proposition 2022/23:94 Några ändringar som rör gymnasieskolans nationella program och ämnen m.m Länk till annan webbplats.

Aktuell information om Gy25

Delning av ämnet matematik medför förändringar för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet

Den beslutade uppdelningen av matematikämnet i två mindre delar medför ändringar i poängplanen för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet i gymnasieskolan. I dessa programs gymnasiegemensamma delar ingår idag matematik med 300 gymnasiepoäng. När matematikämnet delas kommer matematik att ingå med 200 gymnasiepoäng som gymnasiegemensamt ämne, medan ämnet matematik – fortsättning läggs till som ett karaktärsämne med 100 gymnasiepoäng.

Ändringarna i poängplanen i skollagen träder i kraft den 15 juli 2023 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Det har också, för bland andra dessa program, gjorts ändringar i bilaga 1 till gymnasieförordningen, som reglerar omfattningen i gymnasiepoäng för de programgemensamma ämnena. De ändringarna träder i kraft den 1 januari 2024 och ska också tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Skolverkets föreskrifter om nya programstrukturer för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2023:354) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:379) om ämnen och nivåer i ämnen för naturvetenskapsprogrammet Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:382) om ämnen och nivåer i ämnen för teknikprogrammet Länk till annan webbplats.

Ämnet matematik delas upp i två mindre delar

Aktuell information om Gy25

Naturkunskap införs på teknikprogrammet

Riksdagen har beslutat om en ändring i bilaga 2 till skollagen som innebär att 50 gymnasiepoäng naturkunskap införs som gymnasiegemensamt ämne på teknikprogrammet. För att inte programmets omfattning ska bli för stor minskas samtidigt programmets karaktärsämnen med 50 gymnasiepoäng.

Lagändringarna träder i kraft den 15 juli 2023 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Skolverkets föreskrift om ny programstruktur för teknikprogrammet träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2023:354) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:382) om ämnen och nivåer i ämnen för teknikprogrammet Länk till annan webbplats.

Aktuell information om Gy25

Anpassad gymnasieskola

Två nationella program byter namn

Riksdagen har beslutat om ändringar i bilaga 3 till skollagen som innebär att två nationella program i anpassade gymnasieskolan byter namn.

Programmet för administration, handel och varuhantering byter namn till programmet för handel och service. Programmet för fastighet, anläggning och byggnation byter namn till programmet för fastighet och byggnation.

Ändringarna träder i kraft den 15 juli 2023 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Regeringen har också, för bland annat dessa program, beslutat om ändringar i bilaga 2 till gymnasieförordningen, som reglerar omfattningen i gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola för de programgemensamma ämnena. De ändringarna träder i kraft den 1 januari 2024 och ska också tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Vidare har regeringen även beslutat om ändringar i programmålen för anpassade gymnasieskolans nationella program. De ändringarna träder i kraft den 29 mars 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Skolverkets föreskrifter om programstrukturer för programmet för fastighet och byggnation och programmet för handel och service träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2023:354) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2024:270) om ändring i förordningen (SKOLFS 2013:5) om programmål för anpassade gymnasieskolans nationella program Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:489) om ämnen och nivåer i ämnen för programmet för fastighet och byggnation i anpassade gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:491) om ämnen och nivåer i ämnen för programmet för handel och service i anpassade gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Aktuell information om Gy25

Gymnasieskola och anpassad gymnasieskola

Stärkt rätt till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk

Riksdagen har beslutat om ändringar i skollagen som innebär att elever i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk utan krav på förkunskaper i språket. Det tidigare kravet på att en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska ha goda kunskaper i sitt nationella minoritetsspråk för att erbjudas modersmålsundervisning i språket tas nu alltså bort.

Lagändringarna träder i kraft den 1 januari 2024, men ska tillämpas på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2023:689) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Definitioner av moderna språk samt modersmålsämne införs i gymnasieförordningen och förordningen om vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år

Regeringen har beslutat om ändringar i gymnasieförordningen och förordningen om vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år och statsbidrag för sådan utbildning som innebär att det införs reglerade definitioner av begreppen moderna språk samt modersmålsämne i gymnasieskolan.

