KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Tätskikt - våtrum

Ämne - Tätskikt – våtrum

Ämnet tätskikt – våtrum behandlar olika tätskiktssystem i våtrum samt tätskiktsarbete vid både nyproduktion och renovering. Tätskikts- och våtrumsarbeten utförs ofta som en del i en större helhet i byggprocessen. Därför är hänsynstagande till andra aktörer och övergripande planer en viktig del i arbetet.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet tätskikt – våtrum ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra olika typer av tätskiktsarbeten i våtrum. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om tätskikt och ytskikt i våtrum, olika måleritekniker och målningsmaterialens skyddande funktion. Genom att väcka elevernas nyfikenhet för olika arbetsområden inom måleri ska undervisningen bidra till elevernas möjlighet att själva forma sin framtid. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet samt förmåga att söka information i aktuella regelverk. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka ritningar och följa instruktioner samt planera och organisera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling samt om branschens ansvar för hållbart byggande.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om yrkesrollen och vikten av ansvarstagande på arbetsplatsen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att förhålla sig kritiskt till attityder och värderingar på arbetsplatsen. Eleverna ska även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med såväl arbetskamrater som kunder på både svenska och engelska. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att föra värderande diskussioner om utförda arbeten utifrån såväl kvalitetskontroll som genomförande. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska teoretiska och praktiska kunskaper vävas samman till en helhet för eleverna. Undervisningen ska bedrivas med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade samt organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter både individuellt och i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet tätskikt – våtrum ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.
  • Förmåga att planera, utföra, dokumentera och utvärdera arbetsuppgifter vid fuktsäkring av våtrum.
  • Förmåga att välja och hantera material samt använda och vårda verktyg och maskiner.
  • Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
  • Förmåga att samverka och kommunicera samt använda fackspråk.

Nivåer i ämnet tätskikt – våtrum

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 2 i ämnet bygg och anläggning eller nivå 3 i ämnet måleri.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: TATS1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet tätskikt – våtrum på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsprocesser och metoder

  • Övergripande om måleribranschens riktlinjer och branschregler för våtrumsarbete, till exempel enligt Måleribranschens våtrumskontroll (MVK).
  • Branschens ansvar för att främja ett hållbart byggande.
  • Olika typer av tätskikt och ytskikt i våtrum.
  • Olika arbetsprocesser och metoder med vanligt förekommande tätskiktssystem för våtrum.
  • Arbetsprocesser och metoder vid under- och färdigbehandlingar av olika underlag i våtrum, till exempel nya och tidigare behandlade ytor.
  • Lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet, däribland arbetsmiljölagen.

Planering och utförande

  • Tolkning av ritningar, arbetsbeskrivningar, rumsbeskrivningar, utförandekrav och toleranskrav samt metoder för att identifiera felkällor och avvikelser i arbetsprocessen.
  • Planering för att lösa arbetsuppgifter i enlighet med branschkrav.
  • Beräkningar av materialåtgång.
  • Täckning och skydd av olika ytor vid tätskiktsarbeten.
  • Underarbeten i våtrum i enlighet med branschregler.
  • Arbeten med vanligt förekommande system för fuktspärrning och tätskikt i våtrum utifrån produktbeskrivningar och i enlighet med branschregler.
  • Färdigbehandlingar med olika typer av ytskikt av nya och tidigare behandlade ytor i våtrum i enlighet med branschregler.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation och egenkontroll före, under och efter utfört arbete.
  • Värdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Resursanvändande kopplat till arbetsuppgiften, däribland val och användning av material med hänsyn till kvalitet och kostnader samt hälso- och miljöaspekter.
  • Val, hantering och användning av material för under- och färdigbehandling i våtrum, utifrån materialens egenskaper, användningsområden och uppbyggnad samt i enlighet med materialens säkerhetsdatablad.
  • Val, hantering och användning av godkända material för fuktsäkring av våtrum i enlighet med säkerhetsdatablad.
  • Hantering, förvaring och skyddande av byggmaterial och byggnadsdelar samt sortering av byggavfall och restprodukter.
  • Val och användning av hjälpmedel för avståndsmätning, avvägning och lodning.
  • Val, användning och vård av för arbetsuppgiften lämpliga verktyg, maskiner och tillsatsutrustningar.

Säkerhet

  • Boverkets byggregler (BBR) och bestämmelser som gäller brandfarliga arbeten.
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker med asbest, mögel, kvartsdamm och polyklorerade bifenyler (PCB) och risker med felaktiga arbetsställningar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel.
  • Ansvarstagande i yrkesrollen och på byggarbetsplatsen.
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
  • Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på både svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan och kommunikation på arbetsplatsen.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.

Eleven planerar arbetsuppgifter för fuktsäkring av våtrum. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.

Eleven planerar arbetsuppgifter för fuktsäkring av våtrum. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsprocesser och metoder vid fuktsäkring av våtrum.

Eleven planerar arbetsuppgifter för fuktsäkring av våtrum. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer samt hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.


KOMMANDE VERSIONER