Concept cartoons i naturvetenskap
Med concept cartoons eller begreppsbubblor får du igång elevernas diskussioner om naturvetenskapliga fenomen och sammanhang. Här har vi samlat allt material med concept cartoons inom naturvetenskap för grundskolan.
Material med concept cartoons i naturvetenskap
Här hittar du vårt samlade material med concept cartoons inom naturvetenskapliga ämnen. De kan användas som diskussionsmaterial i din undervisning. De olika ämnesområdena finns för grundskolans tidigare åldrar, årskurs 1–6, respektive äldre åldrar, årskurs 7–9.
Material för grundskolans tidigare åldrar
- Energiresurser och energiöverföring, årskurs 4–6
- Förändringar i material, årskurs 4–6
- Levande ting och deras omgivning, årskurs 1–6
- Livsprocesser hos djur och växter, årskurs 1–6
- Ljud, årskurs 1–6
- Ljus, årskurs 1–6
- Materials egenskaper, årskurs 1–6
Material för grundskolans senare åldrar
- Elektricitet och magnetism, årskurs 7–9
- Fysiska och kemiska förändringar, årskurs 7–9
- Jorden, rymden och tyngdkraften, årskurs 7–9, även 4–6
- Kraft och energi, årskurs 7–9, även 4–6
- Levande organismer och deras miljö, årskurs 7–9
- Livsprocesser för djur och växter, årskurs 7–9
- Ljus och skuggor, årskurs 7–9
- Ljud, årskurs 7–9
- Materials egenskaper, årskurs 7–9
- Miljöfrågor, årskurs 7–9
Om concept cartoons
Concept cartoons, eller begreppsbubblor, är serieteckningar som uttrycker tankar om olika naturvetenskapliga fenomen eller sammanhang i vardagen. Eleverna fördjupar sig i ett visst ämne eller fråga genom att utbyta idéer med varandra.
Forskarna Brenda Keogh och Stuart Naylor vid Manchester Metropolitan University skapade sina första Concept Cartoons på 1990-talet. I likhet med många andra lärare hade de upplevt att elever och studenter ofta förstod ett naturvetenskapligt fenomen på olika sätt.
För att tydliggöra elevernas olika uppfattningar skapade de bilder som föreställer elever som diskuterar en fråga eller en händelse. Deras ambition var att bilderna skulle
- stödja elevers språkutveckling genom att hjälpa elever att ställa egna frågor och att stimulera diskussioner
- stödja elevers lärande genom att göra deras idéer synliga och illustrera alternativa synsätt som kan utmana deras föreställningar och utveckla förståelsen av ämnet
- användas för olika former av bedömning
- användas som inledning eller sammanfattning av ett område i skolan, men även utanför klassrummet till exempel som hemuppgifter.