Talare och valbara seminarier under konferensen Fokus yrkesutbildning 2024

Talare Fokus yrkesutbildning 2024

Den kompetenta yrkesläraren: Viktiga kompetenser för yrkeslärare och yrkesläraridentiteten

Sofia Antera, filosofie doktor

Tack vare sin yrkeserfarenhet är yrkeslärare en värdefull resurs för utbildningssystemen. Yrkeslärare tar med sig tidigare (yrkes)erfarenheter kopplade till deras yrkes- och undervisningskompetens. Men vilken kompetens är det som uppfattas som viktig för yrkeslärarens profession? Sofia Antera, fil.dr. berättar om resultaten ur hennes avhandling.

När det bästa händer…vuxenutbildningens roll och möjligheter när ett samhälle ska ställas om på rekordtid.

Simon Dahlgren, Verksamhetschef på Skellefteå kommun

Om hur yrkesutbildning, kompetens och kunskap är en nyckelfråga i Skellefteås tillväxtarbete och hur traditionell komvux kan bli ett multiverktyg för individen, arbetsgivare och samhället i en omfattande förändrings och utvecklingsresa.
Simon Dahlgren, Verksamhetschef på Skellefteå kommun berättar om lärdomar och erfarenheter fem år efter beslutet om Northvolts etablering i Skellefteå.

Något att göra, någon att vara- om yrkesidentitet hos komvuxelever

Tobias Karlsson, filosofie doktor och gymnasielärare

Tobias Karlsson, fil.dr. och gymnasielärare har i sin avhandling om yrkesidentitetsutveckling intervjuat elever som läser till undersköterskor och till golvläggare inom komvux för att undersöka hur yrken lärs inom vuxenutbildningen. I sitt föredrag kommer han gå igenom de mest framträdande resultaten som bland annat visar hur deltagande i yrkesutbildning kan erbjuda något utöver lärandet av en yrkesidentitet och hur en genomgången utbildning kan stärka elever i hur de ser på sig själva.

En NY utbildningsform - Nationell yrkesutbildning

Karolina Pihl, projektledare på Myndigheten för yrkeshögskolan

Myndigheten för yrkeshögskolan om pilotverksamheten med uppdrag att förbereda för en ny utbildningsform med yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, enligt YH-modell. Karolina Pihl, projektledare, berättar om vad detta uppdrag innebär och hur det fortskrider.

Så får du framtidens mänskliga superkrafter - dagens sluttalare

Nicklas Hermansson, framtidsspanare

Nicklas Hermansson, framtidsspanare som utsågs till Årets talare inom AI & Tech 2023, avslöjar hur du blir en vinnare i AI-revolutionen.

Året är 2049. De flesta bor i städer, en tredjedel i öknen. Robotarna och artificiell intelligens har förändrat samhället från grunden. För att hänga med i den nya automatiserade världen måste vi lära oss nya saker på nya sätt i en helt annan utsträckning än förr. Nicklas Hermansson bjuder på en svindlande tidsresa – och ger dig metoder och verktyg som han själv har använt för att bygga två team som blivit bäst i världen.

Valbara seminarier under Fokus yrkesutbildning 14 oktober 2024

Vi flyttar klassrummet till företagen

Under detta seminarium får du lyssna på uppkomsten av den idé som ligger till grund för att Falkenbergs gymnasieskola och Osbecksgymnasiet valde att använda företagen Pexymeks och Laga Rostfritts spetsutrustning i undervisningen samtidigt som lärare på skolorna fick möjlighet att kompetensutvecklas. En yrkeslärare kommer delge sin syn på hur det var att lära ut något som man själv precis lärt sig. Du får också höra företagens perspektiv, varför det här var viktigt och intressant för dem och hur de ser på samverkansformen.
Medverkande: Petra Lindström, Regional processledare för Teknikcollege Halland, Eskil Hartman, VD på Laga Rostfritt och Tommy Hultberg, Industrilärare, Falkenbergs gymnasieskola

