KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Lastbilspåbyggnad - tank och bulk

Ämne - Lastbilspåbyggnad – tank och bulk

Ämnet lastbilspåbyggnad – tank och bulk behandlar felsökning och reparationer av chassiburna tank- och bulkpåbyggnader på lastbilar med tillhörande system och utrustning.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet lastbilspåbyggnad – tank och bulk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om lastbilars tank- och bulkpåbyggnader och tillhörande utrustning samt deras användningsområden. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika system och komponenter för tank- och bulkpåbyggnader och tillhörande utrustning. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att genomföra funktionskontroll, felsökning och enklare reparationer av system, komponenter och tillhörande utrustning. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda teknisk information och övrig utrustning i samband med felsökning och enklare reparationer av system i tank- eller bulkpåbyggnader och tillhörande utrustning.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom reparationer av lastbilars tank- eller bulkpåbyggnader som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.

Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med problemlösning såväl självständigt som tillsammans med andra. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.

Undervisningen i ämnet lastbilspåbyggnad – tank och bulk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av tank- och bulkpåbyggnader för lastbilar samt deras tillhörande utrustningar, system och komponenter.
  • Kunskaper om lastbilstillverkares och påbyggnadstillverkares anvisningar.
  • Förmåga att genomföra funktionskontroll, felsökning och enklare reparationer av tank- eller bulkpåbyggnader och deras tillhörande utrustning.
  • Förmåga att använda specialverktyg samt mät- och diagnosutrustning i samband med felsökning och enklare reparationer.
  • Förmåga att använda teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.

Nivåer i ämnet lastbilspåbyggnad – tank och bulk

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 3 i ämnet lastbilar – system- och diagnosteknik.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: LASA1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet lastbilspåbyggnad – tank och bulk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Lastbilars olika tank- och bulkpåbyggnader och tillhörande utrustningar, deras uppbyggnad och konstruktion, system och komponenter samt användningsområden.
  • Lastbilstillverkares och påbyggnadstillverkares anvisningar och scheman, till exempel för el, pneumatik och hydraulik.
  • Funktionskontroll, felsökning, diagnos och enklare reparationer av system och komponenter i tank- eller bulkpåbyggnader och tillhörande utrustning enligt tillverkarens anvisningar och krav.
  • Användning av specialverktyg och mät- och diagnosutrustning vid felsökning och enklare reparationer av system och komponenter i tank- eller bulkpåbyggnader.
  • Användning av teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning med mät- och diagnosinstrument samt vid enklare reparationer av system och komponenter.
  • Säkerhetsmedvetet och kvalitetsmässigt arbete såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser.
  • Riskbedömning i samband med felsökning, diagnos och reparationer av fordon, däribland elektrifierade fordon och flerbränslefordon.
  • Användning av tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt yrkesmässig kommunikation med medarbetare och kunder.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av tank- och bulkpåbyggnader för lastbilar samt deras tillhörande utrustningar, system och komponenter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om påbyggnadsanvisningar för lastbilar och tank- och bulkpåbyggnader.

Eleven genomför med viss säkerhet funktionskontroll, felsökning och enklare reparationer av tank- eller bulkpåbyggnader och deras tillhörande utrustning enligt tillverkarens anvisningar och krav.

Eleven använder med viss säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar samt använder specialverktyg med visst handlag i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven använder med viss säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av tank- och bulkpåbyggnader för lastbilar samt deras tillhörande utrustningar, system och komponenter.

Eleven visar goda kunskaper om påbyggnadsanvisningar för lastbilar och tank- och bulkpåbyggnader.

Eleven genomför med säkerhet funktionskontroll, felsökning och enklare reparationer av tank- eller bulkpåbyggnader och deras tillhörande utrustning enligt tillverkarens anvisningar och krav.

Eleven använder med säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar samt använder specialverktyg med gott handlag i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven använder med säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av tank- och bulkpåbyggnader för lastbilar samt deras tillhörande utrustningar, system och komponenter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om påbyggnadsanvisningar för lastbilar och tank- och bulkpåbyggnader.

Eleven genomför med god säkerhet funktionskontroll, felsökning och enklare reparationer av tank- eller bulkpåbyggnader och deras tillhörande utrustning enligt tillverkarens anvisningar och krav.

Eleven använder med god säkerhet mät- och diagnosutrustning vid system- och komponentmätningar samt använder specialverktyg med mycket gott handlag i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven använder med god säkerhet teknisk information och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare reparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.


KOMMANDE VERSIONER