Kompletterande kompetenser på Norrängsskolan i Lycksele

Norrängsskolan i Lycksele, med elever i årskurser F–6, har infört klassmentorer i skolan för att avlasta sina lärare. Här berättar lärare, rektor, klassmentorer, forskare och elever hur införandet av de kompletterande kompetenserna har förändrat skol- och arbetsmiljön.

Dessa lärande exempel ingår i webbstödet om att avlasta lärare med kompletterande kompetenser:

Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompetenser

Film: kompletterande kompetenser på Norrängsskolan, lärare, klassmentorer och elever (tid 08:42 min.)

Hör lärarna Camilla Augustsson och Olle Rådström på Norrängsskolan berätta om hur klassmentorer har underlättat deras arbetssituation. Klassmentorerna Stefan Hamrin och Josefin Ygdén berättar varför de sökte den nya tjänsten. Eleverna Vidar och Erika beskriver hur skolsituationen har förbättrats sedan klassmentorerna började.

Film: kompletterande kompetenser på Norrängsskolan, rektor och forskare (tid 07:59 min.)

"De behövde en vuxen till i klassrummet", berättar rektor Helena Tellström på Norrängsskolan i Lycksele. Lyssna till forskaren Maria Nordin vid Umeå universitet hur de nya kompetenserna har förändrat arbetsmiljön för lärarna.

Senast uppdaterad 26 juni 2023.

Relaterat

  • Arbetsförmedlingen

    Anställa personal med anställningsstöd

    Hjälp någon att ta steget in eller tillbaka till arbetslivet, samtidigt som du får bidrag till personens lön.

  • Leda och organisera

    Avlasta lärare med lärarassistenter

    Många lärare har en hög arbetsbelastning och behöver få avlastning för att kunna ha mer fokus på undervisningen. Det här stödet är en hjälp till huvudmän och rektorer i det arbetet.