Med moderna språk avses i dessa förordningar: ”språkämnen där elever får undervisning i ett språk som inte är svenska, engelska, ett klassiskt språk eller teckenspråk”.

Med modersmålsämne avses ”ett språkämne som elever får undervisning i inom ramen för modersmålsundervisningen”.

Ändringarna träder i kraft den 1 januari 2024 och tillämpas första gången på utbildning respektive vidareutbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:656) om ändring i förordningen (2014:854) om vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år och statsbidrag för sådan utbildning Länk till annan webbplats.

Gymnasieskola och komvux på gymnasial nivå

Ämnet matematik delas upp i två mindre delar

Med anledning av Gy25 har riksdagen beslutat om ändringar i bilaga 2 till skollagen, som innebär att ämnet matematik delas upp i två mindre delar: matematik och det nya karaktärsämnet matematik – fortsättning. Syftet med delningen är att elever inte ska avstå från att läsa mer matematik än nödvändigt av rädsla för att sänka sitt betyg. Detta då de nya reglerna om ämnesbetyg innebär att ett godkänt betyg på en högre nivå i ett ämne ersätter de betyg som en elev fått på lägre nivåer i samma ämne.

Delningen av matematikämnet medför även förändringar i poängplanen för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet i gymnasieskolan.

Ändringarna i skollagen träder i kraft den 15 juli 2023 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Vidare har regeringen beslutat om ändrade bestämmelser i gymnasieförordningen om användningen av nationella prov i ämnet matematik respektive ämnet matematik-fortsättning. De ändringarna träder i kraft den 1 januari 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Regeringen har också beslutat om en ny förordning om ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena, där bland annat ämnet matematik ingår. De nya ämnesplanerna träder i kraft den 1 februari 2024 och tillämpas också första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Lag (2023:354) om ändring i skollagen (2010:800) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (SKOLFS 2023:130) om ämnesplaner för de gymnasiegemensamma ämnena Länk till annan webbplats.

Delning av ämnet matematik medför förändringar för naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet

Aktuell information om Gy25

Gy25 och lärarlegitimationer

Ämnet specialidrott delas upp i de två ämnena specialidrott samt tränings- och tävlingslära

Dagens ämne specialidrott delas i två ämnen: specialidrott samt tränings- och tävlingslära. De nya ämnesplanerna träder i kraft den 1 juli 2024 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Med anledning av att ämnet specialidrott delas har regeringen också beslutat om ändringar i gymnasieförordningens bestämmelser om riksidrottsgymnasier (RIG) och nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU), som innebär att utbildningar där dessa två nya ämnen ingår får vara riksidrottsgymnasier, alternativt godkännas som nationella idrottsutbildningar, förutsatt att även övriga villkor för sådana utbildningar är uppfyllda.

Ämnesplanerna för specialidrott och tränings- och tävlingslära ska bara få tillämpas inom idrottsutbildningar vid riksidrottsgymnasium eller nationellt godkända idrottsutbildningar. Ämnena specialidrott och tränings- och tävlingslära får ingå med sammanlagt 200 gymnasiepoäng i programfördjupningen och med sammanlagt 200 gymnasiepoäng i det individuella valet. Dessutom får ämnena läsas som utökat program med sammanlagt högst 300 gymnasiepoäng. Samma poängfördelning gäller för gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola.

Regeringen har också beslutat om en ändring i förordningen om vuxenutbildning som reglerar att utbildning i tränings- och tävlingslära eller i specialidrott inte får bedrivas inom den skolformen. Samma sak gäller redan idag för det nuvarande ämnet specialidrott.

Förordningsändringarna träder i kraft den 1 januari 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Förordning (2023:654) om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) Länk till annan webbplats.

Förordning (2023:655) om ändring i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:212) om ämnesplan för ämnet specialidrott i gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:234) om ämnesplan för ämnet tränings- och tävlingslära i gymnasieskolan Länk till annan webbplats.

