Här kan du läsa om de viktigaste styrdokumenten för dig som är lärare i grundskolan: läroplanen och kursplanerna.
Läroplanen innehåller flera delar. De inledande delarna handlar om skolans uppdrag, grundläggande värden samt övergripande mål och riktlinjer. De är viktiga eftersom de gäller för skolans och lärares arbete oberoende av vilket ämne du undervisar i. Läroplanen innehåller även kursplaner för varje ämne.
Hur används kursplanerna?
Kursplanerna består av delarna syfte, centralt innehåll och betygskriterier eller kriterier för bedömning. De olika delarna avser att styra olika aspekter av ditt arbete som lärare, men de behöver läsas både i sin helhet och i relation till varandra.
När du planerar och genomför din undervisning tar du din utgångspunkt i syftet och det centrala innehållet. I syftet beskrivs vad eleverna ska lära sig och vilka förmågor och förhållningssätt som undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla.
Det centrala innehållet är det obligatoriska ämnesinnehåll som alla elever har rätt att möta i undervisningen. Innehållspunkterna ska uppfattas som byggstenar som du kan kombinera på olika sätt och som kan väga olika tungt i undervisningen. Det är du som lärare som avgör hur det centrala innehållet ska behandlas på bästa sätt utifrån elevgruppen och din yrkeskunskap.
Vid betygssättning använder du betygskriterierna. De ska läsas och tolkas utifrån syftet och det centrala innehållet samt den undervisning som du har bedrivit. I årskurser där betyg inte sätts använder du kriterier för bedömning av kunskaper för att hålla dig informerad om elevens kunskapsutveckling och hur undervisningen fungerar.
Fördjupad information om kursplanerna
Skolverkets publikation Så använder du kursplanerna ger dig fördjupad information om hur kursplanerna är uppbyggda, hur deras olika delar förhåller sig till varandra samt om betygsskalan och betygssättningen.
Mer stöd i kommentarmaterialen
Du kan också få stöd i kommentarmaterialen. De ger en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i de olika kursplanerna.