Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk

Du som är lärare i språk och modersmål kan varje år ansöka om Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk, The European Language Label. Utmärkelsen gäller för alla skolformer och alla språk förutom svenska som modersmål. Om du har inspirerats av tidigare års språkprojekt kan du även ansöka om Inspirationspriset.

Elever i olika åldrar

Vem kan ansöka?

Ansökningen för europeiska kvalitetsutmärkelse i språk 2024 är nu stängd. Sista ansökningsdag var den 12 september 2024.

EU-kommissionen har sammanställt språkprojekt från olika länder:
Compendium of 2019 European Language Label projects Pdf, 5 MB.

Upp till 25 000 kronor till inspirerande projekt

Priset består av upp till 25 000 kronor per projekt, som delas ut på den årliga Språklärargalan. Prispengarna går till skolan och är till för att projektet ska kunna utvecklas vidare.

Prioriterade projekt år 2023 och 2024

EU-kommissionens prioriterade områden för språk år 2023 och 2024 är

  • att stödja nyanlända barn och ungdomar i deras språkinlärning
  • kompetensutveckling för lärare för att stödja arbetet med inkludering och interkulturalitet, särskilt med tanke på den stora språkliga mångfalden i klassrummet
  • stöd till projekt som riktar sig till minoriteter och regionala språk för att främja rättvisa, social sammanhållning och aktivt medborgarskap
  • språkinlärning för att stödja vuxna elevers utveckling.

Utöver detta prioriterar vi i Sverige ansökningar som handlar om att

  • öka förståelsen för andra länder och kulturer
  • göra lärandet lustfyllt
  • våga pröva nya idéer
  • dela med sig av metoder och erfarenheter.

Så bedöms projekten

Det är en internationell jury som bedömer alla bidragen. Några av skolorna tilldelas sedan utmärkelsen på Språklärargalan. De belönade projekten ska kunna användas som lärande exempel i Europa. Projekten bedöms utifrån följande punkter.

  • Den europeiska dimensionen: Projektet utgår från den språkliga mångfald som finns i Europa och arbetar aktivt för att öka den interkulturella förståelsen.
  • Motivationsskapande: Projektet förbättrar elevernas språkkunskaper och gör inlärningen attraktiv för dem.
  • Kvalitativ eller kvantitativ förbättring: Genom en förbättrad undervisning leder projektet till att eleverna lär sig språket effektivt eller att de lär sig flera språk.
  • Nyskapande: Projektet använder kreativa metoder och lösningar.
  • Inspirationskälla: Projektet inspirerar andra språklärare, i andra sammanhang och i andra länder.
  • Helhetssyn: Olika undervisningsmetoder används utifrån elevers olika identifierade behov.

Inspirationspriset

Har du tagit del av tidigare års projekt som har fått Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk och på så sätt inspirerats till att utveckla din egen undervisning?
Sök Inspirationspriset och berätta om hur du har anpassat ursprungsprojektet för att passa din egen verksamhet. Det projekt som väljs ut tilldelas 10 000 kronor som delas ut på den årliga Språklärargalan i november.

Två flickor läser moderna språk.

Representanterna i juryn är

  • EU-kommissionen
  • Skolverket
  • Språklärarnas riksförbund
  • Sveriges lärare
  • Universitets- och högskolerådet
  • Uppsala universitet, Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering
  • utländsk juryrepresentant.

Språklärargalan

Språklärargalan är en årligen återkommande kostnadsfri konferens för språklärare inom alla skolformer och språkämnen, förutom svenska som förstaspråk. Den brukar äga rum i mitten av november. Du kan anmäla dig till Språklärargalan från och med månadsskiftet april–maj varje år.

Anmälan och mer information

Språklärargalans syfte är att visa på lärande exempel inom språkundervisning, ge möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan språklärare och att stimulera till utveckling av språkundervisningen. Varje år fokuserar på ett aktuellt område inom språkundervisning och lärande.

