KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Bruksspel och ackompanjemang

Ämne - Bruksspel och ackompanjemang

Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform och har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Ämnet bruksspel och ackompanjemang har sin grund i musikaliskt hantverk och praktisk tillämpning av musikens teori.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet bruksspel och ackompanjemang ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i att spela ett ackordinstrument och förmåga att ackompanjera och samspela med andra. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om musikinstrumentens konstruktion och egenskaper samt om musikteknisk utrustning. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka musik utifrån ett ackordinstrument. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och värdera sin egen och andras musikaliska gestaltning, i syfte att öka sin förmåga att uttrycka sig musikaliskt och konstnärligt. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och förståelse av samband mellan detalj och helhet. Undervisningen ska även ta fasta på att stärka elevernas motivation och självförtroende i musikutövandet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sitt musikutövande aktivt bidra till ett rikt kulturliv. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva och utveckla olika metoder för musikinstudering och färdighetsträning. Eleverna ska genom att studera och utöva musik från olika tider, kulturer och stilarter ges möjlighet till genrebreddning. Genom att arbeta praktiskt med musiken från både teknik- och tolkningsperspektiv ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av musikens konstnärliga aspekter. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljöns betydelse för musiker.

Ansvarstagande för eget arbete och samarbetsförmåga för arbete i grupp är viktigt i musiken. Därför ska eleverna ges möjlighet att musicera tillsammans med andra.

Undervisningen i ämnet bruksspel och ackompanjemang ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Färdigheter i att musicera instrumentalt.
  • Förmåga att använda ett musikaliskt uttryck.
  • Förmåga att studera in musik och ta ansvar i musikalisk gestaltning.
  • Förmåga att kommunicera med medmusiker.
  • Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
  • Kunskaper om instrumentets egenskaper samt arbetsmiljöfrågor och hållbart musicerande.

Nivåer i ämnet bruksspel och ackompanjemang

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: BRUK1000X

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet bruksspel och ackompanjemang på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Spel på ett eller flera ackordinstrument i gehörsbaserad och noterad musik på en grundläggande nivå.
  • Improvisation och ackompanjemang på gehör.
  • Ackordläggningar och ackordfärgningar.
  • Ackompanjemangsmodeller.
  • Strategier för instudering, kommunikation och samarbete i musikalisk gestaltning.
  • Framförande av musik inför publik.
  • Transponering till näraliggande och vanliga tonarter.
  • Musikstilar från olika tider och genrer samt typiska stildrag.
  • Instrumentet, dess funktion och egenskaper och musikaliska användningsområden.
  • Arbetsmiljö, däribland ergonomi och hörselvård vid musikutövning.

Betygskriterier

Av 15 kap. 24 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven musicerar med godtagbar musikalisk kvalitet.

Eleven använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett i huvudsak fungerande sätt och tar ansvar för sin roll i den musikaliska gestaltningen på ett godtagbart sätt.

Eleven ackompanjerar efter noter och på gehör med viss följsamhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instruments egenskaper och funktion samt om musikerns arbetsmiljö.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med god musikalisk kvalitet.

Eleven använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett ändamålsenligt sätt och tar ansvar för sin roll i den musikaliska gestaltningen på ett gott sätt.

Eleven ackompanjerar efter noter och på gehör med god följsamhet.

Eleven visar goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven visar goda kunskaper om instruments egenskaper och funktion samt om musikerns arbetsmiljö.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med mycket god musikalisk kvalitet.

Eleven använder ett musikaliskt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett ändamålsenligt och effektivt sätt och tar ansvar för sin roll i den musikaliska gestaltningen på ett mycket gott sätt.

Eleven ackompanjerar efter noter och på gehör med mycket god följsamhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instruments egenskaper och funktion samt om musikerns arbetsmiljö.


KOMMANDE VERSIONER