ÄLDRE ÄMNESPLAN
Gäller från 12 January 2012

Ämne - Rennäring

Ämne - Rennäring

Ämnet rennäring behandlar rennäringens betydelse för det samiska samhället. Det behandlar hur näringen är sammankopplad med den samiska kulturen och är bärare av en lång kulturell tradition och en samisk identitet. I ämnet behandlas vidare rennäringens symbolvärde för fortlevnaden av det samiska samhället.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet rennäring ska syfta till att eleverna utvecklar såväl traditionell samisk som forskningsbaserad kunskap om renen och dess naturliga beteende samt om rennäringen, dess olika verksamhetsområden och utveckling. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av att bevara och utveckla en ekologisk, ekonomisk och kulturellt bärkraftig näring. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet mellan renen, naturen och människan samt kunskaper om såväl moderna som traditionella metoder inom renskötseln. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om förvaltningsorgan för rennäringen och samebyns roll, om lagar och andra bestämmelser som gäller för rennäringen samt om internationella konventioner med relevans för samisk rennäring. Den ska även bidra till att stimulera elevernas intresse för entreprenörskap. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur rennäringen bedrivs i olika delar av Sápmi och internationellt.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man förebygger skador och sjukdomar hos renar. Genom observationer och fältstudier ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om renars utveckling, etologi, hälsa och välbefinnande samt förmåga att identifiera renar och olika rovdjur, deras beteenden och vilka skador de förorsakar. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda samisk terminologi för att förstå och beskriva den samiska rennäringen i nutid och historisk tid.

Genom praktiska övningar i undervisningen och i samband med fältstudier ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att genomföra arbetsuppgifter som ingår i rennäring, använda olika hjälpmedel och utnyttja olika anläggningar.

Undervisningen i ämnet rennäring ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om rennäringens historiska utveckling samt förändringar och förutsättningar som har påverkat den.
  2. Kunskaper om förvaltningsorgan inom rennäringen, samebyarnas roll, lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med utövande av rennäring.
  3. Kunskaper om renens utseende, underarter och utbredningsområde och anpassning till arktiskt klimat. Kunskaper om renens anatomi och fysiologi, årstidsrytm, betesval, etologi och hälsa.
  4. Förmåga att utföra arbetsuppgifter som ingår i rennäringen.
  5. Förmåga att hantera utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel.
  6. Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till natur och miljö.
  7. Förmåga att hantera renar på ett etiskt och säkert sätt samt förebygga och reducera skador och lidande hos dem.
  8. Förmåga att följa lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.
  9. Kunskaper om olika rovdjur, deras beteenden och de skador de orsakar.
  10. Förmåga att använda samisk terminologi.

Kurser i ämnet

  • Renen och rennäringen, 100 poäng.
  • Renen och dess naturmiljö, 100 poäng.

Renen och rennäringen, 100 poäng

Kurskod: RENREE0

Kursen omfattar punkterna 3–10 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Identifiering och beskrivning av renens olika underarter.
  • Renens naturliga vandringsleder samt äldre och nyare flyttningsleder.
  • Beteendestudier av renar i olika miljöer.
  • Organisering av arbetsuppgifter inom samebyn, siidagruppen, hushållet och familjen.
  • Arbetsuppgifter som ingår i rennäringen under olika delar av året: renskiljning, kalvmärkning och samling av ren. Slakt och styckning. Utfodring, tämjning, bevakning och flyttning samt andra verksamheter som berör rennäringen.
  • Traditionella och nyare metoder vid märkning och kastrering samt vid slakt och styckning av ren.
  • Utrustning, hjälpmedel och anläggningar.
  • Ergonomi, säkerhet och miljöhänsyn.
  • Etisk hantering av renen. Åtgärder för att förebygga skador hos renen.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör hantering och transport av ren samt hjälpmedel och övrig utrustning.
  • Identifiering av rovdjur. Rovdjurens beteenden och vilka skador de orsakar hos renar.
  • Samisk terminologi inom rennäringen.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven identifierar, namnger och beskriver med viss säkerhet renars olika underarter.

Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. Eleven gör enkla reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med visst handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.

Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör översiktligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.

I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven identifierar, namnger och beskriver med viss säkerhet renars olika underarter.

Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. Eleven gör välgrundade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.

Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.

I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven identifierar, namnger och beskriver med säkerhet renars olika underarter.

Eleven utför efter samråd med handledare komplexa arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. Dessutom hanterar eleven med säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. I arbetet följer eleven med säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med mycket gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen.

Vid fältstudier identifierar eleven med säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras beteenden och för skador de förorsakar.

I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Renen och dess naturmiljö, 100 poäng

Kurskod: RENREN0

Kursen omfattar punkterna 1–3 och 10 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Dess betydelse som kulturbärare i det samiska samhället både traditionellt och i nutid.
  • Rennäringens historiska utveckling. Faktorer som påverkat och påverkar utvecklingen.
  • Rennäringens framtida utvecklingsmöjligheter.
  • Traditionella och nyare former av binäringar som ingår i rennäringen.
  • Förvaltningsorgan, samebyarnas roll, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
  • Renens utseende, familjetillhörighet, släkte, art och underarter samt anpassning till arktiskt klimat.
  • Renens anatomi och fysiologi.
  • Renens livsprocesser inklusive andning. Renens funktionella byggnad.
  • Renens naturliga miljö och beteenden inom olika åldersgrupper under året.
  • Växter som ingår i renens foderval under olika årstider och renens årstidsland.
  • Val av betesväxter under året samt växtförhållanden i olika landskapstyper och årstidsland.
  • Klimatets och klimatförändringarnas betydelse för betesförhållanden och andra förhållanden inom rennäringen.
  • Undernäring, sjukdom och skador hos renen.
  • Mikroorganismer, virus och parasiter samt deras betydelse för renens hälsa.
  • Smitta, smittspridning, immunförsvar och antibiotika samt förebyggande av skador och sjukdomar.
  • Samisk terminologi inom rennäringen.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör översiktligt för dess betydelse som kulturbärare. Dessutom beskriver eleven översiktligt binäringar som ingår i rennäringen. Eleven redogör översiktligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Eleven redogör även översiktligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.

Eleven redogör översiktligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. Dessutom redogör eleven översiktligt för renens foderval och årstidsland samt för klimatets betydelse för förhållanden inom näringen. Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.

Eleven redogör översiktligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven översiktligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt för dess betydelse som kulturbärare. Dessutom beskriver eleven utförligt binäringar som ingår i rennäringen. Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Eleven redogör även utförligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.

Eleven redogör utförligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. Dessutom redogör eleven utförligt för renens foderval och årstidsland samt för klimatets betydelse för förhållanden inom näringen. Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.

Eleven redogör utförligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven utförligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt och nyanserat för dess betydelse som kulturbärare. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat binäringar som ingår i rennäringen. Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för renens foderval och årstidsland samt för klimatets betydelse för förhållanden inom näringen. Eleven identifierar, beskriver och namnger med säkerhet olika växter som ingår i renens foderval.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.


ÄLDRE VERSIONER