Under galan får du även ta del av inspirationsföreläsningar om aktuella ämnen, med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet. I anslutning till varje föreläsning får du i mindre grupper diskutera innehållet med andra språklärare från hela landet, under ledning av en samtalsledare. Samtalet knyter föreläsningens innehåll till din egen undervisning, och du bidrar till samtalet utifrån dina erfarenheter som språklärare. Universitets- och högskolerådet informerar om de möjligheter som finns för skolor att delta i olika slags internationella samarbeten, vilka medel som finns att söka för detta och hur du kan ansöka.

Konkreta tips

Vinnande skolor 2024

Språk- och mottagningsenheten i Upplands Väsby

Film: Boktips på olika modersmål – från elever till elever (Tid 3:06 minuter)

Kontaktpersoner:
Helena Sköldin
helena.skoldin@upplandsvasby.se

Yuliya Zolotarova
yuliya.zolotarova@upplandsvasby.se

Projektet "Boktips på olika modersmål – från elever till elever" ingick i kommunens satsning på att främja god läsförmåga. Syftet var att stärka läsintresset bland elever i modersmålsundervisningen genom att låta dem dela boktips på sina modersmål. En utställning arrangerades på det kommunala biblioteket, där 200 elever presenterade boktips på 23 språk. Projektet har möjliggjort samarbete och kunskapsutbyte bland modersmålslärare, medan eleverna med stolthet visade sina språkkunskaper. Initiativet har främjat likvärdighet och engagemang för läsning bland eleverna.

The project "Book Tips in Different Mother Tongues – From Student to Student" was part of a municipal initiative to promote reading skills. It aimed to spark interest in reading among students in mother tongue classes by encouraging them to share book tips in their mother tongue languages. An exhibition at the local library featured 200 students presenting recommendations in 23 languages. The project enabled teacher collaboration and allowed students to proudly display their language skills, enhancing equality and engagement in reading.

Språk och mottagningsenheten i Upplands Väsby har tilldelats Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk för sitt projekt ”Boktips på olika modersmål”. Projektet är en del av kommunens arbete med god läsförmåga och målet är att öka läsintresset för elever som läser modersmål i både kommunala och fristående skolor i Upplands Väsby.

63 modersmålslärare har arbetat kollegialt med, allt från kartläggning av elevernas läsvanor, gemensam planering till sambedömning.

Både lärare och elever upplever att eleverna har blivit mer engagerade i sitt lärande av att läsa och visar ett större intresse för sitt modersmål samt att ämnets status har höjts.

Mottagningsenheten Bryggan, Katrineholm

Film: Likvärdig modersmålsundervisning oavsett språk (Tid: 03:00 minuter)

Kontaktperson:
Johanna Uebel, koordinator
johanna.uebel@katrineholm.se

Mottagningsenheten Bryggan har arbetat med Likvärdig modersmålsundervisning oavsett språk i 8 år. Vi har utvecklat arbetet konstruktivt sedan dess för att

  • erbjuda undervisning med hög kvalitet
  • ständigt höja nivån på undervisningen genom; gemensam planering, sambedömning och kollegialt lärande
  • utmana elever med varierad undervisning på deras nivå
  • synliggöra för eleverna att de med hjälp av modersmålsundervisning kan förstå andra ämnen bättre.

Arbetet omfattar modersmålslärare och modersmålselever på grund- och gymnasienivå, över 500 elever och 9 språk.

During the past 8 years teachers at “Bryggan” have cooperated to create equality in teaching standards for mother tongue tuition in order to:

  • offer high-quality teaching
  • improve standards through collegial lesson planning and assessment and a programme of professional development
  • challenge students by using differentiated teaching
  • make it visible to the students that with the help of mother tongue teaching they can understand other subjects better.

The work involves native language teachers and over 500 students at primary and secondary level in 9 different languages

Mottagningsenheten Bryggan i Katrineholm har tilldelats Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk för sitt projekt ”Likvärdig modersmålsundervisning oavsett språk”. Genom att organisera och skapa utrymme får alla modersmålslärare möjlighet till gemensam systematisk samplanering av olika gemensamma arbetsområden. Det kollegiala lärandet har utvecklats då de regelbundet träffas och samtalar om sin undervisning och delar sina planeringar, sitt material och sina erfarenheter med varandra. Genom att arbeta på detta sätt har de också utvecklat sin arbetsroll. Eleverna visar ett stort intresse för sitt modersmål, är stolta över det och förstår vikten av att kunna det.

