Längre handläggningstider för lärarlegitimation
Vi har just nu längre handläggningstider än vanligt för lärarlegitimation. De är för närvarande 12–16 veckor. Vi hanterar inkomna ansökningar efter inkomstdatum och beslut kommer till din digitala brevlåda. Om något behöver kompletteras i din ansökan kontaktar vi dig.
Telefontid för frågor om lärarlegitimation är 9.00-11.00 under vecka 43–52.
Kontakta oss
Här hittar du de sätt du kan komma i kontakt med oss på Skolverket, och hur du får svar på frågor.
Det här kan vi hjälpa till med
Skolverket kan ge information och vägledning på en generell nivå om förskola, skola och vuxenutbildning. Vi kan inte ta ställning i ett enskilt ärende eller avgöra om förskolor eller skolor gör rätt eller fel.
Vi har tagit fram guider vart du kan vända dig om du upplever problem eller missförhållanden i skolan.
Ring oss
Då kan vi ofta hjälpa dig direkt med att få svar på din fråga!
Ring Skolverket på 08-527 332 00
Måndag, onsdag och fredag klockan 9–11.
Tisdag och torsdag klockan 9–11 och 13–15.
- Tryck 2 för frågor om legitimation.
- Tryck 3 för frågor om nationella prov.
- Tryck 4 för tekniska frågor om Skolverkets e-tjänster.
- Tryck 5 för övriga skolfrågor och frågor till Skolverket.
- Tryck 9 för att komma till växeln.
Taltjänst
Tjänsten Taltjänst är en tolkservice för personer med en funktionsnedsättning som rör tal, röst eller språk. Taltjänsterna erbjuder talstöd, lässtöd och skrivstöd. Taltjänst är också en service för dig som kommer i kontakt med ovanstående grupper.
Taltjänst och bokning, Stockholms läns landstings webbplats Länk till annan webbplats.
Teletal
Tjänsten Teletal är en tolkservice för personer som behöver stöd i telefonsamtal. En tolk är med under hela samtalet.
Teletal, Teletals webbplats Länk till annan webbplats.
Texttelefoni
Texttelefoni är en tjänst som förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Tjänsten är kostnadsfri och samtalet förmedlas av en tolk.
Texttelefoni, texttelefoni.se. Länk till annan webbplats.
Förmedlingstjänst för bildtelefoni
Bildtelefoni.net är en samhällstjänst som erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk.
Mejla oss
Vad gäller din fråga?
Övriga kontaktuppgifter
Kontakta medarbetare
Vill du nå en person på Skolverket? Då kan du ringa växeln eller mejla. Ring Skolverket på 08-527 332 00 Tryck 9 för att komma till växeln. Vardagar kl. 8.30–16.30 Lunchstängt kl. 12.00–13.00.
Alla anställda hos Skolverket har egna mejladresser enligt principen fornamn.efternamn@skolverket.se.
Kontakta registrator
Mejla till registrator@skolverket.se
Ring Skolverket på 08-527 332 00 Tryck 9 för att komma till växeln.
Begär ut uppgifter och utdrag
För att begära ut handlingar från Skolverket av olika slag behöver du kontakta oss.
Begär utdrag ur register över personuppgifter
Begär utdrag ur registret över lärare och förskollärare
Personuppgifter
Så här hanterar Skolverket personuppgifter.
Skolverket och personuppgifter Länk till annan webbplats.
Lämna en synpunkt om skolverket.se
Upplever du att något inte fungerar som det ska på webbplatsen? Eller är det något du saknar eller inte hittar på skolverket.se? Hjälp oss att bli bättre genom att lämna en synpunkt.
Lämna en synpunkt till webbredaktionen för skolverket.se
Besöks- och postadress
Besöksadress
Svetsarvägen 16, 171 41 Solna.
Skolverkets öppettider för spontana besök är kl. 09.00–11.00. Bokade besök kan tas emot efter överenskommelse, måndag–fredag kl. 08.00–16.30.
Postadress
Skolverket, Box 4002, 171 04 Solna
Driftinformation
Information om pågående driftstörningar, planerat underhåll samt uppdateringar av Skolverkets tjänster och verktyg.
Rapportera missförhållanden på Skolverket
En visselblåsning kallas det när en person rapporterar om missförhållanden i till exempel myndigheter. Det kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga. Ta del av information om vad det betyder och hur du gör en visselblåsning om missförhållanden på Skolverket.