KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Religionskunskap - fördjupning

Ämne - Religionskunskap – fördjupning

Ämnet religionskunskap – fördjupning möjliggör fördjupade kunskaper inom olika religionsvetenskapliga områden och behandlar hur religion och livsåskådning kan förstås utifrån olika teoretiska utgångspunkter.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet religionskunskap – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar och fördjupar kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner, till exempel religionsfilosofi, religionshistoria, etik, religionssociologi eller religionspsykologi. Undervisningen ska behandla olika perspektiv inom de kunskapsområden som studeras och därigenom ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över vilken betydelse religioner och andra livsåskådningar kan ha i olika delar av världen.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda begrepp, teorier och metoder inom valda religionsvetenskapliga discipliner. Eleverna ska även ges möjlighet att söka, kritiskt granska och använda källor inom de områden som behandlas.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att granska religioner och religiösa uttryck. Undervisningen ska också stimulera elevernas lust att vilja veta mer och bidra till att de, utifrån skiftande religionsvetenskapliga perspektiv, utvecklar förståelse för människors olika sätt att uppfatta världen.

Undervisningen i ämnet religionskunskap – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.
  • Kunskaper om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.
  • Förmåga att analysera religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.

Nivåer i ämnet religionskunskap – fördjupning

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet religionskunskap.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: RELO1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet religionskunskap – fördjupning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika sätt att definiera begreppen religion och livsåskådning.
  • Fördjupning inom ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner. Sådana områden kan till exempel vara religionsfrihet och demokrati, etik och hållbarhetsfrågor, etik vid livets gränser, religiösa och sekulära riter, religion och genus, religion och sanningsanspråk eller mystika traditioner och upplevelser.
  • Hur individer, grupper och samhällen kan påverka och påverkas av religion och livsåskådning.
  • Begrepp, teorier och metoder som är relevanta för valda religionsvetenskapliga områden och discipliner.
  • Tolkning av texter, bilder eller annat relevant material i relation till valda religionsvetenskapliga områden.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.

Eleven för enkla resonemang om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.

Eleven analyserar på ett enkelt sätt religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.

Eleven för utvecklade resonemang om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.

Eleven analyserar på ett utvecklat sätt religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om ett eller flera områden inom en eller flera religionsvetenskapliga discipliner.

Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om hur religion och livsåskådning påverkar och påverkas av individer, grupper och olika samhällen.

Eleven analyserar på ett välutvecklat sätt religioner och andra livsåskådningar med hjälp av begrepp, teorier och metoder.


KOMMANDE VERSIONER