Nationella skolutvecklingsprogram

Med hjälp av insatserna i våra skolutvecklingsprogram kan huvudmän, förskolor och skolor utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten. Insatserna ska bidra till att skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för eleverna.

Program: systematiskt kvalitetsarbete

Förebygg avhopp från gymnasiet

Verksamhetsnära insatser direkt till gymnasieskolor i form av processtöd. Målgrupper: rektorer och huvudmän.

Processtöd för att förebygga avhopp från gymnasiet

Kommunernas aktivitetsansvar

Kommunernas aktivitetsansvar innebär att kommuner har skyldigheter och ett viktigt ansvar för ungdomar som aldrig påbörjat, har avbrutit eller inte fullföljt sin gymnasieutbildning på ett nationellt program eller motsvarande. Här finns råd och stöd för att organisera och genomföra arbetet med aktivitetsansvaret. Målgrupper: huvudmän och operativ personal.

Stöd för kommunernas aktivitetsansvar

Kvalitetsverkstaden

Processtöd för systematiskt kvalitetsarbete som är utformat för att användas gemensamt i huvudmannaorganisationen. Målgrupper: huvudmän och rektorer.

Kvalitetsverkstaden

Leda digitalisering

Få ökad kunskap och förståelse kring hur framgångsrikt och strategiskt leda sin organisations digitalisering. Kompetensutvecklingen sker kollegialt med material på Lärportalen. Målgrupp: skolledare och huvudmän.

Processtöd för att leda digitalisering

Leda förändring

Få kunskap och verktyg för att leda förändringsprocesser i verksamheten på ett konstruktivt sätt. Kompetensutvecklingen sker digitalt med material på Lärportalen. Målgrupp: skolledare och huvudmän.

Leda förändring, Lärportalen Länk till annan webbplats.

Samordnare för nyanlända barns och elevers utbildning

Stöd till huvudmän som utsett samordnare i det systematiska kvalitetsarbetet.
Målgrupp: Huvudmän och samordnare

Stöd till huvudmän och samordnare

Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det

Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till. Ett fungerande kvalitetsarbete är avgörande för att kunna främja alla barns utveckling och lärande. Målgrupper: alla anställda i skolväsendet.

Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det

Syftet med programmet är att skapa bättre förutsättningar att bedriva systematiskt kvalitetsarbete på huvudmanna- skolenhets- respektive förskolenivå för att utveckla utbildningen.

Senast uppdaterad 04 april 2024

Innehåll på denna sida

    Relaterat