KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Scenisk verksamhet - klassisk balett

Ämne - Scenisk verksamhet – klassisk balett

Ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett speglar kulturen och samhället historiskt och i nutid. Ämnet är till sin karaktär konstnärligt och innefattar sceniskt framförande, repetitionsprocesser med koreografi och repertoar samt pas de deux. Genom att möta en bredd av koreografiska processer i klassisk balett skapas den hållbara dansare som dansaryrket kräver. Ämnet får bara anordnas på yrkesdansarutbildningen.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett ska syfta till att eleverna utvecklar scenisk kunskap samt färdigheter i nutida och historisk koreografi, repertoar och pas de deux inom klassisk balett. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt samt förmåga att tillämpa repetitionsprocessens olika delar, från idé till sceniskt framförande. Scenisk kunskap innefattar scenisk erfarenhet, dansteknik och kunskaper om hur gestaltningsarbete går till. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar förmåga att variera gestaltning och kroppsligt uttryck utifrån olika konstnärliga förhållningssätt och sammanhang.

Inom yrkesområdet förekommer en stor variation av repertoar, koreografiska arbetsmetoder och förhållningssätt. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över, tolka och memorera koreografiskt material samt att kommunicera med publiken. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att ingå i en konstnärlig helhet. Eleverna ska också ges möjlighet att delta i kreativa skapandeprocesser samt att utveckla förståelse av hur dansens rörelseuttryck och formspråk kan nyanseras och varieras i relation till musikaliska aspekter, tid och rum.

Den sceniska verksamheten innefattar solistiskt arbete samt samarbete och interaktion med såväl en partner som med ensemble och grupp. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i pas de deux samt förmåga att i dans samarbeta med partner och andra medverkande.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av vad ett yrkesmässigt förhållningssätt innebär samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör upphovsrätt och arbetsmiljö i relation till scenisk verksamhet.

Utforskande och reflekterande arbetsmetoder samt konstruktiv återkoppling och coachning, individuellt och i grupp, ska ingå i undervisningen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att tolka och reflektera över konstnärliga processer och framföranden samt att utveckla förmåga att kommunicera dansens begrepp och vokabulär med andra inom yrkesområdet. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Därigenom skapas förutsättningar för att utveckla och stärka elevernas självförtroende, motivation och ansvarstagande.

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Förmåga att tolka, memorera och framföra koreografi och repertoar i sceniska sammanhang samt att kommunicera med publik utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
  • Färdigheter i pas de deux.
  • Förmåga att anpassa sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.
  • Förmåga att tillämpa repetitionsprocessens olika delar.
  • Förmåga att i dans samarbeta med partner och andra medverkande.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocessen, den egna insatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.
  • Förmåga att kommunicera dansens begrepp och vokabulär med andra inom yrkesområdet.

Nivåer i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: SCEV100DX

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Praktik

  • Kommunikation med publik genom en variation av kroppsliga uttryck.
  • Koreografi och repertoar solistiskt, med partner, i ensemble och i grupp.
  • Dansteknisk och konstnärlig problemlösning.
  • Fysisk och mental uthållighet och koncentration samt scenisk närvaro.
  • Grundläggande metoder för inlärning av koreografiskt material.
  • Tolkning och gestaltningsarbete av olika koreografiska formspråk.
  • Pas de deux och tåspetsteknik.
  • Grundläggande lyftteknik och samspel med partner.
  • Musikalisk interpretation av koreografi.
  • Spatial medvetenhet i förhållande till den egna kroppen och andra medverkande.
  • Arbete i enlighet med repetitionsprocessens delar, däribland förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelse och återkoppling.
  • Samarbete och interaktion med andra i den konstnärliga processen.

Teori och reflektion

  • Översiktligt om olika koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.
  • Diskussion om och reflektion över konstnärliga arbetsprocesser och repetitionsprocessens betydelse.
  • Utvärdering av den egna arbetsinsatsen och det konstnärliga resultatet.
  • Ämnesspecifika begrepp i relation till dans.
  • Yrkesmässigt förhållningssätt i scenisk verksamhet.
  • Arbetsmiljöfrågor med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Upphovsrätt i förhållande till scenisk verksamhet.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: SCEV200DX