Aktuell information om Gy25

Gy25 och lärarlegitimationer

Komvux

Komvux får möjlighet att utfärda yrkesexamen med inriktning mot riksrekryterande utbildningar med egna examensmål

Regeringen har beslutat om en ändring i förordningen om vuxenutbildning som innebär att det blir möjligt att utfärda en yrkesexamen inom komvux mot en sådan riksrekryterande utbildning med eget examensmål som avses i 5 kapitlet 13 § andra stycket gymnasieförordningen.

Sedan tidigare gäller att en gymnasieexamen i form av yrkesexamen inom komvux, utöver betyg på de kurser som specificeras i bestämmelsen om examen, även ska innefatta betyg som till övervägande del är satta på kurser som får ingå i ett och samma nationella yrkesprogram i gymnasieskolan med sammanlagt högst 1 800 gymnasiepoäng. Genom den ändring som nu införs kan betygen om sammanlagt högst 1800 gymnasiepoäng även till övervägande del vara satta i ämnen på nivåer som får ingå i en och samma riksrekryterande utbildning med eget examensmål.

Ändringen träder i kraft den 1 januari 2024 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

Förordning (2023:655) om ändring i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning Länk till annan webbplats.

Ny föreskrift om hantering och genomförande av digitala nationella prov

Skolverket har beslutat om föreskrifter om hantering och genomförande av digitala nationella prov. Föreskrifterna reglerar hanteringen och genomförandet av nationella prov i digitalt format som helt eller delvis tillhandahålls genom Skolverkets digitala provtjänst.

Föreskrifterna träder i kraft den 1 augusti 2024 och ska tillämpas på ett digitalt nationellt prov som genomförs från och med andra kalenderhalvåret 2025 inom komvux på gymnasial nivå. Sedan höstterminen 2024 ska samma föreskrift även tillämpas på ett digitalt nationellt prov som genomförs i grundskolan, specialskolan, sameskolan och gymnasieskolan.

Bestämmelser om hantering och genomförande av nationella prov i pappersformat finns i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov i pappersformat.

Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:616) om hantering och genomförande av digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Föreskrifter (SKOLFS 2024:617) om ändring i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2024:616) om hantering och genomförande av digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Nya föreskrifter för digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Om digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Höstterminen 2025

Anpassad grundskola

Ändringar gällande undervisning i samiska som modersmål i anpassad grundskola

Regeringen har beslutat om en ändring i skolförordningen gällande undervisning i ämnet samiska som modersmål.

Idag gäller att de elever som ska läsa samiska som modersmål i anpassade grundskolan undervisas utifrån den kursplan som gäller för ämnet samiska i sameskolan, det vill säga samma kursplan som gäller för undervisning i samiska som modersmål i grundskolan, specialskolan och sameskolan. Förordningsändringen innebär att detta inte längre ska gälla i anpassade grundskolan.

Skolverket avser att ta fram en ny kursplan för modersmål i samiska som ska användas i anpassade grundskolan.

Ändringen i skolförordningen träder i kraft den 1 juli 2025 och tillämpas första gången på utbildning som bedrivs från och med höstterminen 2025.

Förordning (2011:185) om ändring i skolförordningen (2011:185) Länk till annan webbplats.

1 juli 2026

Tillfällig bestämmelse som syftar till att säkerställa tillgången till skolinformation upphör att gälla

Den tillfälliga sekretessbrytande bestämmelse i offentlighets- och sekretesslagen som syftar till att säkerställa tillgången till skolinformation förlängdes med tre år i juni 2023. Det innebär att bestämmelsen upphör att gälla den 1 juli 2026.

Lag (2023:357) om ändring i lagen (2021:443) om ändring i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) Länk till annan webbplats.

Regeländringar som rör statsbidrag

Regeländringar som rör statsbidrag presenteras vanligtvis inte på denna sida. Du hittar sådan information på respektive statsbidrags egen sida.

Statsbidrag

Senast uppdaterad 28 juni 2024

Innehåll på denna sida