Lärande exempel från språk- och yrkesintegrerande arbetssätt i kombinationsutbildningar
På uppdrag av Skolverket tog Nationellt Centrum för svenska som andraspråk (NC) vid Stockholms universitet fram och genomförde en utbildning i språk- och yrkesintegrerande arbetssätt inom kombinationsutbildningar i komvux under hösten 2022. Här berättar de deltagande verksamheterna om sina erfarenheter i fem lärande exempel.
Uppdraget
Fyra kommunala verksamheter och en utbildningsanordnare på entreprenad deltog i utbildningen. Rektorer och lärare ingick i ett utbildningsteam och syftet var att få en gemensam förståelse av hur språk- och yrkesundervisning kan se ut.
Syftet med utbildningen var att ge målgruppen erfarenheter av och kunskaper i språk- och yrkesintegrerande arbetssätt inom kombinationsutbildningar och möjligheter att träna på att arbeta integrerat inom yrkesvux och/eller lärlingsvux i kombination med sfi och/eller svenska som andraspråk.
Målet var att rektorer och lärare efter utbildningen skulle ha tillräckliga kunskaper att med stöd av varandra och huvudmannen, kunna diskutera och driva ett kvalitetsarbete som ger eleverna förutsättningar att nå sin potential.
Individuell anpassning av kombinationsutbildning
Att bedriva yrkesvuxutbildning på en mindre ort med mindre deltagarunderlag kräver ofta en noggrann individuell anpassning av undervisningen. Att kombinera med kombinationsutbildning för dem som behöver extra språkstöd blev en lösning på vårdbiträdesutbildningen i Vilhelmina.
Individuell anpassning i Vilhelmina
Samverkan med branschen bäddade för succé
Kombinationsutbildningen Gästservice i Bollnäs har byggts upp i tät samverkan med Scandic Hotel på orten. Utbildningen är delvis förlagd till hotellet, och flera av hotellets ordinarie medarbetare har viktiga roller i utbildningens utformning.
Samverkan med branschen bäddade för succé
Integrerande lärandemål – en utmaning värd att anta
På Movant i Uppsala jobbar man med integrerande lärandemål på sin kombinationsutbildning för blivande byggnadsarbetare. Det är en stor utmaning, men värt mödan då det är tydligt att det har stärkt eleverna och gett dem mer motivation.
Integrerande lärandemål – en utmaning värd att anta
Tät lärarsamverkan är det rätta receptet
Ett tätt samarbete mellan yrkesläraren och sva-läraren, integrerad undervisning och en nära samverkan med branschen. Det är några av framgångsfaktorerna i Falköpings kombinationsutbildning för kockar.
Tät lärarsamverkan rätta receptet i Falköping
Apl-satsning med flera vinster
På Göinge utbildningscenter i skånska Sibbhult satsar man sedan flera år extra tid och resurser på att utveckla arbetet kring apl på sina gymnasiala yrkes- och kombinationsutbildningar.
Apl-satsning med vinster för lärare, arbetsgivare och elever
Fem didaktiska principer
Nationellt Centrum för svenska som andraspråk (NC) har i flera år arbetat verksamhetsnära i olika projekt och utformat ett antal didaktiska principer som kan fungera som riktning i arbetet med att integrera språk- och yrkesundervisning inom olika typer av kombinerade yrkesutbildningar.
Didaktiska principer för integrerande undervisning
- är dialogisk och erfarenhetsbaserad
- går från konkret till abstrakt
- är kognitivt utmanande
- är arbetslivsrelevant
- innefattar ändamålsenliga bedömningar.
Läs mer
Här kan du som är verksam inom komvux ta del av vårt stöd för att planera eller genomföra kombinationsutbildningar. Kombinationsutbildningar är yrkesutbildningar på gymnasial nivå i kombination med sfi eller svenska som andraspråk (sva) inom komvux.
Organisera och genomföra kombinationsutbildningar inom komvux