Utveckla undervisningen i matematik
Här kan du som undervisar i matematik hitta stöd och inspiration för att utveckla din matematikundervisning. Du hittar material om bland annat problemlösning, algebra, taluppfattning och digitala verktyg. Du kan också fördjupa dig i matematikämnet genom forskningsresultat och rapporter.
![](/images/18.4190a03a18fbc4add4e6/1716877635128/2017_orbyskolan_013.jpg)
Inspiration, stöd och kompetensutveckling
Här hittar du som är förskollärare, lärare i förskoleklass, grundskolan, anpassade grundskolan, gymnasieskolan, vuxenutbildningen eller anpassade gymnasieskolan material som kan inspirera dig till att utveckla din undervisning i matematik.
- Förskoleklassens matematik
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, förskoleklass
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, förskoleklass
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Taluppfattning och tals användning
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algebra, åk 1–3
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg I
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg II
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, åk 1–3
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, åk 3
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Taluppfattning och tals användning, åk 3
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algebra, åk 4–6
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg I
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning med digitala verktyg II
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, åk 4–6
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, åk 4–6
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Algebra, åk 7–9
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Dynamiska matematikprogram i undervisningen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Problemlösning, åk 7–9
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Språk i matematik, åk 7–9
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Taluppfattning och tals användning, åk 7–9
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Matematikundervisning i anpassad grundskola
- Programmering i anpassad grundskola åk 1–3
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Programmering i anpassad grundskola åk 4–6
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Programmering i anpassad grundskola åk 7–9
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Dynamiska matematikprogram i undervisningen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Undervisa matematik på yrkesprogram
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Undervisa matematik utifrån förmågorna
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Undervisa matematik utifrån problemlösning
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommer i juni 2024.
Concept Cartoons i matematik
Concept Cartoons i matematik är ett inspirationsmaterial som vänder sig till dig som undervisar matematik i grundskolans årskurs 1–9. Syftet med materialet är att väcka intresse, skapa diskussioner och stimulera till matematiska resonemang.
Termer för matematikundervisning
Termer för matematikundervisning är ett stödmaterial för undervisning i matematik och studiehandledning. Materialet finns på olika språk och innehåller exempel och illustrationer av centrala matematiska termer i grundskolan.
Forskning och fördjupning
Forskning
Skolverket samarbetar med olika universitet och högskolor för att sammanställa och sprida kunskap om forskningsresultat inom matematikområdet:
- Förbättrad matematikundervisning kräver samlande krafter på alla nivåer
- Så hjälper erkänd lärare i Japan elever att fokusera på viktigt matematiskt innehåll
- Lärares medvetenhet, eftertanke och planering är avgörande vid användning av dynamiska matematikprogram
- Vänd på uppgifterna och öppna upp för mer lärande i matematik
- Att reflektera över sin återkoppling kan bidra till ökat lärande
Rapporter
Skolforskningsinstitutets forskningssammanställningar är i första hand till för dig som är förskollärare, lärare samt för andra verksamma i skolan. De riktar sig också till beslutsfattare som på olika sätt kan främja goda förutsättningar för en undervisning på vetenskaplig grund:
- Digitala lärresurser i matematikundervisningen, Skolforskningsinstitutet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Klassrumsdialog i matematikundervisningen,
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Skolforskningsinstitutet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stöd och inspiration från andra aktörer
Det finns många andra resurser från andra aktörer som kan fungera som stöd när du utvecklar din undervisning: