Övergripande information

Under 2024 genomförs de första digitala betygsstödjande bedömningsstöden och nationella proven. Här kan du läsa om vad det innebär.

Elever sitter vid varsin dator och gör ett prov i ett glest möblerat klassrum.

Digitala betygsstödjande bedömningsstöd

I slutet av april 2024 kommer helt nya betygstödjande bedömningsstöd i ämnena biologi, fysik, kemi och samhällskunskap för årskurs 6. Bedömningsstöden har formen av ett prov med två delprov. Syftet med betygsstödjande bedömningsstöd är att stödja en rättvis och likvärdig betygssättning men det är frivilligt att genomföra dem.

De nya bedömningsstöden kommer att finnas tillgängliga i Skolverkets provplattform under perioden 29 april–24 maj 2024. Efter det stängs provplattformen men bedömningsstöden finns tillgängliga igen när höstterminen startar. Du som lärare kan genomföra dem med dina elever när det passar inför betygssättningen.

Nya digitala bedömningsstöd i årskurs 6

Digitala nationella prov

Höstterminen 2024 blir de första nationella proven digitala. Det är proven i engelska 5, engelska 6, svenska 3 samt svenska som andraspråk 3 för gymnasieskolan. Proven ska genomföras i slutet av ämnen/kurser där proven är obligatoriska . Inom gymnasieskolan kan detta antingen vara på hösten eller på våren beroende på elevernas timplaner. Det betyder att de flesta gymnasieskolor kommer att genomföra digitala prov för första gången under våren 2025.

Syftet med nationella prov är att stödja en rättvis och likvärdig betygssättning. De allra flesta delprov kommer att digitaliseras men vissa kommer att genomföras utanför Skolverkets provplattform såsom muntliga delprov. Vissa nationella prov är fortfarande under utredning.

Skolverkets nya provplattform

Eleverna kommer att genomföra de digitala bedömningsstöden och nationella proven i Skolverkets nya provplattform. När eleverna har genomfört proven automaträttas en del provuppgifter direkt i provplattformen. De provuppgifter som ska bedömas av lärare bedöms i provplattformen. När bedömningen är klar finns provresultaten tillgängliga i provplattformen.

Du och dina elever kommer att kunna testa provplattformen och genomföra demoprov innan proven ska genomföras i skarpt läge. För att hjälpa dig i dina förberedelser att lära dig använda provplattformen har vi tagit fram en webbutbildning. Webbutbildningen och demoproven publiceras i januari 2024.

 

Syftet med digitaliseringen

Syftet med att digitalisera bedömningsstöd och nationella prov är att göra det enklare för skolor att administrera och hantera proven. Målet är att det ska leda till:

  • minskad arbetstid för bedömning och resultathantering
  • automatisk inrapportering av provresultat
  • att flera delar av kurs- och ämnesplaner kan prövas i proven
  • ökad användbarhet och tillgänglighet för elever med funktionsnedsättning genom tekniska lösningar
  • förenklad data- och resultathantering.
Senast uppdaterad 04 december 2023

Innehåll på denna sida

    Frågor och svar

    Regeringen beslutade i januari 2024 att de nationella proven i årkurs 3 inte ska digitaliseras.

    När det gäller övriga årskurser och skolformer är det inte säkert att alla delar av alla prov kommer att digitaliseras. Om det i utprövningarna visar sig att eleverna inte är vana vid att redovisa längre matematiska lösningar digitalt finns en risk att det blir elevernas digitala kompetens som testas istället för elevens matematikkunskaper. I nuläget är det osäkert om alla delar av proven i årskurs 6 och 9 i matematik kan genomföras digitalt eller om något även fortsättningsvis behöver erbjudas via papper och penna. När det gäller prov i matematik i gymnasieskolan utreder vi i vilken utsträckning proven kan innehålla uppgifter där eleven redovisar lösningar med hjälp av tangentbord och formeleditor samt i vilken utsträckning lösningar fortfarande behöver redovisas på papper.

    Det finns i nuläget inget beslut om att de nationella proven i komvux i svenska för invandrare (sfi) ska genomföras digitalt.

    Det är inte säkert att alla delar av alla betygsstödjande bedömningsstöd kommer att digitaliseras. Om det i utprövningarna visar sig att eleverna inte är vana vid att redovisa lösningar digitalt finns en risk att det blir elevernas digitala kompetens som testas istället för elevenskunskaper i ämnet. I nuläget är det osäkert vilka betygstödjande bedömningsstöd som kan genomföras digitalt eller om något även fortsättningsvis behöver erbjudas via papper och penna.

    Den nya provplattformen kommer inte kunna användas för några andra prov än nationella prov och betygsstödjande bedömningsstöd.

    Översättning av elevuppgifter till engelska för de elevuppgifter som idag erbjuds på engelska (i NO-, SO-prov och i matematik) kommer inte att tas fram när proven blir digitala. Det gäller även nationella prov i årskurs 3 vilka inte kommer att digitaliseras.

    För att konstruera prov som översätts till engelska och lever upp till de nya kvalitetskraven krävs utprövningar bland hundratals elever och bedömning av elevlösningar. Detta är svårgenomfört, tidskrävande och dyrt sett till den relativt begränsade elevgrupp som både får undervisning på engelska och genomför de nationella proven på engelska.