KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Repertoar

Ämne - Repertoar

Ämnet repertoar är till sin karaktär konstnärligt och behandlar gestaltning och framförande av koreografiskt material inom en eller flera dansgenrer. Koreografierna kan vara historiska eller samtida. I ämnet behandlas gestaltningsarbete utifrån dansarens och koreografens synvinkel men även utifrån publikens.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet repertoar ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i gestaltningsarbete där tolkning, framförande och scenisk kunskap tillsammans bildar en bas. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kroppsminne och förståelse av hur dansens rörelseuttryck och formspråk kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer och val.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Eleverna ska ges möjlighet att närma sig ett yrkesmässigt förhållningssätt till gestaltningsarbetet och utveckla förmåga att variera rörelse och uttryck efter olika typer av danskompositioner och musikaliska kompositioner. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar färdigheter som krävs vid instudering och framförande av dans samt kunskaper om hur olika faktorer bidrar till dansares förmåga att uttrycka sig konstnärligt och kommunicera genom dans. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om repetitionsprocessen samt förmåga att samarbeta och interagera med andra. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i sceniskt arbete samt förståelse av hur olika konstnärliga uttryck kan samverka i ett sceniskt framförande.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av olika yrkesroller inom dans och hur de skiljer sig åt. Undervisningen ska betona en inkluderande och jämställd arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om frågor som rör etiska förhållningssätt och upphovsrätt.

Utforskande och reflekterande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet och ska därför ingå i undervisningen. En del av den konstnärliga processen består av analys och tolkning av egna och andra elevers samt professionellas gestaltningar. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka egna och andras gestaltningar samt använda relevanta begrepp i samband med gestaltningsarbetet.

Undervisningen i ämnet repertoar ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att analysera, tolka, gestalta och framföra olika typer av koreografiskt material.
  • Förmåga att ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet i repetitionsprocessen.
  • Förmåga att kommunicera med medaktörer och publik i det sceniska arbetet.
  • Kunskaper om etiska förhållningssätt inom dans.

Nivåer i ämnet repertoar

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet dansteknik.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: REPE1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet repertoar på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Instudering, tolkning, gestaltning och framförande av koreografi.
  • Tydlighet i rörelse, däribland precision och kontroll av danstekniska färdigheter med fokus på nyansering av rörelsedynamik och musikalisk frasering i förhållande till framförd koreografi.
  • Mental träning i relation till framförande, däribland rörelseminne, engagemang, koncentration och självförtroende.
  • Analys, diskussion och reflektion över koreografins estetiska utgångspunkter i relation till dansens formspråk, danskomponenter, sceniska komponenter och sammanhang.
  • Initiativtagande och omsättning av idéer i en konstnärlig process.
  • Reflektion över den konstnärliga processen.
  • Hållbart repetitionsarbete, däribland systematisk repetition, mental träning och planering av repetition.
  • Samarbete med andra och ansvarstagande för såväl det egna som det gemensamma arbetet.
  • Rörelsevokabulär och begrepp relevant för repertoararbete.
  • Kommunikation med medaktörer och publik vid scenframträdanden.
  • Framförande av koreografi i ett sceniskt sammanhang utifrån ett eller flera estetiska förhållningssätt.
  • Problematisering av dans utifrån olika etiska förhållningssätt, till exempel utifrån frågor om upphovsrätt.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven utforskar och gestaltar med viss dansteknisk skicklighet koreografiskt material med fokus på nyansering av rörelsedynamik.

Eleven samarbetar och interagerar med andra i repetitionsprocessen på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven uttrycker sig konstnärligt och kommunicerar med viss skicklighet med medaktörer och publik vid scenframträdanden.

Eleven resonerar översiktligt om etiska förhållningssätt inom dans.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utforskar och gestaltar med god dansteknisk skicklighet koreografiskt material med fokus på nyansering av rörelsedynamik.

Eleven samarbetar och interagerar med andra i repetitionsprocessen på ett fungerande sätt.

Eleven uttrycker sig konstnärligt och kommunicerar med god skicklighet med medaktörer och publik vid scenframträdanden.

Eleven resonerar utförligt om etiska förhållningssätt inom dans.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utforskar och gestaltar med mycket god dansteknisk skicklighet koreografiskt material med fokus på nyansering av rörelsedynamik.

Eleven samarbetar och interagerar med andra i repetitionsprocessen på ett väl fungerande sätt.

Eleven uttrycker sig konstnärligt och kommunicerar med mycket god skicklighet med medaktörer och publik vid scenframträdanden.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om etiska förhållningssätt inom dans.


KOMMANDE VERSIONER