Workshopserier i programmering

Utveckla din kompetens i programmering med föreläsningar, workshoppar och gruppdiskussioner. Anmäl dig till en av våra workshopserier som utgår från våra webbkurser i programmering.

  • Lärare och förskollärare

  • Webbkursen och 3-4 workshopsträffar tar ca 20 timmar

  • Online och workshoplokal

  • Workshopserie

Fyra lärare runt en laptop programmerar
Call to action

Anmäl dig till workshopserie

Det finns två olika workshopserier att anmäla sig till. Det är science centers som arrangerar workshopserierna. Du hittar mer information om workshopsserien och länk till anmälan hos respektive arrangör.

Workshopserierna är för förskollärare, lärare i årskurs F–3 eller specialskolan årskurs F–4, lärare i fritidshem, lärare i matematik eller teknik i årskurs 4–6 eller specialskolan årskurs 5–7 och lärare i anpassade grundskolan årskurs 1–6. Workshopserierna är öppna för lärare i andra ämnen eller andra skolformer i mån av plats.

Programmering i tidiga åldrar

Workshopserien "Programmering i tidiga åldrar" utgår från Skolverkets webbkurs "Om programmering".

Tom Tits Experiment Länk till annan webbplats.

Att programmera med workshops

Workshopserien "Att programmera med workshops" utgår från Skolverkets webbkurs "Att programmera".

Tom Tits Experiment Länk till annan webbplats.

Vattenhallen Länk till annan webbplats.

Workshopserie utifrån Skolverkets två webbkurser i programmering

Den här workshopserien utgår från Skolverkets två webbkurser "Om programmering" och "Att programmera".

Exploratoriet Länk till annan webbplats.

Innovatum Länk till annan webbplats.

Kreativum Science Center Länk till annan webbplats.

Upptech - Jönköping Science Center Länk till annan webbplats.

Tekniska museet Länk till annan webbplats.

Information

Kursens mål

Inom samtliga spår ska deltagaren introduceras i programmeringsmiljöer som kan vara en utgångspunkt för att kunna undervisa på en nivå som motsvarar det som krävs utifrån det centrala innehållet gällande programmering:

  • Grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och funktioner.
  • Algoritmiskt tänkande. Problemlösning med hjälp av programmering.
  • Skapa, felsöka och testa programkod.
  • Läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod.

Krav på förkunskaper

Inga förkunskaper i programmering krävs.

Belöning

Därför ska din skola delta

Ta chansen att satsa på att kompetensutveckling i programmering som organiseras för lärare på skolan, en satsning som kan bidra till att undervisningen utvecklas och som kan ge goda förutsättningar för kollegialt lärande kring programmering även efter workshopseriens slut.

Ansvar

Rektorns roll

Det är viktigt att rektor skapar förutsättningar för lärares kompetensutveckling genom att avsätta tid och se till att utrustning finns. Tid och plats för workshoppassen bestäms i samarbete mellan rektor eller huvudman och workshoparrangören.

Forskning och fördjupning
Senast uppdaterad 11 september 2024.