KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Persontransporter - skolskjutstrafik

Ämne - Persontransporter – skolskjutstrafik

Ämnet persontransporter – skolskjutstrafik behandlar yrkesmässiga skolskjutstransporter. Det omfattar förarutbildning på fordon för skolskjutstrafik samt kommunikation, bemötande av barn och ungdomar och säkerhet för passagerare.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om yrkesmässig skolskjutstrafik samt om de fordon och den utrustning som används. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om service och bemötande av barn och ungdomar samt om olika situationer som kan uppstå i samband med skolskjutstrafik. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att framföra skolskjutsfordon i trafik med hänsyn till säkerhet och miljö. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra yrkesmässig skolskjutstrafik.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom skolskjutstrafik.

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att möta uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.

Undervisningen i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.
  • Kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används inom yrkesmässig skolskjutstrafik.
  • Kunskaper om faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om att förebygga och hantera olika tillbud.
  • Förmåga att köra och manövrera fordon för skolskjutstrafik.
  • Förmåga att planera och genomföra yrkesmässig skolskjutstrafik.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

Nivåer i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 3 i ämnet persontransporter.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: PERO1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet persontransporter – skolskjutstrafik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av skolskjutstrafik och betydelsen transporterna har i samhället samt de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.
  • Regler för skyltning av fordon och metoder för användning av skyltar och ljussignaler.
  • Trafiksäkerhetsutrustning för mindre barn och hur den används.
  • Hur hållbar yrkesmässig skolskjutstrafik kan planeras och genomföras med hänsyn till säkerhet, kvalitet, ekonomi och miljö.
  • Metoder för säker på- och avstigning för barn och ungdomar utifrån deras olika behov och rådande trafiksituation.
  • Tillvägagångssätt vid avvikande händelser, däribland vid trafikstörning och avvikande beteende hos barn och unga och deras anhöriga.
  • Metoder för säker användning av kommunikations- och mediautrustning.
  • Metoder för dokumentation av arbetstid, rast, vila och körtid för förare inom skolskjutstrafik.
  • Orientering om olika avtal för skolskjutstrafik.
  • Ergonomi och rutiner för god arbetsmiljö, däribland i samband med transporter av barn och ungdomar med särskilda behov.
  • Olika typer av fordon som används inom yrkesmässig skolskjutstrafik, deras uppbyggnad och funktion samt riskfaktorer med vindkänslighet och tyngdpunktsfördelning.
  • Metoder för funktions- och säkerhetskontroll samt för vård och enklare underhåll av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.
  • Metoder för god kommunikation, god service och gott bemötande vid skolskjutstrafik samt yrkesmässigt förhållningssätt till barns och ungdomars integritet och särskilda behov.
  • Brand- och sjukvårdsutrustning samt metoder för utrymning vid brand och tillbud i fordon.
  • Körning och manövrering av fordon för skolskjutstrafik i olika trafiksituationer, varierande trafikmiljöer och under olika trafikförhållanden.
  • Körning med passagerare enligt planerad resrutt i verklighetsnära situationer och med hänsyn till arbetstidsregler samt dokumentation enligt dessa.
  • Genomförande av funktions- och säkerhetskontroll samt vård och enklare underhåll av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.
  • Färdigställande av fordon och utrustning för säker och effektiv på- och avstigning samt för transport av passagerare.
  • Service och gott bemötande samt anpassning av språk till olika situationer och mottagare vid körning i verklighetsnära situationer.
  • Säkerhetsmedvetet och miljö- och kvalitetsmässigt arbete såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser samt för att förhindra person- och egendomsskador.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med viss säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar goda kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur olika typer av yrkesmässig skolskjutstrafik planeras och genomförs samt om de krav som ställs på förare och fordon i samband med transporterna.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av fordon och tillhörande utrustningar som används för skolskjutstrafik.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika faktorer för god service och gott bemötande av barn och ungdomar utifrån deras olika behov samt om hantering av olika tillbud i samband med skolskjutstrafik.

Eleven kör och manövrerar fordon för skolskjuts i trafik på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet skolskjutstrafik och bemöter med god säkerhet passagerare på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.


KOMMANDE VERSIONER