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Praktik

  • En bred repertoar inom ramen för koreografiers estetiska och historiska sammanhang.
  • Kommunikation med publik genom en variation av kroppsliga uttryck.
  • Koreografi och repertoar, solistiskt, med partner, i ensemble och i grupp.
  • Dansteknisk och konstnärlig problemlösning.
  • Fysisk och mental uthållighet och koncentration samt scenisk närvaro.
  • Olika metoder för inlärning av en bredd av koreografiskt material.
  • Tolkning och gestaltningsarbete av olika koreografiska formspråk.
  • Pas de deux och tåspetsteknik.
  • Lyftteknik och samspel med partner i en bredd av koreografiska sammanhang.
  • Fördjupad musikalisk interpretation av koreografi.
  • Spatial medvetenhet i förhållande till den egna kroppen och andra medverkande.
  • Arbete i enlighet med repetitionsprocessens delar.
  • Samarbete och interaktion med andra samt ansvarstagande för gemensamt och eget arbete.

Teori och reflektion

  • Koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt till tid och rum samt till olika sceniska sammanhang.
  • Diskussion och reflektion över konstnärliga arbetsprocesser och repetitionsprocessens betydelse.
  • Utvärdering av den egna arbetsinsatsen och det konstnärliga resultatet.
  • Ämnesspecifika begrepp i relation till dans i kommunikation med andra inom yrkesområdet.
  • Yrkesmässigt förhållningssätt i scenisk verksamhet.
  • Arbetsmiljöfrågor med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
  • Upphovsrätt i förhållande till scenisk verksamhet.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: SCEV300DX

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet scenisk verksamhet – klassisk balett på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Praktik

  • En bred repertoar inom ramen för koreografiers estetiska och historiska sammanhang.
  • Kommunikation med publik genom en variation av kroppsliga uttryck.
  • Koreografi och repertoar solistiskt, med partner, i ensemble och i grupp.
  • Dansteknisk och konstnärlig problemlösning.
  • Fysisk och mental uthållighet och koncentration samt scenisk närvaro.
  • Tolkning och gestaltningsarbete av olika koreografiska formspråk.
  • Pas de deux och tåspetsteknik.
  • Lyftteknik och samspel med partner i mer komplexa koreografiska sammanhang.
  • Fördjupad musikalisk interpretation av koreografi.
  • Spatial medvetenhet i förhållande till den egna kroppen och andra medverkande samt till rummet och sammanhanget.
  • Arbete i enlighet med repetitionsprocessens delar.
  • Samarbete och interaktion med andra samt ansvarstagande för gemensamt och eget arbete.

Teori och reflektion

  • Koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt till tid och rum samt till olika sceniska sammanhang.
  • Diskussion om och reflektion över konstnärliga arbetsprocesser och repetitionsprocessens betydelse.
  • Utvärdering av den egna arbetsinsatsen och det konstnärliga resultatet.
  • Ämnesspecifika begrepp i relation till dans i kommunikation med andra inom yrkesområdet.
  • Yrkesmässigt förhållningssätt i scenisk verksamhet.
  • Arbetsmiljöfrågor med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
  • Upphovsrätt i förhållande till scenisk verksamhet.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven tolkar, memorerar och framför med viss säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar godtagbar dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med viss säkerhet med pas de deux.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med viss säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med godtagbart resultat.

Eleven samarbetar med viss säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven tolkar, memorerar och framför med säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar god dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med säkerhet med pas de deux.

Eleven anpassar med säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med gott resultat.

Eleven samarbetar med säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med utvecklade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven tolkar, memorerar och framför med god säkerhet koreografi och repertoar i sceniska sammanhang med en variation av kroppsliga uttryck. I dansen kommunicerar eleven med publiken samt visar mycket god dansteknik för att skapa en scenisk helhet.

Eleven arbetar med god säkerhet med pas de deux.

Eleven anpassar med god säkerhet sin dans till musikaliska aspekter, rum och konstnärliga sammanhang.

Eleven tillämpar repetitionsprocessens olika delar samt anpassar och utvecklar konstnärligt uttryck utifrån återkoppling med god säkerhet. I samband med detta löser eleven koreografiska utmaningar med mycket gott resultat.

Eleven samarbetar med god säkerhet med partner och andra medverkande i konstnärliga processer.

Eleven utvärderar med välutvecklade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet i relation till koreografiska utgångspunkter och förhållningssätt.

Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra inom yrkesområdet.


KOMMANDE VERSIONER