KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Guidning i naturbruksmiljöer

Ämne - Guidning i naturbruksmiljöer

Ämnet guidning i naturbruksmiljöer behandlar hur olika natur- och kulturmiljöer kan användas för rekreation, naturupplevelser och aktiviteter av skilda slag. En kombination av kunskaper om växter och djur, friluftsliv, utrustning och redskap samt ledarskap är en förutsättning för arbete med naturguidning i olika sammanhang.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet guidning i naturbruksmiljöer ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra olika former av aktiviteter i natur- och kulturmiljöer. Den ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att informera om växt- och djurliv i natur- och kulturmiljöer. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att guida i naturbruksmiljöer i syfte att ge deltagarna rikare upplevelser. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och använda utrustning och redskap för olika aktiviteter med koppling till guidning i naturbruksmiljöer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för andra människors säkerhet i samband med arrangerade aktiviteter.

Genom vistelse och exkursioner i olika natur- och kulturmiljöer ska eleverna ges möjlighet att utveckla biologiska kunskaper och förmåga att iaktta och upptäcka naturens mångfald. Praktiska övningar ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet, första hjälpen och livräddning.

Undervisningen i ämnet guidning i naturbruksmiljöer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och genomföra aktiviteter och guidningar i naturbruksmiljöer.
  • Förmåga att guida andra till rikare upplevelser i natur- och kulturmiljöer på ett informativt och målgruppsanpassat sätt.
  • Förmåga att välja, använda och vårda utrustning och redskap för olika aktiviteter.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
  • Förmåga att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.

Nivåer i ämnet guidning i naturbruksmiljöer

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: GUIN1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet guidning i naturbruksmiljöer på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter och guidningar i naturbruksmiljöer.
  • Val av lämpliga aktiviteter i naturbruksmiljöer för olika målgrupper, till exempel aktiviteter för förskolebarn, ungdomar och vuxna.
  • Växter, djur och biologiska samband i olika naturbruksmiljöer.
  • Hur förmedling av information kan anpassas till olika målgrupper för att ge deltagarna rikare naturupplevelser.
  • Val av redskap, material och utrustning för aktiviteter i naturen.
  • Hantering och vård av redskap, material och utrustning för aktiviteter i naturen.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller säkerhet samt natur- och kulturmiljöer.
  • Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker samt första hjälpen, däribland HLR (hjärt-lungräddning) och livräddning.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven planerar och genomför aktiviteter och guidningar i naturbruksmiljöer. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.

Eleven informerar och guidar med viss säkerhet deltagarna på ett informativt och målgruppsanpassat sätt i samband med aktiviteter och guidningar.

Eleven väljer, använder och vårdar med visst handlag utrustning och redskap för de olika aktiviteterna.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

Eleven tar hänsyn till olycksrisker och vidtar med viss säkerhet förebyggande åtgärder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och genomför aktiviteter och guidningar i naturbruksmiljöer. I planeringen väljer eleven med säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.

Eleven informerar och guidar med säkerhet deltagarna på ett informativt och målgruppsanpassat sätt i samband med aktiviteter och guidningar.

Eleven väljer, använder och vårdar med gott handlag utrustning och redskap för de olika aktiviteterna.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

Eleven tar hänsyn till olycksrisker och vidtar med säkerhet förebyggande åtgärder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och genomför aktiviteter och guidningar i naturbruksmiljöer. I planeringen väljer eleven med god säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp.

Eleven informerar och guidar med god säkerhet deltagarna på ett informativt och målgruppsanpassat sätt i samband med aktiviteter och guidningar.

Eleven väljer, använder och vårdar med mycket gott handlag utrustning och redskap för de olika aktiviteterna.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

Eleven tar hänsyn till olycksrisker och vidtar med god säkerhet förebyggande åtgärder.


KOMMANDE VERSIONER