Naturbruksprogrammet
Examensmål
Naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom naturbrukssektorn med djurvård, hästhållning, lantbruk, naturturism, skogsbruk eller trädgård. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom naturvetenskap, främst med koppling till naturbruk.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i att bruka naturen. Naturbruk innefattar de olika verksamheter som nyttjar och förvaltar naturresurser. Det kan till exempel vara produktion av livsmedel, växtmaterial och träråvara. Andra verksamheter är till exempel natur- och landskapsvård, fiske och vattenbruk, arbete med djur, park- och trädgårdsmiljöer, verksamhet som syftar till naturupplevelser samt annat arbete med varor och tjänster inom naturbrukssektorn.
Att bruka naturen på ett sätt som främjar hållbar utveckling och vårdar ekosystemen ställer krav på såväl biologiska och ekologiska som tekniska och ekonomiska kunskaper. Utbildningen ska utveckla elevernas förståelse av naturens mångfald och hur olika verksamheter använder och påverkar naturen och biologiska processer. I detta ingår också kunskaper om olika energiformer och om energiomsättning. Utbildningen ska ge eleverna möjligheter att kritiskt granska och reflektera över hur vi kan bruka naturen för en hållbar utveckling. För att utveckla naturbrukets olika verksamheter krävs innovativt tänkande, entreprenörskap och företagsamhet. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla dessa förmågor. Den ska också bidra till ett globalt perspektiv på naturbruket samt ge kunskaper om internationellt samarbete.
Stora delar av yrkesområdet regleras i lagar och andra författningar. Utbildningen ska därför ge eleverna kunskaper om dessa bestämmelser. Arbetsmiljöfrågor ska ha en central plats i utbildningen för att förebygga arbetsskador och främja god hälsa.
Med utgångspunkt i praktiskt arbete inom naturbruk ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att ta initiativ och lösa problem på ett ansvarsfullt sätt. Eleverna ska kunna planera och genomföra arbetsuppgifter samt bedöma arbetsresultat utifrån kvalitet, effektivitet och miljötänkande. Utbildningen ska också bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik som förekommer inom för utbildningen relevanta yrkesområden. Under utbildningen ska eleverna utveckla praktiska färdigheter som kopplas till förståelse och reflektion. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att ta ställning i etiska frågor och kunna omsätta sina ställningstaganden i praktisk handling.
Naturbrukets olika yrkesområden ställer krav på kommunikation och samverkan med andra i olika sammanhang. Därför ska utbildningen bidra till elevernas kommunikations- och samarbetsförmåga. Genom att arbeta med språket i alla ämnen utvecklar eleverna sin förmåga att argumentera och uttrycka ståndpunkter samt att söka, sovra och bearbeta information.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Naturbruksprogrammet har sex inriktningar.
Inriktningen djurvård ska ge kunskaper om djur för olika ändamål, deras beteende och behov samt samspelet mellan djur och människa. I inriktningen ska eleverna, utifrån ett vetenskapligt synsätt, lära sig att arbeta yrkesmässigt med djur och att sköta djuranläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska och biologiska kunskaper för en god djurvård. I inriktningen betonas även smittskydd. Inriktningen kan leda till arbete inom djurens hälso- och sjukvård, arbete med hundar, med djur för forskningsändamål, med djurparksdjur eller arbete inom zoohandel.
Inriktningen hästhållning ska ge kunskaper om hästar, hästars beteende och behov samt samspelet mellan häst och människa. I inriktningen ska eleverna lära sig att arbeta yrkesmässigt på ett säkert sätt med hästar och att sköta hästanläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska och biologiska kunskaper för en god hästhållning. Inriktningen kan leda till arbete som hästskötare med olika inriktning inom hästnäringen.
Inriktningen lantbruk ska ge kunskaper om mark, vatten, växter, djur, ekonomi och teknik. Inriktningen betonar sambandet mellan biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper för god produktkvalitet samt för bevarande av miljövärden och biologisk mångfald. Centralt för arbete inom lantbruk är biologisk förståelse av markens, växternas och djurens livsprocesser. Arbete inom lantbruk ställer också krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan leda till arbete som djurskötare, maskinförare eller arbete med växtodling.
Inriktningen naturturism ska ge kunskaper om naturen som en förnybar resurs och om hur hållbara naturupplevelser kan utvecklas och nyttjas inom naturturismen. Inriktningen ska ge eleverna kunskaper att yrkesmässigt kunna guida och leda aktiviteter i naturen samt att sköta anläggningar och naturmiljöer för naturturism. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för god förvaltning av naturresurser och för god kvalitet på produkter och tjänster. Arbete inom naturturism ställer krav på säker hantering och användning av teknisk utrustning samt kunskap om produktsäkerhet och systematiskt säkerhetsarbete. Inriktningen kan leda till arbete inom naturguidning, fiske och vattenvård, jakt- och viltvård samt arbete inom därtill kopplad fackhandel.
