Observera att nedanstående kursplan inte är giltig.

Slöjd (ej gällande)

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Utbildningen i ämnet slöjd bidrar till elevernas allsidiga utveckling genom att stimulera deras skapande, manuella och kommunikativa förmåga. I ämnet utvecklas kreativitet, nyfikenhet, ansvarstagande och självständighet, liksom tillit till förmågan att lösa problem. Detta kommer till uttryck i slöjdprocessen, som startar i en idé och kan resultera i ett färdigt föremål. Slöjdarbete i textil, trä och metall syftar till att stärka elevens tilltro till den egna skapande förmågan och ge erfarenheter av lust och glädje i arbete med kreativa, manuella uppgifter. Utbildningen i slöjd ger beredskap att klara uppgifter i det dagliga livet.

Slöjdutbildningen syftar även till att utveckla förståelse av hur material, färg och form samt bearbetning av material påverkar ett föremåls praktiska och estetiska värde. I utbildningen ingår kunskaper om miljö- och säkerhetsfrågor och vikten av resurshushållning. Utbildningen ger också, genom kännedom om slöjdtraditioner både förr och nu, insikter i vardagshistoria och jämställdhetsfrågor.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven

- bygger upp sin självkänsla och tilltro till den egna förmågan att slöjda,

- utvecklar kunskaper och lust till kreativt skapande utifrån egna erfarenheter och intressen,

- utvecklar sin förmåga att planera slöjdarbeten och intresse för att på ett konstruktivt sätt lösa uppgifter, enskilt och tillsammans med andra,

- tillägnar sig praktisk erfarenhet av olika arbetsmetoder, tekniker, verktyg, redskap och informationsteknik vid arbete i slöjdens olika material,

- utvecklar förmågan att ta eget ansvar för sitt lärande,

- bygger upp en handlingsberedskap för att kunna agera utifrån det dagliga livets krav vad gäller jämställdhet, ekonomi och miljö,

- utvecklar intresse och förståelse för slöjden som hantverk och konst genom kännedom om slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv,

- utvecklar förmågan att tillägna sig och använda nya kunskaper, samt att låta sig inspireras av kunskaper från andra områden i sitt skapande arbete,

- utvecklar förmågan att fundera över och göra personliga ställningstaganden kring estetiska, etiska och funktionella värden,

- tillägnar sig kunskaper om säkerhet och god arbetsmiljö.

Ämnets karaktär och uppbyggnad

Kännetecknande för ämnet slöjd är elevernas delaktighet i en skapande process från idé till produkt. Detta helhetsperspektiv skapar förståelse av en produktionskedja, där val av material och arbetsmetoder gör att även frågor om resursanvändning och miljö kommer in i ett naturligt sammanhang.

I slöjdprocessen blir samverkan mellan tanke, handling och produkt naturlig. Slöjdarbete börjar med idéer som på olika sätt bearbetas, åskådliggörs och formges. Ämnet ger eleverna möjlighet att arbeta självständigt och det ligger en naturlig progression i att experimentera och lösa problem. I slöjden kan eleverna prova sig fram till fantasifulla lösningar och våga pröva på nya sätt att ta sig an ett arbete, vilket stärker och utvecklar deras kreativitet och begreppsbildning. Att ha egna idéer, att kunna välja olika alternativ och att kunna påverka och vara delaktig i processen från början har stor betydelse för elevernas engagemang och allsidiga utveckling.

Ett slöjdarbete kräver planering och medvetna val, där faktorer som funktion, utseende, hållbarhet, skötsel, ekonomi och miljöpåverkan har betydelse. Genom att välja material och metod för att genomföra ett arbete kan eleverna utveckla sin förmåga att reflektera och tänka konstruktivt för att finna lösningar.

Under genomförandet utvecklar eleverna sin förmåga att arbeta manuellt och blir förtrogna med olika arbetsmetoder och tekniker inom slöjdområdet. Ämnet ger förutsättningar för och tillfällen till lustfyllt arbete med tålamodsprövande uppgifter. Uthålligheten i arbetet övas samtidigt som utrymme ges för kreativt tänkande. Slöjdprocessen har även inslag av rofyllt skapande och koncentration vilket kan ha en positiv inverkan på elevens harmoniska utveckling. Ämnet ger också kunskaper om material och om hur verktyg, redskap och maskiner fungerar samt hur ritningar, mönster och instruktioner kan användas.

Värdering ingår som en viktig del i slöjdprocessen. Eleverna redovisar hur inspiration, idéer, formgivning och olika ställningstaganden har påverkat resultatet. Härigenom utvecklas förmågan att bedöma, värdera och dra slutsatser av arbetsinsatsen.

I slöjdämnet övas både fin- och grovmotorik men även den simultana förmågan. Ämnet bidrar också till begreppsbildning och begreppsutveckling inom såväl slöjd som andra skolämnen.

Slöjden förmedlar delar av kulturarvet. En utgångspunkt för detta kan vara lokala traditioner eller elevers olika kulturella bakgrund. I ämnet kan perspektivet på ungdomars olika kulturella bakgrund och förståelsen av olika kulturyttringar vidgas.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall efter sina förutsättningar
- kunna föreslå idéer till slöjdarbeten och med handledning kunna planera och genomföra ett arbete,
- med handledning kunna välja färg, form och material som passar för uppgiften,
- kunna hantera lämpliga verktyg och redskap vid genomförandet av arbeten i såväl textil- som trä- och metallslöjd,
- kunna följa lätta instruktioner och ta ansvar för det egna arbetet,
- kunna berätta om sina arbeten.

Mål som eleverna skall ha uppnått då skolgången avslutas

Eleven skall efter sina förutsättningar
- kunna presentera idéer i ord och bild samt planera och genomföra slöjdarbetet,
- kunna välja material, färg och form och därvid ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter,
- kunna utföra arbeten i textil-, trä- och metallslöjd med olika tekniker och metoder,
- kunna arbeta efter olika instruktioner och kunna hantera verktyg och redskap på ett funktionellt sätt vid genomförandet av arbetet,
- kunna ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen,
- kunna beskriva slöjdprocessen och de val som har gjorts under arbetets gång samt värdera resultatet.