Övergripande information om Gy25

Här hittar du övergripande information om Gy25 som gäller gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.

Gy25 gäller från 1 juli 2025

  • Ämnesplaner som är anpassade för ämnesbetyg ska tillämpas i all gymnasial utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.
  • Elever som börjat sin utbildning tidigare läser enligt nuvarande ämnesplaner och får kursbetyg.
  • Under en övergångsperiod fram till 30 juni 2030 finns möjlighet för elever att avsluta påbörjade kurser och få kursbetyg.
  • Nya examensmål, programmål och programstrukturer ska tillämpas från den 1 juli 2025.

Det här innebär Gy25

  • Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser. Ett ämne kan ha en eller flera nivåer.
  • I många ämnen kommer eleverna att kunna få undervisning under en längre sammanhållen period innan det slutliga betyget sätts.
  • Ämnen, examensmål, programmål och programstrukturer uppdateras för att passa framtidens studier och yrkesliv.

Det är mer än tio år sedan ämnesplaner, examensmål, programmål och programstrukturer på gymnasial nivå genomgick en större förändring. Därför är ämnenas innehåll uppdaterat i Gy25. Till exempel inför Skolverket nya ämnen som artificiell intelligens och solcellsmontering.

Skolverket har också reviderat styrdokumenten för att vara relevanta för sin samtid till exempel utifrån samhällsutveckling, hållbarhet, teknikutveckling och jämställdhet. Även bildningsperspektivet och hållbar utveckling är förstärkt i de nya ämnesplanerna samt i examensmålen och i programmålen.

Därför införs ämnesbetyg

Det har under lång tid funnits kritik mot det nuvarande systemet med kursbetyg som funnits sedan 1994. Kritiken har framför allt handlat om att kursbetygen bidrar till fragmentisering av kunskapsinnehållet och därmed av gymnasieelevernas lärande.

  • Elever får idag flera kursbetyg i ett och samma ämne som alla sedan räknas med i det slutliga betyget oavsett när under utbildningen som betygen sattes.
  • Tidiga misslyckanden kan därför följa elever och betygen ger inte alltid en rättvisande bild av elevens kunskaper och förmågor i slutet av studierna.
  • Systemet med kursbetyg har ofta inneburit fokus på täta bedömningstillfällen och stress för både lärare och elever.

Elever behöver ibland kunna byta mellan skolformer. Därför har Gy25 utformats för att passa även i anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.

Syftet med ämnesbetyg

  • Eleven ska få längre tid för att hinna fördjupa sig i ett ämne innan det slutliga betyget sätts.
  • Läraren ges också bättre möjligheter att bedriva undervisning långsiktigt och utifrån en helhetssyn.
  • Betyget kommer bättre än idag återspegla vad eleven kan i slutet av sina studier i ämnet.

Ambitionen är bland annat att ämnesbetyg ska:

  • ge bättre förutsättningar för fördjupat lärande och lärande över tid där betyget ska spegla elevens kunskaper i ämnet som helhet
  • ge mer fokus på undervisning och på att stödja elevers kunskapsutveckling på andra sätt än genom täta bedömningstillfällen
  • öka motivationen hos elever eftersom de får tid att utveckla sina kunskaper så att tidiga misslyckanden kommer att spela mindre roll för deras slutbetyg.

Bakgrund och uppdrag kopplat till Gy25

Ämnesbetyg, Gy25 utgår från förslag från utredningen "Bygga, bedöma och betygssätta – betyg som bättre speglar elevernas kunskaper" (SOU 2020:43). Den ledde till en proposition om ändringar i skollagen som riksdagen sedan har fattat beslut om. Ett annat beslut i samma proposition var att införa sammantagen bedömning och att ersätta kunskapskrav med betygskriterier.

Regeringsuppdrag att se över examensmål och programmål

Regeringen beslutade examensmål (gymnasieskolan) och programmål (anpassade gymnasieskolan) i februari 2024. Under våren 2024 fick Skolverket ett nytt uppdrag att se över examensmålen och programmålen. Uppdraget handlar huvudsakligen om justeringar och uppdateringar; programmens kärna kvarstår.

Skolverkets uppdrag är att lämna förslag på ändringar:

  • i examensmålen för de nationella programmen i gymnasieskolan
  • i examensmålen för vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år
  • för programmålen för de nationella programmen i anpassade gymnasieskolan.

I förslagen ska Skolverket bland annat:

  • Formulera examensmål och programmål som anpassas till läroplanen och ämnesplanerna i gymnasieskolan respektive den anpassade gymnasieskolan.
  • Betona målen för vilka kunskaper de högskoleförberedande programmen ska resultera i och målen för vilka kunskaper och färdigheter yrkesprogrammen ska resultera i.
  • Beskriva gemensamma delar på ett likartat sätt och samtidigt ta hänsyn till programmets karaktär och särart.

Kommande remiss för förslagen om examensmål och programmål

Under hösten 2024 kommer Skolverket skicka ut de framarbetade förslagen på remiss. Du kommer hitta remissen på sidan om remisser.

Hur påverkar detta beslutade examensmål och programmål?

Fram till dess nya beslut har tagits så gäller de examensmål och programmål som regeringen beslutade i februari 2024.

  • Detta uppdrag påverkar inte beslutade programstrukturer och ämnesplaner.
  • Detta nya uppdrag kan innebära extra arbete vid planering och skapande av skolornas information om sina utbildningar.

Tidplan för material om Gy25

Här hittar du tidplan för filmer, guider, webbinarier och annat material du kan använda för att implementera Gy25 i din verksamhet.

Tidplan för material om Gy25 Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad 27 juni 2024

Innehåll på denna sida

    Relaterat