Fortbildning för rektorer
Fortbildningskurserna på den här sidan vänder sig till dig som är rektor eller har annan ledningsfunktion i skolväsendet. Kurserna som ger högskolepoäng omfattar fem teman: elevhälsa, värdebaserat ledarskap, leda i kris och för hållbar utveckling, ledning och organisering samt pedagogisk ledning.
-
Rektorer och annan personal med ledningsuppdrag
-
Högskolekurser, seminarier och andra kurser
-
Digitalt eller på plats
-
0–7,5 hp
Anmälan till högskolekurser för rektorer och skolledare
Anmälan till fortbildning för rektorer med start höstterminen 2024 är nu stängd.
Besked om plats skickas ut under vecka 23.
Ansökningsperioder för fortbildning för rektorer:
• 15 mars till 15 april inför höstterminsstart
Huvudman anmäler
Det är huvudmannen som anmäler rektorn till utbildningen via ett formulär. Den som gör anmälan behöver kunna identifiera sig med BankID. Den som anmäler behöver också ha följande information om den sökande:
- personnummer
- hur länge den sökande haft skolledaruppdrag sedan rektorsutbildningen avslutades.
Skolverket står för delar av kostnaden
Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Skolverket står för lärosätenas kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur, resor samt kostnaderna för internat- och seminariedagar.
23 kurser inom fem teman
Alla fortbildningskurser på avancerad akademisk nivå omfattar 7,5 högskolepoäng och bygger på fullgjord rektorsutbildning. Omfattningen motsvarar ungefär 15 procent av en heltid under ett år med start hösttermin och avslutas vårtermin.
Fortbildningen sker i form av minst 8 heldagar på internat på kursgårdar, eget arbete på hemmaplan och inläsning av litteratur. Studierna innebär också utvecklingsarbete på den egna skolan eller förskolan.
Välj kurs under respektive temarubrik
Leda och organisera
Kurserna inom det här temat handlar om att utveckla din förmåga att leda och organisera.
Att leda kollegialt lärande på vetenskaplig grund (Mittuniversitetet). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.De fysiska utbildningsträffarna är förlagda till Gävle och Åre.
Att leda på vetenskaplig grund (Umeå universitet i Norr och i Skåne) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - Startar ej HT-24
Leda skola i strukturellt missgynnade områden: att möjliggöra en skola för alla (Göteborgs universitet). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. De fysiska utbildningsträffarna förlagda till Stockholm, Göteborg, Örebro respektive Malmö.
Leda i olika skolformer och i fritidshemmet
Vill du stärka ditt kunnande och din kompetens att leda i olika skolformer eller att leda i fritidshemmet?
Kurserna inom temat riktar in sig på ledning och organisering i fritidshemmet och specifika skolformer.
Att leda vuxenutbildning (Linköpings universitet) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Juridik i förskolan – fortbildning för rektorer (Linnéuniversitetet) Länk till annan webbplats. Kursen ges på grundläggande nivå och kräver inte fullgjord befattningsutbildning (rektorsprogrammet). Sista dag för anmälan är den 1 september.
Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan (Stockholms universitet) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - Startar ej HT-24
Elevhälsa och hälsofrämjande arbete
Hur skapar vi en hälsofrämjande skola? Kurserna inom temat belyser perspektiv och ger verktyg för att stärka ungas mående och självförtroende i förskola och skola.
Leda elevhälsa (Göteborgs universitet) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Leda i kris och för hållbar utveckling
Vare sig vi vill eller ej, står mänskligheten inför stora förändringar. Klimatet kräver det, omvärldsläget likaså. ”Omställning” är ett ord vi hör allt oftare.
Inom det här temat finns kurser för att möta såväl oväntade som förutsägbara utmaningar. Kurser som stärker förmågan att förebygga och hantera svåra kriser men också kapacitet att ställa om och tänka nytt i verksamheten. Att bygga en mer motståndskraftig, uthållig och kreativ organisation – något som kan sammanfattas i begreppet resiliens.
Att leda i kris (Mittuniversitetet) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare (Stockholms universitet) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.- Startar ej HT-24
Värdebaserat och kommunikativt ledarskap
Vilka är de grundläggande värderingar som verksamheten bör styras av och hur gör man det?
Temat för de här kurserna är värden, etik och kommunikation.
Därför ska du delta
Kurserna fokuserar på styrnings- och ledarskapsfrågor för att utveckla det pedagogiska ledarskapet. Genom kurserna kommer du att
- utveckla förmågan att leda och styra din skola
- sätta i gång utvecklingsprocesser, en möjlighet till skolutveckling för hela verksamheten
- få användning av det du lärt dig direkt i din skolvardag
- fördjupa och förnya dina erfarenheter och kunskaper
- utöka ditt nätverk.
