”En viktig del i förberedelserna är att förstå alla roller, funktioner och steg”

Strandskolan i Tyresö genomförde de nya digitala bedömningsstöden i årskurs 6 i maj. Här berättar skolans ledning om sina förberedelser och erfarenheter av genomförandet.

Hösten 2023 bestämde Tyresö kommun tillsammans med kommunens rektorer att alla elever i årskurs sex skulle genomföra de nya digitala bedömningsstöden under våren 2024.

En central kontaktperson hos huvudmannen utsågs, och på Strandskolan bildades en lokal styrgrupp bestående av rektor, biträdande rektor, administrativ chef och ett par lärare.

En av de första aktiviteterna var att testa belastningen på nätverket.

– Tyresö kommun bad alla skolor att koppla upp sig till internet på samma dag och tid, och då kraschade nätverket. Det är ju sådant som är viktigt att pröva och veta, så det var en insikt, säger Monica Nyberg, rektor på Strandskolan.

Två kvinnor står på en skolgård.

Rektor Monica Nyberg och lärare Karin Rensvik Gustavsson på Strandskolan i Tyresö.

Planering i tre steg

Styrgruppen på Strandskolan delade in planeringen i tre steg: inför, under och efter provgenomförandet. Tillsammans gick de igenom materialet på skolverket.se och lade upp en genomförandeplan på skolan. De såg även Skolverkets olika informationsfilmer, genomförde delar av webbutbildningen om provplattformen och deltog i några några av de webbinarier som Skolverket ordnade.

– En stor del av förberedelserna handlade om att förstå alla olika roller, funktioner och steg i genomförandet. Det lade vi mycket tid på i styrgruppen. Det var jättebra, för då kunde vi sedan visualisera det för lärarna, säger Monica Nyberg.

Ansvaret för de olika delarna, till exempel tekniken, delades sedan upp mellan olika personer i styrgruppen. De tekniska förberedelserna handlade bland annat om att köpa in hörlurar till alla elever, säkerställa att det fanns tillräckligt med laddsladdar och se till att kiosk-appen för nedlåst läge installerades på alla Chromebook-datorer.

Workshop där lärarna lärde sig provplattformen

Karin Rensvik Gustavsson arbetar som lärare i svenska och samhällskunskap på Strandskolan. Hon säger att det till en början fanns en oro för att arbeta i Skolverkets provplattform. Men känslan ändrades när de hade loggat in och börjat klicka sig runt.

– När vi väl kommit in i provplattformen och fått se hur det fungerar på riktigt, insåg vi att det inte var så svårt som vi föreställt oss. Vi ordnade faktiskt en liten workshop för alla lärare där vi loggade in, testade olika saker och fick kläm på det tillsammans.

– Vi involverade även en lärare från årskurs fem i både genomförande och planering, så nu vet hon hur hon ska göra inför nästa läsår, säger KarinRensvik Gustavsson.

Eleverna hade bra koll

Under två dagar i början av maj var det dags för de 75 eleverna i årskurs sex att genomföra de digitala bedömningsstöden. Karin Rensvik Gustavsson var med under själva genomförandet och berättar att eleverna hade bra koll.

– För eleverna var det inga problem, de var så snabba. Vi hann nästan inte gå in och titta om proven var pågående eller om de lämnat in. Funktionen att kunna bokmärka sidor, för att kunna gå tillbaka till vissa frågor senare, uppskattades av många, säger Karin Rensvik Gustavsson.

Eleverna ändrade också kontrast och radavstånd – något de fått öva på innan. Inför provgenomförandet hade eleverna fått göra både demoprov och se Skolverkets informationsfilm för elever.

Viktig förberedelse inför de digitala nationella proven

Ledningen på Strandskolan säger att de digitala bedömningsstöden har gett både personal och elever en viktig förberedelse inför de digitala nationella proven, som genomförs på samma sätt som bedömningsstöden.

– Det känns bra med den här framförhållningen. Nu känner vi oss mycket lugnare inför att de nationella proven ska genomföras digitalt, säger Monica Nyberg.

Strandskolans tips till andra skolor

  1. Gör en plan på ledningsnivå och en tydlig ansvarsstruktur på skolan. Det underlättar att dela upp rollerna.
  2. Gör det tydligt för lärarna vilka delar de ska fokusera på och vad de ska göra. Lärarna behöver inte ha koll på allt.
  3. Ha teknisk support tillgänglig på plats under provgenomförandet, framför allt vid starten av proven.

Digitala nationella prov

Digitala nationella prov införs successivt med start läsåret 2024/25. Eleverna kommer att genomföra de digitala nationella proven i Skolverkets nya provplattform. Skolverket tar även fram digitala nationella betygstödjande bedömningsstöd som också genomförs i provplattformen. Det är huvudmannen och rektorn som ansvarar för att skolan har förutsättningar att genomföra nationella prov och bedömningsstöd digitalt.

Digitala nationella prov

Senast uppdaterad 21 maj 2024.