KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Kinesiska - fortsättning

Ämne - Kinesiska – fortsättning

Rikskinesiska, i dagligt tal även kallat mandarin, är ett av världens största språk. Kunskaper i kinesiska ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang där kinesiska används och skapar möjligheter inom områden som utbildning och näringsliv. Kunskaper i kinesiska kan dessutom ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva. Kinesiska – fortsättning behandlar grundläggande kunskaper i rikskinesiska.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning ska syfta till att eleverna utvecklar språk- och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda kinesiska i enkla sammanhang för olika syften. Undervisningen ska i möjligaste mån bedrivas på kinesiska och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en grundläggande kommunikativ förmåga.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förståelse av kinesiska i tal och skrift (reception) samt sin förmåga att formulera sig och samspela med andra i tal och skrift med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang (produktion och interaktion). I detta ingår även förmåga att använda olika strategier och verktyg som stöd för kommunikationen. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att använda innehåll från olika typer av källor i sin egen produktion och interaktion samt att formulera och utveckla sina framställningar på egen hand och tillsammans med andra.

Undervisningen ska dra nytta av omvärlden för kontakter, upplevelser och kunskaper. Eleverna ska på så sätt ges möjlighet att utveckla förståelse av livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där kinesiska används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om hur de kan lära sig språk i och utanför undervisningen.

Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förståelse av kinesiska i tal och skrift.
  • Förmåga att formulera sig och kommunicera på kinesiska i tal och skrift.
  • Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
  • Förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där kinesiska används.

Nivåer i ämnet kinesiska – fortsättning

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande eller nivå 1 i ämnet kinesiska – grund.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: KINO1000X

Det muntliga innehållet och kriterierna för betyget E på denna nivå relaterar till A1.2+ i den gemensamma europeiska referensramen för språk. Det skriftliga innehållet och kriterierna för betyget E på denna nivå relaterar till A1.1+ i den gemensamma europeiska referensramen för språk.

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
  • Sånger och dikter.
  • Meddelanden och information, till exempel sifferangivelser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
  • Olika sätt att identifiera enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av samtal.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal.
  • Uttal och toner, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Berättelser och annan fiktion.
  • Meddelanden och information, till exempel skyltar och tidtabeller.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i texter och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
  • Sökning av enkel information i anvisade skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter som eleverna möter, även principer för streckordning och analys av teckendelar.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Ord, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga kommunikationen.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: KINO2000X

Det muntliga innehållet och kriterierna för betyget E på denna nivå relaterar till A2.1 i den gemensamma europeiska referensramen för språk. Det skriftliga innehållet och kriterierna för betyget E på denna nivå relaterar till A1.2 i den gemensamma europeiska referensramen för språk.

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
  • Sånger och dikter.
  • Meddelanden och information, till exempel i väderleksrapporter.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Olika sätt att identifiera enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda, fortsätta och avsluta olika typer av samtal.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal.
  • Uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga, variera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier.
  • Berättelser och annan fiktion.
  • Meddelanden och information, till exempel skyltar och notiser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i texter.
  • Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
  • Sökning av enkel information i anvisade skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer i de texter som eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar det mest väsentliga av innehållet i tydligt talad, enkel kinesiska om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer information i muntliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår vanliga ord och enkla fraser i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar enkel information i skriftliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett mycket enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer information i muntliga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar enkel information i skriftliga källor samt använder på ett relevant sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel kinesiska om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven väljer information i muntliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven läser samt förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen och som är skrivna med förenklade tecken. Eleven hittar enkel information i skriftliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt informationen i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.


KOMMANDE VERSIONER