Sök
Din sökning särskilt stöd gav 674 träffar
-
Skolverket / Skolutveckling / Forskning och utvärderingar / Artiklar om forskning / Läromedlen styr hur kunskapsmålen kommuniceras
som uttalas för undervisning och bedömning. Det har varit särskilt intressant att ha med elevperspektivet eftersom det är eftersatt i bedömningsforskning, säger Lena Heikka. Studien är genomförd i årskurs 8
-
Skolverket / Skolutveckling / Inspiration och stöd i arbetet / Stöd i arbetet / Pedagogik i förskoleklass / Förskoleklassens uppdrag
för att eleverna ska tillägna sig kunskaper, särskilt under de tidiga skolåren, förstärks i den nu gällande läroplanen. Även skapande arbete och möjlighet att genom de estetiska ämnena få uppleva olika uttryck
-
Skolverket / Skolutveckling / Forskning och utvärderingar / Artiklar om forskning / Improvisation viktig del av undervisningsskickligheten
att oerfarna lärare får stöd av erfarna kollegor. Den här artikeln presenterar resultat av forskning. Texten är framtagen vid ett universitet eller högskola på uppdrag av Skolverket. Läs om hur vi sammanställer
-
eller specialskolan. Du kan dock inte få behörighet att som speciallärare bedriva undervisning som avser särskilt stöd. Yrkeserfarenhet och tidigare studier Ditt deltagande i utbildningen ska leda
-
Skolverket / Skolutveckling / Forskning och utvärderingar / Artiklar om forskning / Relationen mellan språkutveckling och kunskapsutveckling
menar Wedin att lärande är beroende av support och stöd från läraren samt att språket är ett verktyg för att bygga och utveckla lärandet. Relationen mellan språkutveckling och kunskapsutveckling Åsa Wedin
-
Skolverket / Skolutveckling / Statistik / Fler statistiknyheter / Betygsutveckling i årskurs 6 och i årskurs 9 våren 2017 till våren 2020
som har åtgärdsprogram. Ett åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som är i behov av särskilt stöd. Resultatet finns i PM:et. PM Betygsutveckling i årskurs 6 och i årskurs 9 i grundskolan våren 2017 till våren 2020
-
Skolverket / Om oss / Press / Debattartiklar / Peter Fredriksson: ”Svensk skola är inte en skola för alla elever”
som infördes för fyra år sedan inte har lett till att fler elever får särskilt stöd tidigare i sin skolgång. Skolan måste bli bättre på att göra rätt från början. Tillgången till specialpedagogiska insatser
-
individuella förutsättningar och behov bör särskild hänsyn tas till elever med funktionsnedsättning, elever som behöver extra anpassningar eller särskilt stöd och elever med otillräckliga kunskaper i svenska
-
Skolverket / Skolutveckling / Leda och organisera skolan / Värdegrund och arbetsmiljö / Leda jämställdhetsarbete
ledare och har ett särskilt ansvar för att utbildningen och undervisningen präglas av ett jämställdhetsperspektiv och organiseras så att eleverna möts och arbetar tillsammans, oberoende av könstillhörighet
-
Skolverket / Skolutveckling / Forskning och utvärderingar / Artiklar om forskning / Båda språken viktiga för tvåspråkiga elevers lärande
med okända svenska vardagsord genom att översätta. Resultaten visar även att det är viktigt att eleverna får stöd för att undvika missförstånd kring framförallt vetenskapliga begrepp. Den här artikeln