Sök

Din sökning särskilt stöd gav 674 träffar


  1. från elevernas liv utanför och i skolan och ger plats för elevernas egna tankar, erfarenheter och språk i lärandet har visat sig särskilt gynnsamt för flerspråkiga elever. Läraren och eleverna ställer till exempel

  2. med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skytte, A. (2020). Pojken med extra allt: hur lärare kan möta adhd och autism. Lärarförlaget. Webster, R., Russell, A., & Blatchford, P. (2012

  3. en genomgripande delaktighet i verksamheten. De segregerande åtgärderna är negativa för barnen i behov av särskilt stöd. Den ”specialpedagogiska myten” med differentiering av barn och nivågruppering, har fått

  4. eller särskilt stöd, till exempel när en elev byter skola under pågående läsår och inte har hunnit få betyg. I en sådan situation kan skolan även behöva lämna över information om tidigare undervisningsinnehåll

  5. ungdoms- och vuxenhabiliteringen. För de barn och unga som far illa, eller som riskerar att göra det, eftersträvas ett helhetsgrepp. Ofta ligger dock tyngden på något särskilt område, till exempel

  6. som för ett mer operativt arbete. Ett särskilt stort ansvar vilar här på huvudmannen att ge rektorer förutsättningar och stöd för att kunna möta de utmaningar som skolan ställs inför. Huvudmannen behöver därför

  7. sig inkluderad, samt få stöd att kunna må bra i sin vardag. (BRIS 2018) Socialtjänst, hälso- och sjukvård samt skola behöver utgå från det enskilda ensamkommande barnets särskilda behov utifrån att barnet

  8. Samhällsengagemangets betydelse för ungas nyhetsanvändning Det har i debatten om forskningen om politiskt deltagande förts fram att det särskilt bland unga verkar bli en allt större skillnad mellan de som deltar

  9. uppfyllas i årskurs 1 och 3. Genom det ska lärare också kunna få syn på elever som har särskilda utmaningar och därmed kan vara i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Enligt grundskolans läroplan

  10. eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas. Om extra anpassningar inte är ett tillräckligt stöd ska personalen anmäla detta till rektorn, som ska se till att elevens behov av särskilt stöd