Att leda skol- och undervisningsutveckling i naturvetenskap och teknik – webbinarium

Är du skolledare eller företrädare för huvudman? Delta på vårt webbinarium den 2 maj och ta del av hur din skola kan arbeta med att utveckla undervisningen för en hållbar framtid.

Hur kan du som leder en skolverksamhet bidra till att lärare i naturvetenskap och teknik söker sig till och fortsätter arbeta i skolan? