ÄLDRE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2011

Ämne - Bevakning och säkerhet

Ämne - Bevakning och säkerhet

Ämnet bevakning och säkerhet är tvärvetenskapligt och har sin grund i kriminologi, juridik, pedagogik och psykologi. Ämnet behandlar bevakningsverksamhet och kan ge grund för arbete inom bevakningsområdet. Därför motsvarar ämnet de krav som rikspolisstyrelsen ställer på väktargrundutbildning.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet bevakning och säkerhet ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om bevakningsverksamhet och förmåga att arbeta inom sådan. I undervisningen ska innehållet i och organisationen av samhällets bevakningsverksamheter och räddningstjänst behandlas liksom rättsvårdande myndigheters organisation. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om och förmåga att arbeta, med relevanta metoder och relevant utrustning, utifrån de lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera konflikter och möta människor med respekt och med utgångspunkt i ett etiskt förhållningssätt.

Undervisningen ska utveckla elevens problemlösningsförmåga och handlingsberedskap. Genom att medverka i verksamheter och i fiktiva situationer ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av olika sammanhang inom bevakningsverksamhet. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet samt egna och andras handlingar och attityder. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att kritiskt söka, bearbeta, värdera och använda information från olika källor.

Undervisningen i ämnet bevakning och säkerhet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om bevakningsverksamhet, rättsvårdande myndigheter och samhällets räddningstjänst
  2. Färdigheter i att hantera brand, brandskydd och första hjälpen.
  3. Förmåga att planera och genomföra arbete utifrån de lagar och andra bestämmelser som styr bevakningsverksamhet samt utifrån arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  4. Förmåga att använda tekniker och utrustning.
  5. Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka samt att lösa konfliktsituationer.
  6. Förmåga att diskutera egna, andras och samhällets attityder och värderingar som kan ha betydelse vid eventuellt ingripande.

Kurser i ämnet

  1. Bevakning och säkerhet, 300 poäng.

Bevakning och säkerhet, 300 poäng

Kurskod: BEVBEV0

Kursen bevakning och säkerhet omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehåll, organisation och auktorisation av bevakningsverksamhet samt dess funktion i samhället.
  • Samhällets rättsvårdande myndigheters organisation och roll i rättskedjan.
  • Samhällets räddningstjänst, dess organisation och funktion i samhället.
  • Brandförlopp, släckteknik, släckmedel och brandsyn.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering och första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
  • Svensk narkotikapolitik, preparatkännedom och symptom på droganvändning.
  • Bevakningsjuridik – lagar, regler och andra föreskrifter som styr bevakningsverksamhet.
  • Olika tekniska hjälpmedel, material och tekniker och dess tillämpning.
  • Arbetsmiljö, säkerhet, självskydd och konflikthantering.
  • Bemötande av människor i olika situationer.
  • Yrkesetik, grundläggande demokratiska värderingar och etiska dilemman inom bevakningsområdet.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt bevakningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. Dessutom beskriver eleven översiktligt samhällets rättsvårdande myndigheter, räddningstjänst och hantering av drogproblematik. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt bevakningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. Dessutom beskriver eleven utförligt samhällets rättsvårdande myndigheter, räddningstjänst och hantering av drogproblematik. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt. I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat bevakningsarbete och verksamhetens organisation och innehåll. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat samhällets rättsvårdande myndigheter, räddningstjänst och hantering av drogproblematik. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande även avancerade arbetsuppgifter på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.


ÄLDRE VERSIONER