Frejaskolan, Västra Frölunda

Film: eLe de Literatura – utforska barnlitteratur genom dikter på spanska (Tid: 03:00 minuter)

Kontaktperson:
Anca Mariana Chimoiu
anca.mariana.chimoiu@grundskola.goteborg.se

Projektet eLe de Literatura syftar till att ge elever i årskurs 6 möjlighet att utforska spansk barnlitteratur genom läsning och skrivande av dikter. Eleverna stimuleras att utveckla sin kreativitet och bekanta sig med enkel och autentisk litteratur på spanska. Genom olika aktiviteter får de en djupare förståelse för språk och deras olika nyanser. Projektet uppmuntrar till kreativt uttryck genom diktskrivande och illustrationer, vilket stärker deras engagemang och språkliga färdigheter.

The project eLe de Literatura aims to give 6th-grade students the opportunity to explore Spanish children's literature through reading and writing poetry. Students are encouraged to develop their creativity and engage with simple, authentic literature in Spanish. Through various activities, they gain a deeper understanding of language and their different nuances. The project promotes creative expression through poetry writing and illustrations, enhancing their engagement and language skills.

Frejaskolan i Göteborg har tilldelats Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk för sitt projekt ”eLe de Literatura – Utforska barnlitteratur genom dikter på spanska”. I detta projekt har eleverna fått upptäcka sin kreativitet och kan utveckla sitt sätt att uttrycka sig genom att läsa, förstå och på olika sätt skapa enkla spanska dikter i årskurs sex. På så sätt har eleverna ökat sitt engagemang och intresse för språk och litteratur samtidigt som de genom poesin hittat en uttrycksform där även språkfärdigheter inhämtade i tidiga lärandestadier kan användas på ett meningsfullt och stimulerande sätt.

Koll på

Skolor som fick utmärkelsen 2023

Tumba gymnasium

Film: Mariquita – ett färgsprakande projekt om LGBTQ+ i Spanien och världen (Tid: 02:45 minuter)

Kontaktperson:
Linnéa Harila Blomqvist
linnea.harila.blomqvist@botkyrka.se

Projektet "Boktips på olika modersmål – från elever till elever" ingick i kommunens satsning på att främja god läsförmåga. Syftet var att stärka läsintresset bland elever i modersmåls­undervisningen genom att låta dem dela boktips på sina modersmål. En utställning arrangerades på det kommunala biblioteket, där 200 elever presenterade boktips på 23 språk. Projektet har möjliggjort samarbete och kunskapsutbyte bland modersmålslärare, medan eleverna med stolthet visade sina språkkunskaper. Initiativet har främjat likvärdighet och engagemang för läsning bland eleverna.

"Mariquita" is a project in Spanish 4 aiming to broaden students' knowledge about the LGBTQ+ community. The work revolves around reading a Spanish graphic novel, through which students gain insights into the life conditions of different people and how sexual orientations and gender identities are perceived in different parts of the world.

Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk 2023 tilldelas Tumba gymnasium för sitt projekt ”Mariquita – ett färgsprakande projekt om LGBTQ+ i Spanien och världen”.

Projektet ger möjlighet att arbeta med värdegrundsfrågor på ett djupare och mer kontinuerligt sätt i spanskundervisningen än vad exempelvis temadagar kan göra. Elever som arbetat med projektet uttrycker att de lärt sig inte bara mer spanska med utgångspunkt i ett autentiskt material utan även om HBTQ-relaterade frågor och om interkulturalitet i den spansktalande världen och i allmänhet. Projektet kan på så vis hjälpa till att avdramatisera och sprida kunskap om den här typen av värdegrundsfrågor, samtidigt som språkkunskaperna utvecklas.

