Läslistor

Här hittar du läslistor som innehåller förslag på bland annat bilderböcker, romaner, dikter och noveller. De kan ge dig inspiration och nya idéer när du ska välja litteratur till din undervisning. Läslistorna är frivilliga att använda.

Konkreta tips

Ladda ner läslistorna

Läslista för förskolan

Läslista för förskolan 0–6 år Pdf, 4 MB.

Läslistor för skolan

Läslista för lågstadiet Pdf, 854 kB.

Läslista för mellanstadiet Pdf, 759 kB.

Läslista för högstadiet Pdf, 3 MB.

Läslista för gymnasiet Pdf, 2 MB.

Alla läslistor samlade för både förskolan och skolan

Läslistor för förskolan och skolan Pdf, 1 MB.

Om böckerna

Listorna har förslag på både klassiker och samtida skönlitteratur som är skriven på svenska eller som finns i svensk översättning. Här finns romaner, noveller, ABC-böcker, poesisamlingar, enstaka dikter, grafiska romaner, bilderböcker med text och ”silent books” (textlösa bilderböcker). Skönlitteraturen har olika teman, exempelvis rädsla och mod, självständighet och identitet, vänskap och relationer. Verken skildrar kärlek, natur, djur, äventyr och mycket mer.

Det finns korta informationstexter till respektive titel med undantag för enskilda dikter. Texterna beskriver verken och kan inspirera dig i hur verken kan användas i undervisningen. De enskilda dikterna är smakprov på lyrik från olika tider som kan beröra unga.

Böckerna kan läsas över gränserna i olika skolformer och stadier

Listorna är uppdelade efter skolform och stadier men många av verken kan användas över gränserna. Titta gärna på flera av listorna. Böckerna kan även läsas i förskoleklassen, vuxenutbildningen och i anpassade skolformer.

Flera av böckerna är lättlästa eller finns tillgängliga som lättlästa utgåvor. I anpassade skolformer kan du behöva komplettera böckerna med olika hjälpmedel eller tillgängliga medier.

Ansvar

Det finns många olika utgåvor tillgängliga

Äldre litteratur finns ofta i flera översättningar och utgåvor. Språket kan variera beroende på när texten skrevs. Det är inte alltid den senast publicerade utgåvan som har det mest moderna språket och passar bäst i undervisningen. Jämför därför gärna olika versioner.

Klassiska dikter och noveller går ofta att hitta genom Litteraturbanken

I Litteraturbanken finns också stöd för hur lärare kan vägleda eleverna in i litteraturen.

Litteraturbanken, litteraturbanken.se Länk till annan webbplats.

Litteraturbankens skola, litteraturbanken.se Länk till annan webbplats.

Att välja litteratur till undervisningen

För att väcka barns och elevers intresse för att läsa behöver litteraturen kännas relevant och bidra med någonting meningsfullt som nya världar, självinsikt eller glädje.

Här är några centrala frågor att ha i åtanke vid val av litteratur:

  • Får barnen eller eleverna möjlighet att möta litteratur med olika typer av innehåll och form?
  • Kan boken leda till fördjupade samtal?
  • Är språk och innehåll på en nivå som är tillgänglig, men tillräckligt utmanande för att utveckla läsförmågan?

Valet av litteratur behöver utgå från barnens och elevernas behov samt syftet med undervisningen. Delaktighet i valet av läsning kan öka motivationen, men barn och elever behöver också utveckla och vidga läsvanorna genom undervisningen.

Det finns mycket litteratur som inte ryms i läslistorna, och det är centralt med ett brett urval av litteratur. Använd gärna läslistorna till samtal om läsning av skönlitteratur och om litteraturundervisning.

Samtala om språkbruk i litteraturen

Litteratur kan innehålla ordval som är förminskande eller kränkande för grupper eller individer. Enstaka sådana ord förekommer exempelvis i en del äldre litteratur för äldre elever. Diskutera gärna språkbruk i litteratur tillsammans med eleverna, utifrån den tid boken skrevs och det sammanhang den skildrar.

Vilka har tagit fram läslistorna?

Läslistorna har tagits fram av Skolverket och Kulturrådet tillsammans med en fristående referensgrupp med litterär och utbildningspedagogisk kompetens.

Förslag på litteratur har dessutom samlats in från förskollärare, lärare i svenska och svenska som andraspråk samt skolbibliotekarier. Förslagen tillsammans med de motiveringar som har skickats in har varit viktiga för att säkerställa att verken på listorna är relevanta och användbara i undervisningen i alla skolformer, inklusive anpassade skolformer.

Vi har också haft dialoger med relevanta myndigheter och organisationer.

Kriterier för urval av böckerna till läslistorna

Läslistorna lyfter fram skönlitteraturens mångfald. Vi har valt inriktning och fattat beslut gällande genrer och antal verk på listorna. Andra aspekter av betydelse för urvalet har varit fördelningen mellan klassiker och nyare litteratur, fördelningen mellan svensk, nordisk, europeisk och annan internationell litteratur samt fördelningen av manliga respektive kvinnliga författare.

Böckerna ska fungera i undervisning

Litteraturen ska kunna väcka barns och elevers intresse för det skrivna och ge möjligheter till djupare förståelse av det egna jaget, av livet och av omvärlden.

