Beställa och hantera prov i gymnasieskolan
Rektorn ansvarar för att beställa nationella prov till skolan och för att proven hanteras enligt de regler och instruktioner som finns.
Beställa nationella prov
Skolan ska beställa nationella prov vid terminsstarterna i augusti och i januari. Information om hur beställningen går till får skolan via post i vecka 33 och i vecka 2. Det är rektorn ansvarar för att skolan beställer proven.
Skolan ska beställa ett prov till varje elev som ska genomföra ordinarie prov vid provdatum/provperiod och till de elever som kan tillkomma senare under läsåret. Skolan ska endast beställa prov till de kurser där ett nationellt prov ska genomföras under aktuell termin.
Beställningsbrev för nationella prov i gymnasieskolan ht 2024 Pdf, 238 kB, öppnas i nytt fönster.
Saknar du dina inloggningsuppgifter, behöver du se hur många prov du har beställt eller är det provmaterial som inte kommit fram i tid?
Kontakta Skolverkets distributör Exakta Print.
Telefon: 040-685 51 10
E-post: np.bestallning@exakta.se
Det är inte obligatoriskt att använda nationella prov på introduktionsprogram. Om skolan väljer att använda de nationella proven i årskurs 9 gäller samma regler för beställning, hantering och genomförande som för grundskolan. Skolan beställer proven i början av läsåret.
Resultaten av nationella prov som genomförs på introduktionsprogram ska inte lämnas in till Statistikmyndigheten SCB.
Hantera nationella prov säkert
Det finns regler och instruktioner som beskriver hur skolan ska hantera de nationella proven. Det är viktigt att rektorn, lärare och andra som arbetar på skolan känner till och följer dessa.
Leverans av prov och bedömningsanvisningar
Proven skickas ut till skolorna nära det datum då provet ska genomföras. Bedömningsanvisningarna skickas ut när proven har genomförts och når skolan i anslutning till provdatum.
Provens förslutningar får inte öppnas före provdagens morgon
Proven förslutningar öppnas på provdagens morgon. Vissa omfattande typer av anpassningar kan motivera att provens förslutningar öppnas dagen innan. Att en elev är i behov av förlängd provtid eller raster är inte skäl nog för att öppna proven i förtid. Rektor ska i god tid före provdatumet ha beslutat om eventuella anpassningar av genomförandet.
Utse en administrativt ansvarig person på skolan
Vi rekommenderar att rektorn utser en administrativt ansvarig person som ser till så att proven hålls inlåsta och inte ligger framme åtkomliga för obehöriga.
Se över rutiner vid mottagande av prov och avtal med posten
Skolan ska ha rutiner för att ta emot en leverans av ett prov på ett sådant sätt att det säkerställs att provets innehåll inte blir känt.
Om din skola har avtalet LUK (leverans utan kvittens) med Postnord så medför det en ökad risk för spridning. De nationella proven kan då lämnas i skolans lokaler utan att någon har kvitterat leveransen.
Vi rekommenderar att skolans rektor ser över avtalet med Postnord och ändrar till leverans med kvittens. Kontakta er kundansvarig inom Postnord för att få besked om er skola har ett LUK-avtal eller inte. När en ändring av avtalet är gjord får Postnord inte lämna leveranser till skolan utan att någon kvitterat leveransen. Om inte någon finns på plats för att ta emot, går leveransen tillbaka till terminal och aviseras. Leveransen kan då hämtas på angivet utlämningsställe.
Observera att om ett LUK-avtal avslutas gäller detta alla leveranser från Postnord. Skolan kan alltså inte ha särskilda avtal för vissa leveranser. Skolverket som i det här fallet är avsändare har inte möjlighet att ändra avtalet för leveranser. Det är upp till mottagaren att avtala med Postnord om leveranser ska ske med eller utan kvittens.