Stöd i arbetet

Här hittar du stödmaterial för att utveckla undervisningen eller verksamheten inom en rad olika områden, skolformer och verksamheter – även ämnesövergripande.

Hitta stödmaterial

Kryssa för kategorier och använd sökrutan för att hitta det du letar efter.

Skolform eller verksamhet

Ämne

Fokusområde

Laddar innehåll...
311 träffar
  • Aktivt jämställdhetsarbete i skolan

    Skolans arbete för jämställdhet omfattar bland annat elevers lika rättigheter och möjligheter oavsett könstillhörighet. Skolan ska synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevers lärande, val och utveckling. Ett aktivt jämställdhetsarbete är en del i att skolans verksamhet ska vila på en demokratisk grund och respektera människors lika värde.

  • Anmäla oro för ett barn till socialtjänsten

    Alla som arbetar i förskola och skola har ett ansvar att anmäla oro för barn som far illa till socialtjänsten. Här får du veta mer om ansvaret och får stöd för hur du gör en anmälan.

  • Arbeta formativt med öppna laborationer

    ”Fungerar verkligen antirynkkräm?” När eleverna ställer egna frågor och söker svar genom att planera och genomföra öppna laborationer kan de se nyttan med kemi. Men de behöver en hel del hjälp på vägen.

  • Arbeta med ANDT i skolan

    Arbetet med att skydda barn och unga från skadliga effekter av alkohol, narkotika, dopning samt tobaks- och nikotinprodukter (ANDT) i skolan handlar både om undervisning och att skapa en hälsofrämjande lärmiljö. Här kan du läsa mer om hur det gemensamma arbetet med ANDT kan genomföras i skolan.

  • Arbeta med entreprenörskap i grundskolan

    Entreprenörskap i grundskolan innebär att du som lärare planerar och genomför elevaktiv undervisning där eleverna tränar på att lösa problem. Eleverna ska få arbeta på kreativa sätt, pröva och ompröva sina idéer och ta dem till handling.

  • Arbeta med entreprenörskap, företagande och innovationstänkande i gymnasieskolan

    Entreprenörskap i gymnasieskolan innebär att du som lärare planerar och genomför undervisning där eleverna breddar och fördjupar sina kunskaper och förmågor gällande kreativitet, idéutveckling och initiativförmåga. Dessutom ska de få möjlighet att utveckla kunskaper och förmågor inom innovationstänkande och företagande.

  • Arbeta med förskolans och skolans värdegrund

    Förskolans och skolans värdegrund ska genomsyra hela utbildningen. Här får du som arbetar i förskolan och skolan veta mer om det sammanhållna uppdraget om kunskaper och värden, som även kallas värdegrundsuppdraget.

  • Arbeta som lektor och förstelärare

    På denna sida finns aktuell information för dig som är lektor eller förstelärare. Här kan du inspireras av filmer och förslag på andra former av kompetensutveckling.

  • Att använda kameran i undervisningen

    Att använda foto och film är ett bra och relativt enkelt sätt att utveckla sin undervisning med hjälp av digitala verktyg. Det finns många olika undervisningssituationer där elevernas lärande kan förstärkas med hjälp av kameran.

  • Att gå i skolan med intellektuell funktionsnedsättning

    Här får du som i ditt arbete i skolan möter barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning, IF, stöd kring regler och möjliga vägar genom utbildningsystemet. Det finns flera möjliga vägar att gå i skolan för elever med IF. Det är viktigt att alla barn och elever utvecklas och har förutsättningar för att delta i samhällslivet på ett jämbördigt vis.

  • Att göra extra anpassningar och ge särskilt stöd i grundskole- och gymnasieutbildning

    Ibland behöver en elev stöd i skolan utöver det vanliga. Det kan ske i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd.

  • Att prata med barn och unga om kriser och krig

    Barn och unga blir ofta berörda när något allvarligt har hänt i samhället eller i omvärlden. De kan behöva prata om det med någon vuxen. Här får du som jobbar med barn och unga stöd i hur du pratar om svåra saker som krig och kriser.

  • Barns integritet i förskolan

    Alla barn i förskolan ska få utveckla sin identitet och känna sig trygga i den. De ska också få möjlighet att utveckla en medvetenhet om sin kroppsliga och personliga integritet. Här finns förslag på hur du kan arbeta för att stärka barnens integritet i förskolan.

  • Bidra till språkutveckling hela dagen

    Fördjupa dig i betydelsen av att kartläggning präglas av lyhördhet för elevernas olika erfarenheter, behov och intressen och att ge eleverna möjlighet att få visa sitt kunnande på olika sätt och i olika situationer. Innehållet tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket.

  • Bild- och filmstöd i idrott och hälsa

    Här får du veta mer om hur bild- och filmstöd kan användas i ämnet idrott och hälsa. Vi tar även upp de juridiska och pedagogiska aspekter som finns vid användandet av film i undervisningen.

Sida 1 av 21