Så här använder du e-tjänsten för skolenhetsregistret

Det är huvudmannen som ansvarar för att uppgifterna i skolenhetsregistret är korrekta. En huvudman kan när som helst uppdatera sina uppgifter i registret. Här finns information om hur du använder skolenhetsregistrets e-tjänst.

Logga in i e-tjänsten

För att använda e-tjänsten för skolenhetsregistret måste du ha ett personligt användarkonto. Användarkontot skapas när du får behörighet som kontaktperson eller uppgiftslämnare. Läs mer om hur du får behörighet i användarmanualen för skolenhetsregistrets e-tjänst.

När du registrerar ett användarkonto godkänner du samtidigt villkoren för användare i e-tjänsten för skolenhetsregistret.

Logga in i e-tjänsten för skolenhetsregistret Länk till annan webbplats.

Villkor för användare i skolenhetsregistret

Nyheter i e-tjänsten för skolenhetsregistret

Från och med hösten 2024 kan användare för kommuner, regioner och kommunalförbund lämna uppgifter om komvux på entreprenad till skolenhetsregistrets e-tjänst, läs mer på skolenhetsregistrets startsida. Information om insamlingen har skickats till berörda användare, instruktioner och vägledning vid registrering i e-tjänsten finns i användarmanualen.

Registreringar i e-tjänsten

Dina registreringar slår igenom direkt i skolenhetsregistret. Det syns dock inte i utdraget ur registret som finns på skolverket.se eller i skolenhetsregistrets öppna API förrän nästa dag.

Användarmanual

I vår användarmanual finns instruktioner för hur du

  • får behörighet till e-tjänsten för skolenhetsregistret
  • visar, redigerar och godkänner uppgifter om din huvudman och din huvudmans skolenheter och eventuella övriga verksamheter
  • omorganiserar skolenheter
  • gör när skolenheter byter huvudman.

Användarmanual för skolenhetsregistret Pdf, 181 kB, öppnas i nytt fönster.


Tillgänglighet för e-tjänsten

Skolverket ansvarar för e-tjänsten för skolenhetsregistret. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda e-tjänsten. I tillgänglighetsredogörelsen beskriver vi hur e-tjänsten för skolenhetsregistret uppfyller lagen (2018:1937) om tillgänglighet för digital offentlig service. Vi redovisar också eventuella kända tillgänglighetsproblem och beskriver hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dessa.

Läs mer om tillgänglighet för e-tjänsten för skolenhetsregistret

Kontakt

Om du har frågor om att bli uppgiftslämnare eller om dina behörigheter som uppgiftslämnare ska du kontakta kontaktpersonen för din huvudman.

Frågor om skolenhetsregistret

Om du har frågor om uppgifterna i skolenhetsregistret samt skolenhetsregistrets e-tjänst, vänligen besök vår kontaktsida.

Det kan exempelvis gälla frågor om

  • inloggning i e-tjänsten för skolenhetsregistret
  • hantering av användare och behörigheter
  • tekniska fel i e-tjänsten för skolenhetsregistret
  • skolenhetsspecifika frågor så som skolenhetskod, startdatum eller adress
  • allmänna frågor om skolenhetsregistret
  • begäran om allmän handling.

Kontakta oss

Senast uppdaterad 24 september 2024

Innehåll på denna sida