Organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan

Materialet på den här sidan ger dig som är rektor stöd i arbetet med att leda och organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan. Du kan använda materialet på egen hand eller som ett underlag för kollegialt lärande, till exempel på huvudmannanivå.

Placeholder för redaktionell bild
Konkreta tips

Frågeställningar till arbetet med att organisera för garantin för tidiga stödinsatser

Här får du förslag på frågor till de olika delarna i arbetet med garantin i anpassade grundskolan.

Obligatoriska bedömningsmaterial

Hur fungerar era rutiner för arbetet med att planera och genomföra de obligatoriska bedömningsmaterialen idag? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

Hur fungerar era rutiner för arbetet med att planera och genomföra de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen idag? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

  • Har vi rutiner för mottagande av viktig information om elever som börjar i årskurs 1 eller kommer nya till skolan?
  • Hur använder vi informationen vi fått när vi planerar för de olika momenten inom garantin?
  • Vilka förutsättningar behöver lärarna för att sätta sig in i bedömningsstöden?
  • Finns det forum där lärarna kan få möjlighet att diskutera materialen och genomförandet med varandra? Finns det möjlighet för elevassistenter och annan personal som medverkar i undervisningen att delta när det kan vara relevant?
  • Har vi diskuterat hur vi kan och får anpassa genomförandet av bedömningsstöden så att alla elever ges möjlighet att visa sin kunskap?
  • Finns det en organisation på plats så att lärarna om det behövs kan anpassa bedömningssituationen till elevernas olika behov?
  • Har vi en samsyn på skolan när det gäller begreppen visa indikation och befara?
  • Behöver vi föra en diskussion om vilka övriga kartläggnings- och bedömningsstöd skolan ska använda och varför? Finns det några som kan tas bort?
  • Hur kan vi organisera oss på bästa vis så att bedömningsstöden kan genomföras i grupp? Behöver lärarna på skolan något stöd i detta arbete?
  • Om vi har integrerade elever på vår skola, hur ska de genomföra bedömningsstöden på bästa sätt?

Särskild bedömning i samråd

Hur fungerar era rutiner för arbetet med den särskilda bedömningen idag? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

  • Har läraren som genomför bedömningen själv adekvat specialpedaogisk kompetens, eller behöver samråd ske med personal som har specialpedagogisk kompetens?
  • Om den lärare som genomför bedömningen har adekvat specialpedagogisk kompetens, kan det då ändå finnas fördelar med att samråd sker med annan personal med sådan kompetens (även om det därmed inte är ett krav enligt skollagen)?
  • Behöver jag som rektor förändra uppdraget för personalen med specialpedagogisk kompetens i och med införandet av garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan, och i så fall hur?
  • Hur ska vi genomföra de särskilda bedömningarna, och vilka ska delta?
  • Hur kan jag som rektor ta del av resultatet av de särskilda bedömningarna?
  • Hur kan vi använda resultatet i det fortsatta kvalitetsarbetet?

Undervisning och stödinsatser

Hur fungerar era rutiner för att ta tillvara resultaten av de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen idag? Vilka rutiner behöver stärkas i och med att det även blir obligatoriskt med bedömningsstöd i årskurs 3? Hur ser ni till att undervisningen utformas utifrån elevernas behov? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad ni eventuellt kan behöva utveckla.

  • Hur kan vi använda resultaten från bedömningsstöden för att planera och utveckla undervisningen? Behöver vi skapa forum där lärarna kan stödja och lära av varandra? Behöver vi hitta forum för samarbete med andra skolor hos huvudmannen eller hos en annan huvudman?
  • Finns det forum för lärare och personal med specialpedagogisk kompetens att samråda vid planering av stödinsatser?
  • Finns det forum för samtal där läraren kan delge elevassistenter och annan personal som medverkar i undervisningen information om resultaten på bedömningsstöden och hur undervisningen ska bedrivas fortsättningsvis och varför den ska bedrivas på det sättet?
  • Hur kan du som rektor följa arbetet med hur undervisningen har anpassats utifrån det lärarna fått syn på med hjälp av materialen?
  • Hur kan vi ta tillvara skolans gemensamma kompetens för att vidareutveckla undervisningen?
  • Hur kan skolans organisation möjliggöra att lärarna kontinuerligt följer upp och förändrar anpassningarna så att de ger önskad effekt?
  • Har personalen behov av kompetensutveckling kring undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning?
  • Har personalen behov av kompetensutveckling inom läs-, skriv- och matematikdidaktik eller om andraspråksutveckling?
  • Finns det även behov av annan kompetensutveckling, utöver ovan nämnda områden, exempelvis om språkstörning eller om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?

Uppföljning och överlämning i samråd

Hur fungerar era rutiner för arbetet med att följa upp och lämna idag? Hur fungerar överlämningen till åk 1 respektive mellan åk 3 och åk 4 om eleven byter lärare? Frågorna nedan kan hjälpa dig som rektor att identifiera skolans nuläge och vad som eventuellt kan behöva utvecklas.

  • Finns det forum för lärare och övrig personal med specialpedagogisk kompetens att gemensamt följa upp de genomförda stödinsatserna?
  • Hur kan vi ta tillvara resultaten från uppföljningen för att öka samverkan och samarbetet mellan alla berörda lärare och elevhälsan?
  • Har vi rutiner för överlämnade och mottagande av resultaten?
  • Hur kan du som rektor utifrån uppföljningen av stödinsatserna få syn på verksamhetens behov och fördela resurser?
  • Hur kan vi ta tillvara och använda oss av kunskaperna av uppföljningen för att utveckla undervisningen och verksamheten, det vill säga använda resultaten av uppföljningarna i det systematiska kvalitetsarbetet?
Ansvar

Ansvar (valfri)

Under denna avdelare placeras innehåll som handlar om vem som har ansvar. Exempel: “Rektorn ansvarar för stödinsatser” “Rektorn ansvarar för att skolan har rutiner för arbetet med extra anpassningar…” “Vårdnadshavarnas roll är…”

Forskning och fördjupning

Forskning och fördjupning (valfri)

Innehåll som handlar om forskning, fördjupning, rapporter eller annat som är bra att veta inom ämnet. Exempel: “Nationell studie om särskilt stöd…” Länkar, tex: “Allmänna råd för arbete med extra anpassningar”

Senast uppdaterad 10 juli 2024