Sök

Din sökning särskilt stöd gav 674 träffar


  1. åt, utöva inflytande i och att ta ansvar för skolverksamhet. Utöver detta menar författarna att vi kan dra följande lärdomar om framgångsrikt skolledarskap med stöd i forskning: Skolledarskap är väsentligt

  2. det en risk att närvaron av mobiltelefoner, särskilt om de inte används i skolarbetet, kan påverka lärandet och prestationerna på prov negativt. Det är också värt att reflektera över att testerna genomfördes

  3. utifrån strikta kvalitetskriterier, konstateras att drama stärker elevers språkutveckling, särskilt när det gäller verbal förmåga och textförståelse. Metastudien ger inga svar på vad sambandet kan bero

  4. på ett konstruktivt sätt. Elever med en sådan inställning till lärande behöver särskilt mycket stöd, utmaningar och hjälp med att använda sig av återkoppling. Gruppbaserad återkoppling mer effektiv än individuell

  5. i historia också handlar om att tolka källor. I historia ska eleverna alltså kunna dra slutsatser utifrån de historiska källorna. Denna skillnad kan bli särskilt svår för lärare i de tidiga årskurserna

  6. kan på ett målmedvetet sätt använda guidad lek och lekövningar i till exempel språkundervisningen, för att gynna och stödja barns språkande och kulturella lärande, särskilt i flerspråkiga förskolor. Skolform

  7. att skolledarna bedömde höga förväntningar på både lärande och undervisning som grunden för att undvika dessa stereotypa uppfattningar och för att utveckla en skolkultur för rättvisa. Elever i behov av särskilt

  8. I det arbetet har förskollärarna ett särskilt ansvar, skriver Eidevald och Engdahl. Utbildade förskollärare har stor betydelse Flera av de åtta artiklarna i temanumret om undervisning handlar om förskollärarnas

  9. svårigheter Möjligheterna att lyckas i skolan är särskilt begränsade för barn som är äldre än sju år då de kommer till Sverige, har föräldrar med sämre socioekonomiska förhållanden, är ensamkommande flyktingar

  10. av materia”. Även i denna modell kommer energin från solen, men det är oklart hur den sedan driver processerna i näringsväven. En särskilt intressant aspekt av denna modell är att eleverna tycks mena