Förskolan som social arena
Barn lär sig i samspel både med andra barn och med vuxna. Som del av personalen på förskolan spelar du en viktig roll i hur barns sociala kompetens utvecklas.
En förskola är oftast uppdelad i olika avdelningar. Antalet barn per avdelning varierar, bland annat beroende på barnens ålder.
Social kompetens
Förskolan ger barnet möjligheter att lära sig förstå sig själv, sin omvärld och sina medmänniskor. Barn lär sig i samspel både med andra barn och med vuxna. När barn samspelar med andra utvecklas deras sociala kompetens.
Här är leken viktig. Leken ger barnen möjlighet att gå in i olika roller och känslor. Genom att förstå sina egna och andras känslor utvecklas barnens empati. Personalen på förskolan spelar en central roll i hur barns känslomässiga kompetens utvecklas. Barnen behöver stimulans, stöd och ro i leken. Din närvaro är därför viktig både för att barnen ska kunna leka och förstå leken. Du kan också hjälpa till att lösa konflikter som ibland uppstår i leken.
En del barn drar sig undan och leker ensamma. Här behöver du som personal vara observant på om ensamheten är självvald och något som barnet har behov av, eller om barnet behöver stöd för att delta i andras lek. Det kan till exempel handla om språksvårigheter, tillfälliga emotionella problem eller att barnet inte lärt sig de sociala lekreglerna: samförstånd, ömsesidighet och turtagande.
Film: Förskolans värdegrundsarbete (tid 04:14 min.)
Kommunikation i förskolan
Personalen i förskolan ska stödja och stimulera barnen i deras språkliga utveckling. Språk, lärande och identitetsutveckling hänger ihop. Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Barn som tillhör de nationella minoriteterna ska även stödjas i sin språkutveckling i sitt nationella minoritetsspråk.
Flerspråkighet som resurs i förskolan
Kommunikation i förskolan omfattar mer än det verbala språket. Även estetiska uttrycksformer som bild, musik, dans och drama är viktiga verktyg för kommunikation, liksom digitala verktyg.
Konflikthantering i förskolan
Konflikter och konflikthantering är en del av det dagliga arbetet i förskolan. Det kan finnas många olika anledningar till att konflikter uppstår. Det är också stor skillnad på hur konflikterna ser ut beroende på hur gamla de inblandade barnen är.
Konflikter kan hanteras på många olika sätt. Det långsiktiga målet är att barnen själva ska kunna lösa sina konflikter. Små barn behöver dock hjälp med att förstå att andra människor också har känslor och att dessa kan skilja sig från deras egna.
När det gäller äldre barn kan personalen fungera som medlare och bidra till att de inblandade barnen både får möjlighet att ge sin syn på konflikten och fundera kring hur de kunde ha undvikt konflikten. Personalen kan också hjälpa barnen att lösa konflikten.