Böckerna ska engagera, beröra, väcka nyfikenhet eller vidga medvetenheten

Litteraturens potential att få läsaren att reflektera över viktiga frågor är en del av dess unika värde.

Relevanta frågor under urvalsprocessen har exempelvis varit:

  • Tror vi att detta verk kommer att beröra barn och unga?
  • Väcker text och bild känslor, tankar och ger nya perspektiv?

Verken på läslistorna ska uppfylla några, men inte nödvändigtvis samtliga, kriterier listade nedan. Kriterierna är inte listade i rangordning. I det slutliga urvalet har aspekter som i vilken utsträckning verket kan engagera, beröra, väcka nyfikenhet eller vidga medvetenhet hos barn och elever vägt tungt.

Litteraturen ska

  • bidra till att öka barns och elevers intresse för läsning av skönlitteratur
  • engagera, beröra, väcka nyfikenhet eller vidga medvetenhet hos barn och elever
  • bidra till att barn och elever kan använda skönlitteratur som en källa till kunskap, självinsikt och glädje
  • bidra till att barn och elever utvecklar den egna identiteten samt sin förståelse för andra och för omvärlden
  • gestalta (tillvarons) komplexitet i text och bild
  • bidra till fördjupande litteraturundervisning
  • bidra till bildning exempelvis genom sin litteraturhistoriska betydelse
  • bidra till att barn och elever utvecklar sitt språk.

Kriterierna utgår ifrån innehållet om

  • läsning och litteraturundervisning i kurs- och ämnesplaner för svenska och svenska som andraspråk
  • högläsning och litteratur i förskolans läroplan
  • Kulturrådets villkor för Astrid Lindgren Memorial Award
  • Kulturrådets villkor vid bedömning av barn- och ungdomslitteratur inom litteraturstöd
  • Kulturrådets villkor för Barn- och ungdomsbokskatalogen.
Forskning och fördjupning

Anmäl dig till våra litteraturinternat 2025

Lär dig mer om barn- och ungdomslitteratur, diskutera läslistorna och utforska inspirerande metoder för litteraturundervisning. Internatet vänder sig till lärare i svenska och svenska som andraspråk i mellan- och högstadiet. Under två dagar och en kväll får du lyssna på föreläsningar, delta i workshoppar, utbyta tankar och erfarenheter samt fira läsningens kraft.

Litteraturinternaten arrangeras på flera orter mellan mars och oktober 2025. Anmälningstiden varierar för respektive tillfälle. I listan nedan hittar du alla litteraturinternat och information om när anmälan öppnar.

Anmälan öppnar den 9 januari 2025

Länkar till anmälan och program publiceras kl. 12.00 samma dag.

  • Litteraturinternat i Borlänge 22–23 maj
  • Litteraturinternat i Stockholm 27–28 maj
  • Litteraturinternat i Västerås 2–3 juni
  • Litteraturinternat i Örebro 4–5 juni

Anmälan öppnar den 23 april 2025

  • Litteraturinternat i Luleå 1–2 september
  • Litteraturinternat i Umeå 4–5 september
  • Litteraturinternat i Östersund 8–9 september
  • Litteraturinternat i Norrköping 10–11 september
  • Litteraturinternat i Malmö 15–16 september
  • Litteraturinternat i Göteborg 18–19 september
  • Litteraturinternat i Stockholm 22–23 september
  • Litteraturinternat i Linköping 1–2 oktober

Anmälan öppnar den 24 maj 2025

  • Litteraturinternat i Karlstad 14–15 oktober
  • Litteraturinternat i Malmö 20–21 oktober
  • Litteraturinternat i Göteborg 23–24 oktober
  • Litteraturinternat i Visby 27–28 oktober

Fullbokade litteraturinternat – anmäl dig till kölista

Litteraturinternaten i mars och april 2025 är fullbokade. Du kan anmäla dig till en kölista. I fall en ledig plats uppstår, får du ett meddelande om det per e-post.

Skolverket fördjupar om läslistor – webbsändning

I januari 2025 kan du ta del av ett fördjupande samtal om läsning och läslistorna. Håll utkik efter datum och länk för sändning i vår kalender.

Kalender för webbinarier och konferenser

Läs slutredovisningen av uppdraget om framtagning av läslistor

Uppdrag om framtagning av läslistor - slutredovisning Länk till annan webbplats.

Uppdrag om framtagning av läslistor - delrapport

Bokmässans besökare röstade på sina favoriter till läslistorna

Mässbesökarnas favoriter till läslistor, kulturradet.se Länk till annan webbplats.

Inspelat seminarium om läslistor på Bokmässan 2024

Sveriges Utbildningsradio, UR, har spelat in ett samtal och seminarium om läslistor på Bokmässan 2024. Se inspelningen hos UR Play.

Läslistor till hela landet – lösningen på läskrisen? urplay.se Länk till annan webbplats.

Nyhetsartikel om enkät till förskollärare och lärare i svenska eller svenska som andraspråk

Boktips efterlyses - nu pågår insamling av förslag på litteratur till läslistor

Läslistor till skolan är inte detsamma som en svensk kulturkanon

Nyhetsartikel hos Kulturrådet skriven av Kajsa Ravin, generaldirektör Kulturrådet, och Peter Fredriksson, tidigare generaldirektör Skolverket.

Läslistor till skolan är inte detsamma som en svensk kulturkanon, kulturradet.se Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad 06 december 2024.