Huvudmannen ger förutsättningarna
Att ha goda förutsättningar för sina studier är avgörande för att klara utbildningen. Det är viktigt att huvudmannen tillsammans med rektor förbereder, planerar och följer upp studierna.
Huvudmannens engagemang i utbildningen bidrar till vilken möjlighet deltagaren har att klara av en krävande utbildning. Regelbunden tid för dialog och uppföljning är en viktig pusselbit för den lokala skolutvecklingen.
En framgångsfaktor för utbildningen är att deltagaren kan avsätta tid för studierna inom ramen för sin tjänst.
För upplägg, innehåll och vilka förutsättningar som krävs av deltagare, se respektive kurssida på lärosätet.
Rektorns förväntningar på fortbildningen:
- Personliga utvecklingsområden
- Verksamhetens utvecklingsområden
Rektorns förutsättningar att genomföra utbildningen:
- Tid
- Resurser
- Huvudmannens stöd
Planera in tider för uppföljningssamtal. Förslag på frågor att stämma av:
- Nulägesanalys och stöd
- Tid för studierna
- Utvecklingsarbete
- Vad behöver utvecklas på skolan
- Stöd från lärosätet
Planera in tid för uppföljningssamtal. Förslag på frågor att stämma av:
- På vilket sätt bidrar utbildningen till rektorns och verksamhetens utveckling?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat rektorns utveckling som pedagogisk ledare?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat rektorns verksamhet?
- Nätverkandets betydelse nu och i framtiden
- Rektorns syn på fortbildningen som helhet
Byte av huvudman
Som representant från huvudmannen kan du anmäla din organisation som ny huvudman för en skolledare som redan påbörjat Fortbildning för rektorer.
Formuläret nedan används även för att uppdatera uppgifter om befattning för skolledaren vid byte av tjänst.
I och med att ni gör en anmälan bekräftar ni även att skolledaren kan fortsätta utbildningen och att ni tar ansvar för kostnader för eventuella internat, tid för studier (cirka 15 procent av en arbetsvecka) och kurslitteratur. Skolverket står för universitetens kostnader för utbildningen.
Innan du går till anmälan, ta reda på följande om skolledaren:
- Referensnummer (erhålls av lärosätet skolledaren läser vid)
- Skolledarens personnummer.
Krav för att få delta
För att få delta gäller följande krav:
- fullgjord befattningsutbildning eller en äldre statlig rektorsutbildning eller fått en skriftlig redovisning som visar att personen förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen. (se 2 kap. 9 §)
- att deltagaren arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildningen. Förordning (2019:562).
Ta del av de uppdrag och förordningar från regeringen som styr fortbildning i pedagogiskt ledarskap för rektorer och måldokument.
Kurser, webbinarier och konferenser
Aktuella seminarier, kurser och digitala föreläsningar för dig som är rektor:
- Framgångsfaktorer för språkstudier Länk till annan webbplats. (3-4 oktober)
- Att leda och utveckla skolans internationella arbete - fortbildning (16 och 25 oktober)
- Få fart på ert internationella arbete – fortbildning (18-19 september och 8 oktober)
- Rektorn, huvudmannen och förbättrade skolresultat Länk till annan webbplats.
Den här kursen vänder sig till rektorer och skolhuvudmän som i team vill utveckla sina kunskaper om och arbeta med praktiknära skolförbättringsarbete. Syftet med utbildningen är att stärka rektorns och huvudmannens möjligheter att tillsammans med lärare ta ansvar för att skapa förutsättningar för elevers utveckling av kunskaper och värden. Utbildningen pågår under ett år och består av fyra internatförlagda träffar förlagda till centrala Växjö.
Se övrigt kursutbud på Skolverket:
- Kalender för Skolverkets konferenser, seminarier och webbinarier
- Skolverkets kurser och utbildningar
- Kompetensutveckling för rektorer i praktisk organisation och arbetsmiljö Det kommande professionsprogrammet förväntas träda ikraft den 1 januari 2025. Som en av de förberedande insatserna har tre utbildningar tagits fram. En av dem, Kompetensutveckling för rektorer i praktisk organsiation och arbetsmiljö, riktar sig till rektor.
Se även
- Professionsprogrammet
- Insatsen ingår i nationella skolutvecklingsprogrammet Styrning och ledning Länk till annan webbplats.
Har du frågor?
Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att mejla fortbildningforrektorer@skolverket.se.
Har du frågor om fortbildningen vid ett specifikt lärosäte kan du i stället kontakta lärosätet direkt. Kontaktuppgifter finner du på respektive kurssida.
-
Kurser och utbildningar
Anordna en förskolekurs i er kommun
-
Kurser och utbildningar
Juridik i förskolan – för dig som är rektor
-
Kurser och utbildningar
Sök till rektorsprogrammet