KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Konsthantverk

Ämne - Konsthantverk

Ämnet konsthantverk behandlar hantverkstekniker och material samt samband mellan estetisk och funktionell utformning. I ämnet ingår också frågor om kvalitet, arbetsprocess och resultat.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet konsthantverk ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i hantverksmässigt arbete och förmåga att utföra konstnärligt arbete i olika material. Undervisningen ska stimulera elevernas idérikedom, egen drivkraft och skaparglädje. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kreativt tänkande och känsla för färg och form samt ett estetiskt förhållningssätt i mötet med olika material och arbetsuppgifter.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika material och den historiska utvecklingen inom olika hantverksområden. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma relationen mellan egna föreställningar och de möjligheter materialet ger i arbetet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultatens kvalitet. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förståelse av sambandet mellan funktionell och konstnärlig utformning.

I undervisningen ska eleverna få använda olika material och verktyg. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda säkra arbetssätt.

Undervisningen i ämnet konsthantverk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika hantverksteknikers utveckling.
  • Kunskaper om olika material som används inom konsthantverk.
  • Färdigheter i att använda hantverkstekniker i olika material.
  • Förmåga att använda färg och form i sitt skapande.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocesser och resultat.

Nivåer i ämnet konsthantverk

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: KONH1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet konsthantverk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika hantverks och materials historia och betydelse i kulturutvecklingen, till exempel papprets betydelse som kulturbärare, järnets och kopparens roll för industrialiseringen eller tidiga vävstolar som föregångare till digitaliseringen.
  • De valda materialens egenskaper.
  • Konstnärligt och hantverksmässigt arbete i flera olika valda material, till exempel trä, textil, metall, lera, sten eller papper.
  • Olika materials användningsområden samt verktyg och bearbetningsmetoder.
  • Säkra arbetssätt och användning av skyddsutrustning.
  • Formgivningens uttrycksmöjligheter i färg, form och material.
  • Utvärdering av arbetsprocesser och resultat.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: KONH2000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet konsthantverk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika hantverks och materials historia och betydelse i kulturutvecklingen, till exempel den historiska relationen mellan form och funktion i textiltillverkning, olika kulturers sätt att utforma böcker eller designhistoria i samband med möbeltillverkning.
  • De valda materialens egenskaper.
  • Konstnärligt och hantverksmässigt arbete i nya material, alternativt nya hantverkstekniker i arbete med bekanta material.
  • Olika materials användningsområden samt verktyg och bearbetningsmetoder.
  • Konstnärligt arbete som källa till personligt uttryck.
  • Säkra arbetssätt och användning av skyddsutrustning.
  • Formgivningsprocesser och deras innehåll i färg, form och material.
  • Utvärdering av arbetsprocesser och resultat samt användning av utvärderingarna i utvecklingen av arbetet.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika hantverksteknikers utveckling.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika material.

Eleven använder med visst handlag hantverkstekniker i olika material.

Eleven använder färg och form i sitt skapande och uppnår ett godtagbart resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocesser och resultat med enkla omdömen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika hantverksteknikers utveckling.

Eleven visar goda kunskaper om olika material.

Eleven använder med gott handlag hantverkstekniker i olika material.

Eleven använder färg och form i sitt skapande och uppnår ett gott resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocesser och resultat med utvecklade omdömen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika hantverksteknikers utveckling.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika material.

Eleven använder med mycket gott handlag hantverkstekniker i olika material.

Eleven använder färg och form i sitt skapande och uppnår ett mycket gott resultat.

Eleven utvärderar arbetsprocesser och resultat med välutvecklade omdömen.


KOMMANDE VERSIONER