Observera att nedanstående kursplan inte är giltig.

Musik (ej gällande)

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Musiken är djupt förankrad i människan och genomsyrar i olika former alla kulturer. Musik förenar och engagerar tanke och känsla på ett direkt och omedelbart sätt. Musik påverkar också individen på flera medvetandenivåer och utgör ett viktigt redskap för lärande, rekreation, bearbetning av intryck samt för gestaltning och förmedling av tankar och idéer. Utbildningen i musikämnet syftar till att ge varje elev lust och möjlighet att utveckla sin musikalitet och få uppleva att kunskaper i musik frigör och förstärker den egna identiteten.

I dagens internationella ungdomskultur förenas musik och text, ofta i kombination med bild, till nya uttrycksformer som speglar och påverkar den växande individens livssyn. Utbildningen syftar till att utveckla förmågan att värdera musikupplevelser, att se kulturella skillnader samt till att eleven själv skall bli aktiv genom eget musicerande och skapande.

Musik är en del av kulturarvet. Musikämnet främjar en musikalisk allmänbildning och lägger en grund för delaktighet i skolans och samhällets kulturliv. Ett syfte är att ge ett historiskt perspektiv på musik och förståelse av att musik är ett redskap som kan användas i olika sammanhang, alltifrån vardagligt bruksmusicerande till konstnärligt utövande. Musik är också ett gränsöverskridande språk som främjar förståelse och tolerans människor emellan samt underlättar integration och samverkan i skola och samhälle.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i musik sträva efter att eleven

- utvecklar kunskaper på instrument och i sång som en grund för musicerande enskilt och i grupp,

- utvecklar tillit till den egna sångförmågan och blir medveten om dess utvecklingsmöjligheter och sociala betydelse,

- stimuleras att själv skapa musik för att ge uttryck för tankar och idéer,

- utvecklar sin förmåga till medvetet lyssnande som en väg till musikupplevelser och ökad kunskap,

- använder sina musikkunskaper i gemensamt musicerande för att därigenom utveckla ansvar och samarbetsförmåga,

- tillägnar sig kunskaper om musikens formspråk och uttrycksmedel,

- blir förtrogen med musik från olika epoker, genrer och kulturer och utvecklar förståelse för andra människors musikpreferenser,

- utvecklar sin förmåga att kombinera musiken med andra uttrycksformer som bild, text, teckenspråk, dans, rörelse, drama och teater,

- utvecklar sin förmåga att använda IT som ett stöd både för lärande och musicerande samt som redskap för skapande.

Ämnets karaktär och uppbyggnad

Musiken är en källa till glädje, sinnlighet och gemenskap och kan bidra till individens förmåga att uppleva känslor. Den har betydelse för personlighetsutveckling och lärande. När det gäller grundläggande och vardagsanknutna sammanhang, som tids-, rums- och kroppsuppfattning kan musiken förstärka och utgöra ett komplement i lärandeprocessen. Musiken har även betydelse för såväl den språkliga som den motoriska utvecklingen genom sin variation av uttrycksformer.

Vokalt och instrumentalt musicerande utgör ämnets kärna. Såväl det enskilda som det gemensamma musicerandet bygger upp kunskaper som kan tillämpas i musicerande och musikskapande. Koncentrerat lyssnande, regelbundet återkommande övning samt utveckling av hörförståelse är också medel för den personliga kunskapsutvecklingen och musikupplevelsen.

Musicerande och musikskapande i grupp är ämnets centrala arbetsform. I gruppen övas samarbetsförmåga, uthållighet, ansvarstagande och tolerans. Där utvecklas även kreativitet och förmåga att se och förstå sambanden mellan detalj och helhet. Individuell kunskap utvecklas på detta sätt i samspel med andra. I såväl musicerande som skapande ges också successivt utrymme för utvecklingen av en mer personlig och estetisk medvetenhet hos eleverna. Musikens multinationella karaktär ger eleverna ett större socialt medvetande och en vidgad omvärldsuppfattning.

Musikämnet kan tjäna som konkret utgångspunkt för lärande i andra ämnen. Musik och språk bygger båda på ljudkommunikation. Kombinationen text och musik gör det möjligt att uppleva karaktär, budskap och olika känslolägen i musikaliska kompositioner. Musik har också beröringspunkter med matematik genom att många av ämnets begrepp är matematiskt definierade alltifrån taktart och rytm till tonart och ackord.

Utvecklingen av IT erbjuder nya möjligheter till lärande, kommunikation, musicerande och skapande där även elever utan färdigheter på instrument självständigt kan arbeta med musik.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall efter sina förutsättningar
- kunna delta i sång, enkla former av spel på instrument samt dans och rörelseövningar,
- individuellt och tillsammans med andra kunna skapa musik i elementära former,
- ha kännedom om de vanligast förekommande musikinstrumenten och enklare musikaliska begrepp,
- kunna lyssna medvetet på musik och kunna delta i enkla samtal kring denna.

Mål som eleverna skall ha uppnått då skolgången avslutas

Eleven skall efter sina förutsättningar
- kunna delta i sång, dans och rörelseövningar samt kunna spela ett instrument,
- kunna använda musik, text och andra uttrycksformer i skapande och improvisation för att gestalta tankar och idéer,
- ha kännedom om olika instrument och elementära kunskaper om begrepp som melodi, ackord, puls, rytm och taktart,
- kunna medvetet lyssna på olika typer av musik och kunna diskutera kring sina musikupplevelser,
- ha kännedom om musik och sång från olika genrer, epoker och kulturer,
- vara medveten om olika ljud- och musikmiljöers påverkan på människan och vikten av hörselvård.