Checklista kompetensinventering i förskolan för rektor
Var står ni idag? Med hjälp av vår checklista nedan kan ni snabbt få grepp om vad ni behöver tänka på inför kompetensinventering i förskolan.
Rektorn ansvarar för att leda och samordna det pedagogiska arbetet vid en förskolenhet och ska särskilt verka för att utbildningen utvecklas. Dessutom har rektorn ansvar för förskoleenhetens inre organisation och resursfördelning utifrån barnens olika förutsättningar och behov.
Läs igenom frågorna och ta ställning till hur väl olika påståenden stämmer överens med er verksamhet. Notera gärna vilka områden ni bedömer att ni behöver arbeta mer med. I slutet av frågeformuläret hittar ni förslag på material som kan vara till nytta i det fortsatta arbetet.
Inventering
Vi inventerar behov av behöriga förskollärare på kort sikt.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi inventerar behov av behöriga förskollärare på lång sikt.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi inventerar obehöriga förskollärares behov av stöd i arbetet med att planera och genomföra undervisningen.
Stöd till nyanställda förskollärare, exempelvis i form av mentorsstöd.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi inventerar obehöriga förskollärares behov av stöd i arbetet med att följa upp och analysera hur utbildningen främjar barnens utveckling och lärande.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Samverkan
Vi samverkar med huvudmannen eller andra förskolor i arbetet med att säkra tillgången till behöriga förskollärare.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Det finns former för samverkan inom förskoleenheten för att diskutera, följa upp och analysera hur utbildningen främjar barnens utveckling och lärande.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Stöd till behörig personal
Vi ger behöriga förskollärare förutsättningar att ge stöd till obehöriga förskollärare gällande planering och genomförande av undervisningen.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi ger behöriga förskollärare förutsättningar att ge stöd till obehöriga förskollärare i arbetet med att följa upp och analysera barnens utveckling och lärande.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Insatser för att öka behörigheten
Vi genomför aktiviteter för att öka tillgången till behöriga förskollärare för undervisningen.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi initierar och ger möjlighet till kompetensutvecklingsinsatser för att öka behörigheten bland befintlig personal utan behörighetsgivande examen.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi fördelar förskollärare så att barnen undervisas av behöriga förskollärare så långt som möjligt.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Stöd till obehörig personal
Vi introducerar obehöriga förskollärare i uppdraget.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi ger obehöriga förskollärare stöd i arbetet med att planera och genomföra undervisningen och skapa en struktur för en undervisning som utgår från målen i förskolans läroplan.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Vi ger obehöriga förskollärare stöd i arbetet med att följa upp och analysera hur utbildningen främjar barnens utveckling och lärande.
- Stämmer
- Stämmer delvis
- Stämmer inte
Förslag på material som kan vara till nytta i det fortsatta arbetet.
Inventering
Skolverkets lärarprognos Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
Skolverkets statistik Länk till annan webbplats.
Begäran om utdrag ur lärar- och förskollärarregistret Länk till annan webbplats.
Samverkan
Kvalitetsverkstaden Länk till annan webbplats.
Rapport om lärarförsörjning Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
Stöd till behörig personal
Förskolekurser i kommunen Länk till annan webbplats.
Insatser för att öka behörigheten
VAL Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.
Förändringsledning Länk till annan webbplats.