Observera att nedanstående kursplan inte är giltig.

Matematik (ej gällande)

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Utbildningen i ämnet matematik syftar till att utveckla de kunskaper i matematik som behövs för att lösa konkreta vardagsproblem och fatta beslut i vardagslivets många valsituationer. Utbildningen skall även utveckla förmågan att kunna tolka och använda matematisk information samt ge en grund för studier i andra ämnen, fortsatt utbildning och ett livslångt lärande.

Utbildningen syftar också till att utveckla elevens intresse och tilltro till sin förmåga att använda matematik samt förmågan att kommunicera med matematikens språk och uttrycksformer. Matematiken är en del av vår kultur och utbildningen skall ge eleven insikt i ämnets betydelse och roll i vardagsliv och samhälle. Utbildningen skall även ge eleven möjlighet att upptäcka estetiska värden i matematiska mönster, former och samband samt att uppleva den tillfredsställelse och glädje som ligger i att kunna förstå och lösa vardagliga problem med matematiken som verktyg.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven

- utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och använda matematik i olika situationer,

- utvecklar sin förmåga att formulera och lösa vardagsproblem med hjälp av matematik,

- utvecklar sin förmåga att på olika sätt matematiskt lösa ett problem,

- utvecklar färdigheter i grundläggande aritmetik, geometri och statistik,

- utvecklar sin förmåga att använda enkla matematiska modeller,

- utvecklar sin tal-, rums- och tidsuppfattning.

Ämnets karaktär och uppbyggnad

Matematik har vuxit fram inom olika kulturer och har genom en tusenårig utveckling bidragit till det kulturella arvet. Matematiken genomsyrar hela samhället, ofta på ett sätt som är osynligt för den ovane betraktaren.

Matematikämnet utgår från begreppen tal och rum och studerar begrepp med väldefinierade egenskaper. Det omfattar även skapande, utforskande verksamhet och intuition. Likheter och olikheter mellan olika företeelser observeras och dessa beskrivs i matematiska termer. Problemlösning och kommunikation är en central del av ämnet.

Begreppsförståelse, huvudräkning och taluppfattning är betydelsefullt för att matematiken ska kunna användas i vardagliga situationer. Både i vardagsliv och yrkesliv behöver allt fler kunna förstå och kommunicera om frågor med matematiskt innehåll för att kunna fatta välgrundade beslut. Framgångsrikt utövad matematik innebär en balans mellan kreativa, problemlösande aktiviteter och kunskaper om matematikens begrepp, metoder och uttrycksformer. Problemlösning i matematik är en process med en skapande aktivitet som kräver tid. En del av problemlösningen är att på olika sätt föra en dialog om matematiska idéer och tankegångar. Processen utvecklas i grupp men även individuellt.

Matematikens kraft som verktyg för förståelse blir tydlig då den tillämpas på meningsfulla och relevanta situationer som är välbekanta för eleven. Matematik har nära samband med andra skolämnen. Exempel och erfarenheter hämtas från omvärlden och ger därmed ett vidgat underlag för matematiskt kunnande.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer och lösa problem i elevens närmiljö.

Inom denna ram skall eleven efter sina förutsättningar
- kunna jämföra och sortera föremål samt förstå och använda tillhörande matematiska uttryck,
- ha en elementär taluppfattning om naturliga tal,
- kunna utföra elementär addition och subtraktion med hjälp av konkret material eller huvudräkning,
- ha en grundläggande rums- och tidsuppfattning samt kunna känna igen några geometriska figurer och mönster,
- kunna läsa av några klockslag av betydelse för elevens vardag,
- känna till några enheter för längd, massa och volym,
- kunna mäta och väga i praktiska situationer,
- känna igen olika penningvalörer och kunna laborera med dessa,
- känna till miniräknaren som ett tekniskt hjälpmedel.

Mål som eleverna skall ha uppnått då skolgången avslutas

Eleven skall ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning.

Inom denna ram skall eleven efter sina förutsättningar
- kunna räkna addition och subtraktion med naturliga tal - i huvudet, med hjälp av laborativt material, med hjälp av skriftliga räknemetoder eller med miniräknare,
- kunna elementär överslagsräkning,
- känna till multiplikation och division för användning i praktiska situationer,
- praktiskt kunna hantera enkla bråk och decimaltal,
- kunna jämföra och mäta längder, volymer och massor i praktiska situationer,
- känna till några begrepp för tid och ha förståelse av deras innebörd,
- kunna använda klocka i praktiska situationer, både analogt och digitalt,
- känna igen och kunna benämna några geometriska objekt,
- kunna avläsa data givna i enkla tabeller och diagram med anknytning till vardagslivet,
- känna till begreppet slump till exempel i spelsituationer,
- kunna hantera pengar i vardagssituationer,
- känna till begreppet procent.