Centrum för livslångt lärande i Heby

Film: Hebymodellen – inkludering och samarbete (Tid: 03:05 minuter)

Kontaktpersoner:
Miad Ahmed
miad.ahmed@heby.se

Aija Speville
aija.speville@heby.se

Projektet ”Hebymodellen– inkludering och samarbete” står för en organiserad samverkan mellan elever, vårdnadshavare, modersmålslärare, studiehandledare, ämneslärare och rektorer för att främja både modersmåls- och nyanlända elevers språkutveckling. Fokus ligger på inkludering och integrering för framgångsrik utveckling i flerspråkighet. Grundtryggheten och det fysiska- och psykiska välbefinnandet hos eleverna ökar vilket leder till stärkta studieresultat. Den organiserade samverkans viktiga roll i inlärningsprocessen höjer även resultaten i övriga skolämnen.

“The Heby model – inclusion and collaboration” stand for an organized cooperation between students, guardians, caretakers, native language teachers, study supervisors, specialist teachers and principals to promote both native language students and newly arrived students language development. The focus is inclusion and integration for a successful development in many languages. The basic security and the physical and psychological wellbeing of the students increases, which brings stronger results in their studies. The organized cooperations in the learning process raises the results in other school subjects.

Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk 2023 tilldelas Centrum för livslångt lärande i Heby för sitt projekt ”Hebymodellen”.

Projektet har utvecklat en lärandeorganisation med fokus på systematiskt kvalitetsarbete och undervisningsnära frågor, vilket har lett till integration och lärande i andraspråk i kommunen.

Syftet var att involvera rektorer, lärare och föräldrar i språkutvecklingen hos elever med modersmålsundervisning och att bygga starka broar som skapar förståelse för modersmål och lärande. Man har organiserat modersmålsundervisning och studiehandledning tillsammans med vuxenutbildning och mottagning, för att skapa förutsättningar att tillsammans kunna utveckla metodik, planera teman och diskutera för att underlätta och samordna sitt arbete.

Språkcentrum i Göteborg

Film: Utveckling av undervisningen i läsning och skrivning på arabiska (Tid: 02:59 minuter)

Kontaktpersoner:
Sylwia Wieczorek, enhetschef
sylwia.wieczorek@educ.goteborg.se

Feras Mofleh, modersmålslärare i arabiska, ledare av arbetsgruppen
feras.mofleh@educ.goteborg.se

Projektet ”Utveckling av undervisningen i läsning och skrivning på arabiska” syftar till att förbättra undervisningen i läsning och skrivning på arabiska med en integrerad undervisningsmodell och praktiska exempel. Projektet ska tillhandahålla högkvalitativa resurser för lärare i arabiska i Sverige. Samarbeten har etablerats med utbildningsinstitutioner och experter inom läroplansutveckling med kontinuerlig interaktion med lärare och elever för att säkerställa kvalité och effektivitet.

Ambitionen är att utveckla undervisningen i arabiska och att undervisningsmaterialet ska vara en inspirerande modell både i Sverige och internationellt.

The project "Development of the teaching of reading and writing in Arabic" aims to improve the teaching of reading and writing in Arabic with an integrated teaching model, practical examples, and to provide high-quality resources for teachers of Arabic language in Sweden. Collaborations have been established with educational institutions and curriculum development experts, with continuous interaction with teachers and students to ensure quality and efficiency.

The ambition is to promote Arabic instruction and the teaching material will be inspiring both in Sweden and internationally.

Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk 2023 tilldelas Språkcentrum i Göteborg för sitt projekt ”Utveckling av undervisning i läsning och skrivning på arabiska”.

Det här projektet spänner över en helhet som involverar såväl chefer, projektledande lärare, modersmålslärarkollegor som elever. Projektet handlar om att på ett långsiktigt, systematiskt och utforskande sätt arbeta med lärarnas teoretiska och praktiska kompetens- och undervisningsutveckling. Detta görs bland annat genom att se utmaningar i undervisningen som tillfällen till kollegialt lärande, framförallt i arabiska men även i flera olika modersmål. Detta är ett exempel på när bottom-up-processer möter top-down på ett sätt som gör att både yrkesspråk och undervisningslust utvecklas, tillsammans med elevernas lust att lära.

Forskning och fördjupning

Kontakt

Eva Engdell, undervisningsråd
Mejladress: eva.engdell@skolverket.se
Telefon: 08-5273 35 91

Senast uppdaterad 12 november 2024.