Arbeta med ANDT i skolan
Arbetet med att skydda barn och unga från skadliga effekter av alkohol, narkotika, dopning samt tobaks- och nikotinprodukter (ANDT) i skolan handlar både om undervisning och att skapa en hälsofrämjande lärmiljö. Här kan du läsa mer om hur det gemensamma arbetet med ANDT kan genomföras i skolan.
Ett hälsofrämjande arbete med ANDT
Alla barn och elever har rätt till en hälsofrämjande skolmiljö, fri från alkohol, narkotika, dopning samt tobaks- och nikotinprodukter. De har också rätt till undervisning där frågor om tobak, alkohol, narkotika och dopning integreras i olika ämnen. Arbetet med ANDT behöver vara förebyggande, hälsofrämjande och betraktas som ett gemensamt ansvar inom skolan.
Att arbeta hälsofrämjande kan även handla om ungas skärmtid, dataspel och spel om pengar. Spel om pengar ingår i Sveriges strategi för ANDTS.
Sveriges strategi för ANDTS
ANDT (alkohol, narkotika, dopning och tobak) har länge varit en central del av Sveriges folkhälsopolitik. Den nuvarande ANDTS-strategin för perioden 2022–2025 inkluderar även spel om pengar. Den svenska ANDTS-politiken bygger på insikten att en av de mest effektiva åtgärderna för att minska ANDTS-relaterade skador och problem är att begränsa tillgången och tillgängligheten till dessa substanser. Det övergripande målet är: "Ett samhälle fritt från narkotika och dopning, minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol, ett minskat tobaksbruk, samt minskade skadeverkningar av överdrivet spelande."
Rektors ansvar
Rektorns ansvar för att skapa en hälsofrämjande skolmiljö innebär att organisera, leda och följa upp arbetet med ANDT. Detta innefattar att sätta upp tydliga mål och skapa förutsättningar samt rutiner för att skolans personal ska kunna arbeta effektivt med ANDT-frågor. Rektorn har även ansvar för att säkerställa att undervisningen integrerar ämnesövergripande kunskapsområden, såsom riskerna med tobak, alkohol och andra droger. Regelbunden kartläggning och uppföljning är avgörande för att uppnå framgång i detta arbete.
Om skolan har omhändertagit exempelvis stöldgods, narkotika, dopningsmedel, knivar, andra vapen eller hälsofarliga varor från en elev, ska rektorn, eller den person rektorn har utsett, omedelbart anmäla detta till Polismyndigheten. I andra fall, som när en elev misstänks för något som kan vara ett brott, är det rektorns och skolpersonalens ansvar att bedöma om en polisanmälan ska göras.
Huvudmannens ansvar
Huvudmannen har det yttersta ansvaret för att utbildningen genomförs i enlighet med gällande styrdokument. Inom detta ansvar ingår att skapa förutsättningar för en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalitet, vilket även omfattar skolornas arbete med ANDT.
Skapa en policy och handlingsplan
Insatser och metoder utformas i enlighet med gällande lagar och styrdokument, och den lokala kontexten spelar en viktig roll vid utformningen av en policy och handlingsplan.
En policy kan beskriva skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete med ANDT.
Handlingsplanen kan i sin tur specificera principer och rutiner för hur skolan ska agera vid misstanke om eller upptäckt av alkohol, narkotika, dopning, tobak eller nikotinprodukter under skoltid. Den kan även tydliggöra arbetsuppgifter, ansvarsområden och befogenheter inom skolans verksamhet samt för externa aktörer. Här kan också rutiner för samverkan med externa aktörer, såsom hälso- och sjukvård samt socialtjänst ingå, och i förekommande fall anmälningar om oro för barn till socialtjänsten.
Rökfria skolgårdar
Rökning är förbjuden både inomhus och på skolgårdarna, och förbudet gäller dygnet runt, alla dagar i veckan. Lagen skyddar barn och unga genom att minska synligheten av tobaksanvändning. Rökfria skolgårdar stödjer även de som vill sluta röka.
Utveckla undervisningen
Kunskapsområdet ANDT kan väcka frågor och funderingar hos både lärare och elever. Det är därför viktigt att undervisningen anpassas efter elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter. Genom att lärare och elevhälsan samarbetar för ett framgångsrikt hälsofrämjande och förebyggande arbete, skapas förutsättningar för att integrera ANDT som en naturlig del av undervisningen.
ANDT tas upp i flera kurs- och ämnesplaner, som till exempel biologi, idrott och hälsa samt naturkunskap. Även i andra ämnen, som samhällskunskap, finns möjligheter att arbeta med detta kunskapsområde på olika sätt.
Arbeta främjande och förebyggande med ANDT
Att utveckla elevers kunskaper om risker med tobak, alkohol och andra droger kan till exempel handla om:
- hälsoeffekter av tobak, alkohol och andra droger
- samband mellan individens hälsa och dagliga vanor till exempel i fråga om träning, kost och droger men även om skärmtid, dataspel och spel om pengar.
- att uppmärksamma hälso- och livsstilsfrågor
Undersök tillsammans på skolan
För att utveckla arbetet med ANDT kan hela skolans personal tillsammans undersöka:
- Hur ser undervisningen om ANDT ut?
- Hur kan lärare utveckla sin undervisning och navigera i ett föränderligt och tvärvetenskapligt område? Vilka didaktiska perspektiv bör lärare beakta i undervisningen om ANDT?
- Hur samarbetar elevhälsan och lärare kring ANDT-frågor?
- Hur samverkar skolan med externa aktörer i frågor som rör alkohol, tobak, dopning och andra droger?
- Vad säger eleverna själva om undervisningen om ANDT?
- Vad behöver skolan utveckla för att stärka sitt arbete med ANDT?
ANDT i kurs- och ämnesplaner i de olika skolformerna
Biologi
Biologi, grundskolan Länk till annan webbplats.
Biologi, gymnasieskolan Länk till annan webbplats.
Idrott och hälsa
Idrott och hälsa, grundskolan Länk till annan webbplats.
Idrott och hälsa, anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
Idrott och hälsa, gymnasieskolan Länk till annan webbplats.
Idrott och hälsa, anpassade gymnasieskolan Länk till annan webbplats.
Naturkunskap
Naturkunskap, gymnasieskolan Länk till annan webbplats.
Naturkunskap, anpassade gymnasieskolan Länk till annan webbplats.
Naturorienterande ämnen, anpassade grundskolan Länk till annan webbplats.
ANDT i skolförfattningar
- Skollagen (2010:800).
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Läroplan anpassade grundskolan
- Läroplan för gymnasieskolan
- Läroplan för anpassade gymnasieskolan
- Läroplan för gymnasieskolan samt de olika ämnenas ämnes- och kursplanerna
-
Skolutveckling
Skolans gemensamma elevhälsoarbete
-
Regler och ansvar
Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder
-
Leda och organisera
Så arbetar du med värdegrunden