Inriktningen skogsbruk ska ge kunskaper om skogen som en förnybar och uthållig resurs. I inriktningen betonas tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för en hög avkastning med bibehållen biologisk mångfald och med höga värden på produkter och tjänster. Inriktningen ska också ge kunskaper om skogens sociala värde och skogsbrukets påverkan på människors miljö. Arbete inom skogsbruk ställer höga krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan leda till arbete som skogsmaskinförare, skogsmaskinmekaniker eller skogsvårdare.
Inriktningen trädgård ska ge kunskaper om mark, växter, växtmiljöer och trädgårdens betydelse i samhället. I inriktningen betonas biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper för god kvalitet på produkter och tjänster. Kunskaper om växter är centralt för allt arbete inom trädgårdsbranschen. Arbete inom trädgård ställer också krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan till exempel leda till arbete med trädgårdsanläggning, skötsel av utemiljöer, odling på friland eller i växthus samt arbete inom därtill kopplad fackhandel.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnen
Engelska | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Engelska 5 | 100 |
Engelska 6 | 100 |
Historia | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Historia 1a1 | 50 |
Idrott och hälsa | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Idrott och hälsa 1 | 100 |
Matematik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Matematik 1a | 100 |
Naturkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Naturkunskap 1a1 | 50 |
Religionskunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Religionskunskap 1 | 50 |
Samhällskunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Samhällskunskap 1a1 | 50 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Svenska 1 | 100 |
Svenska 2 | 100 |
Svenska 3 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Svenska som andraspråk 1 | 100 |
Svenska som andraspråk 2 | 100 |
Svenska som andraspråk 3 | 100 |
Kurser inom programgemensamma ämnen
Biologi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Biologi 1 | 100 |
Entreprenörskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Entreprenörskap | 100 |
Naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Naturbruk | 200 |
Kurser inom inriktningarna
Djurvård - 500p Studievägskod: NBDJR
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurens biologi | 100 |
Djur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djuren i naturbruket | 100 |
Djurhållning | 100 |
Sällskapsdjur 1 | 100 |
Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 | 100 |
Hästhållning - 700p Studievägskod: NBHAT
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurens biologi | 100 |
Djur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurhållning | 100 |
Fordon och redskap inom naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Fordon och redskap | 100 |
Hästkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Hästkunskap 1 | 100 |
Hästkunskap 2 | 100 |
Rid- och körkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Ridning och körning | 200 |
Lantbruk - 700p Studievägskod: NBLAN
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Marken och växternas biologi | 100 |
Djur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djuren i naturbruket | 100 |
Fordon och redskap inom naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Fordon och redskap | 100 |
Lantbruksdjur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Lantbruksdjur 1 | 100 |
Lantbruksmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Lantbruksmaskiner 1 | 100 |
Naturbrukets byggnader | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Byggnadsunderhåll | 100 |
Växtodling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Växtodling 1 | 100 |
Naturturism - 600p Studievägskod: NBNAT
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Marken och växternas biologi | 100 |
Motor- och röjmotorsåg | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Motor- och röjmotorsåg 1 | 100 |
Naturturism | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Naturturism 1 | 100 |
Naturturism 2 | 100 |
Skog, mark och vatten | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Mångbruk av skog | 100 |
Skogsmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Terrängtransporter | 100 |
Skogsbruk - 700p Studievägskod: NBSKG
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Marken och växternas biologi | 100 |
Motor- och röjmotorsåg | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Motor- och röjmotorsåg 1 | 100 |
Skog, mark och vatten | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Mångbruk av skog | 100 |
Skogsmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Terrängtransporter | 100 |
Virkestransport med skotare | 100 |
Skogsproduktion | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Skogsskötsel 1 | 100 |
Virkeslära | 100 |
Trädgård - 700p Studievägskod: NBTRA
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Marken och växternas biologi | 100 |
Fordon och redskap inom naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Fordon och redskap | 100 |
Skötsel av utemiljöer | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Skötsel av utemiljöer | 100 |
Beskärning och trädvård | 100 |
Trädgårdsanläggning | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Trädgårdsanläggning 1 | 100 |
Trädgårdsodling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Trädgårdsodling | 100 |
Växtkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Växtkunskap 1 | 100 |
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet
Aktiviteter och värdskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Besöksnäringen | 100 |
Aktiviteter och upplevelser | 100 |
Arkitektur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Arkitektur – rum | 100 |
Biodling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Biodling | 100 |
Biologi – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurens biologi | 100 |
Marken och växternas biologi | 100 |
Bevarandebiologi | 100 |
