Gymnasieingenjör - vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år
Gymnasieingenjör - vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år
Examensmål för vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år
Examensmål för vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år
Vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år är en utbildning som bygger på teknikprogrammet. Efter examen från utbildningen ska eleverna vara väl förberedda för yrkesverksamhet som gymnasieingenjör inom valt teknikområde. Utbildningen ska fördjupa elevernas kunskaper om teknikutveckling inom vald profil. Den ska även fördjupa elevernas förståelse av teknikens roll i samspelet mellan människa och natur. Dessutom ska utbildningen tydliggöra hur utvecklingen av produkter och tjänster lokalt och globalt kan ske på ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart sätt. Utbildningen ska bygga på ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande ska främjas. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ingenjörsmässiga färdigheter, vilket innebär att definiera och analysera problem, utarbeta lösningar, utveckla, konstruera och producera produkter och tjänster samt reflektera över arbetsprocessen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om entreprenörskap och företagande samt om hur arbete bedrivs på teknikintensiva arbetsplatser. Arbetsformer och metoder från arbetslivet ska ingå i utbildningen. Utbildningen ska bidra till att fördjupa elevernas intresse för teknik genom att de ges möjlighet att ta initiativ samt agera undersökande och prövande. Utifrån arbetslivets krav ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper inom matematik samt inom natur- och teknikvetenskapliga områden. Utbildningen ska dessutom utveckla elevernas förståelse av hur teori växelverkar med och konkretiseras i praktisk tillämpning. Utbildningen ska ge kunskaper om arbetsmarknaden och de möjligheter utbildningen ger när det gäller etablering och fortsatt utveckling inom valt teknikområde. Utbildningen ska vidare ge kunskaper om ledarskap, kommunikation, arbetsmiljö, ekonomi och juridik i arbetslivet. Den ska också bidra till att eleverna fördjupar sin förmåga att presentera och kommunicera teknik och tekniska lösningar, även på engelska. Utbildningen ska fördjupa elevernas förståelse av människors olika förutsättningar i förhållande till teknik och teknikutveckling. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur identitet och normer skapas, upprätthålls och förändras. Utbildningen ska även ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera kring sociala konstruktioner och traditionsbundna föreställningar inom olika teknikområden. Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Profiler
Vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år har fyra profiler. Profilen
Mål för examensarbetet
Examensarbetet ska visa att eleven är förberedd för yrkesverksamhet som gymnasieingenjör. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter för den valda utgången. Examensarbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven visar ingenjörsmässiga färdigheter genom att definiera och formulera en frågeställning samt planera, genomföra och utvärdera ett arbete inom vald profil och reflektera kring arbetsprocessen. Examensarbetet ska redovisas antingen i en skriftlig rapport eller på annat lämpligt sätt med relevanta verktyg och medier utifrån arbetets innehåll kompletterat med en kortare skriftlig redogörelse. Rapporten eller den skriftliga redogörelsen ska innehålla en kort sammanfattning på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete muntligt samt ge respons på andra examensarbeten. Examensarbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.
Kurser inom programgemensamma ämnen
Gymnasieingenjören i praktiken | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Gymnasieingenjören i praktiken | 200 |
Kurser inom profilen Design- och produktutveckling - 600p
Produktionsfilosofi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsfilosofi 1 | 100 |
Utgång: Design- och produktutveckling - 500p
Kurser som får erbjudas som valbara - 500p
Cad | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Cad – specialisering | 100 |
Ellära | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Praktisk ellära | 100 |
Industriell automation | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriell automationsteknik | 100 |
Industriell design | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriell design 1 | 100 |
Industriell design 2 | 100 |
Industriella produktionsmetoder | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriella produktionsmetoder 1 | 100 |
Konstruktionsteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Konstruktionsteknik | 100 |
Mekanik och hållfasthetslära | 100 |
Materialteknik | 100 |
Tillämpad konstruktionsteknik | 100 |
Produktionsfilosofi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsfilosofi 2 | 100 |
Produktionsutveckling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsutveckling 1 | 100 |
Produktionsutveckling 2 | 100 |
Industriell digitalisering | 100 |
Produktutveckling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktutveckling 2 | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Kurser inom profilen Informationsteknik - 600p
Utgång: Mjukvarudesign - 600p
Mjukvarudesign | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Mjukvarudesign | 100 |
Kurser som får erbjudas som valbara - 600p
Datalagring | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Datalagring | 100 |
Digitalt skapande | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Digitalt skapande 2 | 100 |
Gränssnittsdesign | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Gränssnittsdesign | 100 |
Gränssnitt 3D | 100 |
Mobila applikationer | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Mobila applikationer | 100 |
Programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Programmering 2 | 100 |
Programmering 3 | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Webbserverprogrammering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Webbserverprogrammering 2 | 100 |
Webbtjänster | 100 |
Webbutveckling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Webbutveckling 2 | 100 |
Webbutveckling 3 | 100 |
Utgång: Nätverksteknik - 600p
Informationsteknisk arkitektur och infrastruktur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Informationsteknisk arkitektur | 100 |
Kurser som får erbjudas som valbara - 600p
Dator- och kommunikationsteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Datorsamordning och support | 100 |
Digital kommunikationsteknik | 100 |
Informationsteknisk arkitektur och infrastruktur | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Datakommunikation och informationssäkerhet | 200 |
Nätverks- och kommunikationstjänster | 100 |
Nätverksteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Administration av nätverks- och serverutrustning | 100 |
Nätverksteknik | 100 |
Nätverksadministration | 100 |
Nätverkssäkerhet | 100 |
Nätverksteknologier | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Kurser inom profilen Produktionsteknik - 600p
Produktionsfilosofi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsfilosofi 1 | 100 |
Utgång: Processteknik - 500p
Kurser som får erbjudas som valbara - 500p
Ellära | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Praktisk ellära | 100 |
Energiteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Energiteknik 2 | 100 |
Förnybar energi | 100 |
Vatten- och processkemi | 100 |
Industriell automation | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriell automationsteknik | 100 |
Industriell PLC-teknik | 100 |
Industriell robotteknik | 100 |
Industriell it | 100 |
Tillämpad automationsteknik | 100 |
Industriella produktionsmetoder | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriella produktionsmetoder 1 | 100 |
Industriella produktionsmetoder 2 | 100 |
Industriella produktionsmetoder 3 | 100 |
Medicinsk teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Elektromedicinsk teknik | 100 |
Gas- och vätsketeknik | 100 |
Radiologiska utrustningar | 100 |
Processautomation | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Processmätteknik 2 | 100 |
Processreglering | 100 |
Processdatorsystem | 100 |
Processteknik – energi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Processteknik – energi 1 | 100 |
Processteknik – energi 2 | 100 |
Processteknik – kemi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Processteknik – kemi 1 | 100 |
Processteknik – kemi 2 | 100 |
Produktionsutveckling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsutveckling 1 | 100 |
Produktionsutveckling 2 | 100 |
Industriell digitalisering | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Utgång: Produktion och automation - 500p
Kurser som får erbjudas som valbara - 500p
Cad | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Cad – specialisering | 100 |
Ellära | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Praktisk ellära | 100 |
Industriell automation | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriell automationsteknik | 100 |
Industriell PLC-teknik | 100 |
Industriell robotteknik | 100 |
Industriell it | 100 |
Tillämpad automationsteknik | 100 |
Industriella produktionsmetoder | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Industriella produktionsmetoder 1 | 100 |
Industriella produktionsmetoder 2 | 100 |
Industriella produktionsmetoder 3 | 100 |
Konstruktionsteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Konstruktionsteknik | 100 |
Materialteknik | 100 |
Produktionsfilosofi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsfilosofi 2 | 100 |
Produktionsutveckling | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Produktionsutveckling 1 | 100 |
Produktionsutveckling 2 | 100 |
Industriell digitalisering | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Kurser inom profilen Samhällsbyggande - 600p
Samhällsbyggande | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Byggprocessen | 100 |
Utgång: Produktionsledning bygg och anläggning - 500p
Kurser som får erbjudas som valbara - 500p
Byggproduktionsledning | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Byggstyrning | 100 |
Planering före byggstart | 100 |
Rit- och mätningsteknik | 100 |
Cad | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Cad – specialisering | 100 |
Samhällsbyggande | |
---|---|
Kurs | Poäng |
BIM-samordning | 100 |
Miljöcertifierade hus | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |
Utgång: Projektering - 500p
Kurser som får erbjudas som valbara - 500p
Byggproduktionsledning | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Planering före byggstart | 100 |
Rit- och mätningsteknik | 100 |
Cad | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Cad – specialisering | 100 |
Ellära | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Praktisk ellära | 100 |
Geografi | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Geografiska informationssystem | 100 |
Järnvägsteknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Allmän järnvägsteknik | 100 |
Konstruktion | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Konstruktion 2 | 100 |
Konstruktion 3 | 100 |
Samhällsbyggande | |
---|---|
Kurs | Poäng |
BIM-samordning | 100 |
Miljöcertifierade hus | 100 |
Teknik | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Teknik – specialisering | 100 |
Tekniska system – VVS | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Komponenter och system VVS | 100 |
Projektering VVS 1 | 100 |
Projektering VVS 2 | 100 |
Tekniska system – el | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Komponenter och system el | 100 |
Projektering el 1 | 100 |
Projektering el 2 | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Kurs | Poäng |
Tillämpad programmering | 100 |