Samverkan för hållbarhetsaspekter och välmående i utbildning och lärande

Westum berättar om sitt pågående projekt ”Hållbarhet i West”. Projektet handlar om att implementera hållbarhetsaspekter i utbildningen men också om att skapa ett hållbart arbetsliv. Nätverk Westum är en förening med 40 kommunala vuxenutbildningar och lärcentra som driver stora och små projekt för kompetensutveckling och samverkar för ett mer flexibelt lärande.
Medverkande: Margareta Näsmark, Westum, Christina Lagner, Westum och Vladimir Tolevski, Rektor Campus Falkenberg

Lärcentrum som möjliggörare

Hur kan Lärcentrum bidra till ett utökat utbud av yrkesutbildningar och på olika sätt även höja attraktiviteten?

Lärcentrum kan vara en möjliggörare och en arena genom att exempelvis erbjuda innovativa lärmiljöer för specifika utbildningsbehov, arbetssätt och samverkan för att möjliggöra likvärdig tillgång till studier samt stöd till individer som genomför yrkeslärarutbildning.

Under seminariet kommer vi att besöka Lärcentrum i Härnösand. Skolverkets statsbidragsenhet berättar också om möjligheterna att söka statsbidrag för att utveckla den här typen av verksamheter.

Medverkande: David Olsson, Skolverket, Erika Bohlin Eriksson, Skolverket, Statsbidragsenheten Skolverket, medarbetare och studerande på Härnösand lärcentrum.

Hållbart arbetsliv för personer med intellektuell funktionsnedsättning

För många personer med intellektuell funktionsnedsättning är det svårt att få ett arbete, och ännu svårare att behålla ett arbete över tid. Men vad innebär hållbarhet i arbetslivet för den här gruppen? Vad säger de själva? Under seminariet presenterar Helena Taubner, Jönköpings universitet, sina forskningsresultat från en studie där personer med bakgrund inom anpassad gymnasieskola, och som har arbetat under lång tid, har intervjuats om sina erfarenheter.

Medverkande: Helena Taubner, lektor i specialpedagogik vid Jönköpings universitet.

Hur får vi fler elever inom yrkesintroduktion att nå målet med sin utbildning?

Välkomna att lyssna på ett samtal och en presentation som kommer att kretsa kring följande frågeställningar:

  • Om flera elever hade etablering som mål, skulle då fler elever nå målen med sin utbildning?
  • Hur kan styrning av introduktionsprogrammen genom plan för utbildning och elevernas individuella studieplan påverka elevernas möjligheter?
  • Hur kan dessa två verktyg stärka varandra i arbetet?

Medverkande: Camilla Holmberg och Kristoffer Nilsson, Skolverket

Tillsammans i 3-enighet med fokus på yrkeselevers självinsikt, kommande yrkesliv och framtidens möjligheter

På Ullvigymnasiet i Köping jobbar lärare, studie- och yrkesvägledare och rektor med studie-och yrkesvägledning i ett brett perspektiv. Genom vår aktivitetsplan säkerställer vi att elevernas behov av studie-och yrkesvägledning tillgodoses. Målet är att eleverna ska få med sig djupare kunskaper om sig själva, kommande yrkesliv och framtidens möjligheter.

Medverkande: Tommy Sand, yrkeslärare och Jennifer Alsing Åström, rektor, Carina Nilsson, studie-och yrkesvägledare

Styrkan i att arbeta i team under valideringsprocessen

På komvux i Norrköping syns att teamarbete under valideringsprocessen är en framgångsfaktor. Låt dig inspireras av yrkeslärare och valideringssamordnare när de samtalar om hur de arbetar med validering.

Medverkande: Samra Ajanovic, valideringssamordnare och Sofia Dahlström, yrkeslärare.

Senast uppdaterad 04 juni 2024.