Biologi – naturbruk – specialisering | 100 |
Design | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Design 1 | 100 |
Djur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djuren i naturbruket | 100 |
Djurhållning | 100 |
Sällskapsdjur 1 | 100 |
Sällskapsdjur 2 | 100 |
Djur i zoohandel | 200 |
Djur – specialisering | 100 |
Djur för forskningsändamål | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djur för forskningsändamål | 200 |
Djurparksdjur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurparksdjur 1 | 100 |
Djurparksdjur 2 | 100 |
Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 | 100 |
Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 2 | 200 |
Energiteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Förnybar energi | 100 |
Fordon och redskap inom naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Fordon och redskap | 100 |
Fysik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Fysik 1b1 | 100 |
Företagsekonomi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Företagsekonomi 1 | 100 |
Företagsekonomi 2 | 100 |
Entreprenörskap och företagande | 100 |
Försäljning och kundservice | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Servicekunskap 1 | 100 |
Personlig försäljning 1 | 100 |
Geografi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Geografi 1 | 100 |
Handel | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Handel – specialisering | 100 |
Hundkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Hundkunskap 1 | 100 |
Hundkunskap 2 | 100 |
Hundkunskap 3 | 100 |
Träning av hund | 100 |
Hygienkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Hygien | 100 |
Hästkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Hästkunskap 1 | 100 |
Hästkunskap 2 | 100 |
Hästkunskap 3 | 100 |
Kemi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Kemi 1 | 100 |
Lantbruksdjur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Lantbruksdjur 1 | 100 |
Lantbruksdjur 2 | 100 |
Lantbruksdjur – specialisering | 100 |
Lantbruksmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Lantbruksmaskiner 1 | 100 |
Lantbruksmaskiner 2 | 100 |
Lastmaskiner och truckar inom naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Lastmaskiner och truckar | 100 |
Livsmedels- och näringskunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Livsmedels- och näringskunskap 1 | 100 |
Matematik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Matematik 2a | 100 |
Matematik 3b | 100 |
Matematik 3c | 100 |
Matlagningskunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Matlagning 1 | 100 |
Mobila arbetsmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Grävmaskiner | 200 |
Motor- och röjmotorsåg | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Motor- och röjmotorsåg 1 | 100 |
Motor- och röjmotorsåg 2 | 100 |
Natur- och landskapsvård | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Natur- och landskapsvård | 100 |
Naturbrukets byggnader | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Byggnadsunderhåll | 100 |
Naturguidning | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Guidning i naturbruksmiljöer | 100 |
Naturguidning 1 | 100 |
Naturguidning 2 | 200 |
Naturturism | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Naturturism 1 | 100 |
Naturturism 2 | 100 |
Naturturism 3 | 100 |
Odling i växthus | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Odling i växthus 1 | 100 |
Odling i växthus 2 | 100 |
Odling i växthus – specialisering | 100 |
Pedagogik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Aktivitetsledarskap | 100 |
Kommunikation | 100 |
Programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Programmering 1 | 100 |
Ridning och körning | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Ridning och körning | 200 |
Körning 1 | 100 |
Körning 2 | 100 |
Ridning 1 | 100 |
Ridning 2 | 100 |
Service och bemötande | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Service och bemötande 1 | 100 |
Serviceteknik – naturbruk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Serviceteknik – naturbruk 1 | 100 |
Serviceteknik – naturbruk 2 | 100 |
Serviceteknik – naturbruk – specialisering | 100 |
Skog, mark och vatten | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Fiske och vattenvård 1 | 100 |
Fiske och vattenvård 2 | 200 |
Jakt och viltvård 1 | 100 |
Jakt och viltvård 2 | 200 |
Jakt och viltvård – specialisering | 100 |
Mångbruk av skog | 100 |
Skogsmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Småskalig skogsteknik | 100 |
Terrängtransporter | 100 |
Virkestransport med skotare | 100 |
Avverkningsmaskiner | 100 |
Skogsmaskiner – specialisering | 200 |
Skogsproduktion | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Skogsskötsel 1 | 100 |
Skogsskötsel 2 | 100 |
Skogsskötsel – specialisering | 100 |
Virkeslära | 100 |
Virkesmätning | 100 |
Skötsel av utemiljöer | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Skötsel av utemiljöer | 100 |
Beskärning och trädvård | 100 |
Skötsel av utemiljöer – specialisering | 100 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Svenska 2 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Svenska som andraspråk 2 | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Travkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Trav 1 | 100 |
Trav 2 | 100 |
Trädgårdsanläggning | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Trädgårdsanläggning 1 | 100 |
Trädgårdsanläggning 2 | 100 |
Trädgårdsanläggning – specialisering | 100 |
Trädgårdsmaskiner | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Trädgårdsmaskiner | 100 |
Trädgårdsodling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Trädgårdsodling | 100 |
Trädgårdsodling – grönsaker, frukt och bär | 100 |
Trädgårdsodling – plantskoleväxter | 100 |
Trädgårdsodling – specialisering | 100 |
Växtkunskap | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Växtkunskap 1 | 100 |
Växtkunskap 2 | 100 |
Växtodling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Odling av djurfoder | 100 |
Växtodling 1 | 100 |
Växtodling 2 | 100 |
Växtodling – specialisering | 100 |