Dela ut fullmakt till ombud

De som ska logga in i och använda Administration provtjänsten behöver först få en fullmakt. Här finns information om hur fullmakter delas ut och av vem.

De personer som ska använda Administration provtjänsten kallas för ombud. Ombuden behöver få en fullmakt av sin huvudman. Fullmakten delas ut av huvudmannens huvudkontaktperson via Bolagsverkets e-tjänst Mina ombud. Huvudkontaktpersonen kan även dela ut en fullmakt åt sig själv.

Det är viktigt att fördela fullmakterna på ett korrekt och säkert sätt. Därför behöver huvudkontaktpersonen förstå hur Skolverkets provtjänst fungerar och vara insatt i hur huvudmannens organisation för digitala nationella prov ser ut.

Tilldela fullmakter restriktivt

Eftersom ombuden får tillgång till information om huvudmannen är det viktigt att välja ombud med omsorg. Fullmakten att hantera skyddade personuppgifter bör till exempel delas ut till så få ombud som möjligt eftersom dessa personer kommer att kunna ta del av skyddade personuppgifter för elever och personal inom hela huvudmannens organisation.

Ta bort fullmakter från ombud

Ombudens fullmakter går att tidsbegränsa. Den maximala längden för en fullmakt är två år. Om ett ombud avslutar sin anställning hos huvudmannen innan tidsgränsen går ut är det därför viktigt att huvudkontaktpersonen tar bort fullmakten så snart som möjligt. Fullmakten tas bort i e-tjänsten Mina ombud.

Vem är huvudmannens huvudkontaktperson?

Eftersom det är många olika organisationsformer som bedriver skolverksamhet kan Skolverket inte peka ut en specifik roll som ska vara huvudkontaktperson. Det är därför upp till organisationen att utse vem det kan vara. Det är också viktigt att byta huvudkontaktperson om den tidigare slutar eller byter tjänst.

Det finns två typer av huvudkontaktperson hos huvudmannen:

  • För enskilda huvudmän med juridisk form aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening är huvudmannens huvudkontaktperson samma som firmatecknaren. Firmatecknarens uppgifter finns hos Bolagsverket.
  • För huvudmän med alla andra juridiska former (till exempel kommuner och ideella föreningar) finns huvudmannens huvudkontaktperson i Skolverkets huvudmannaregister. Under våren 2023 samlade Skolverket in uppgifter till huvudmannaregistret. Ni kan lämna, ändra eller ta bort uppgifter via Skolverkets kontaktsida.

Kontakta Skolverket

Så här lägger du till eller tar bort en huvudkontaktperson

Följ stegen nedan för att registrera eller ta bort en huvudkontaktperson.

  1. Börja med att ta reda på vem som är den registrerade huvudkontaktpersonen i er organisation. Det kan finnas flera.
  2. Gå till Skolverkets kontaktformulär. Under rubriken Mejla oss kryssar du i att ditt ärende gäller ”Tekniska frågor om Skolverkets e-tjänster”.
  3. Ange namnet på den eller de huvudkontaktpersoner som ni vill ta bort eller lägga till i fritextfältet. Om ni inte vet vem som är registrerad huvudkontaktperson kan ni ange att ni vill ta bort alla befintliga huvudkontaktpersoner och ange vilka huvudkontaktpersoner er organisation vill registrera.
  4. Skolverket skickar därefter ett brev med en säkerhetskod till huvudmannens postadress, som finns registrerad i skolenhetsregistret.
  5. Huvudmannen ringer eller mejlar Skolverket och anger säkerhetskoden.
  6. Skolverket registrerar huvudkontaktpersonen i huvudmannaregistret.
  7. Huvudkontaktpersonen får en bekräftelse via e-post och kan logga in i Mina ombud.

Logga in i Mina ombud Länk till annan webbplats.

Filmmanual

Här hittar du en filmmanual som beskriver hur fullmakter delas ut via Mina ombud.

Film: Dela ut fullmakt till huvudmannens ombud (tid 04:40 minuter)

Senast uppdaterad 02 augusti 2024

Innehåll på denna sida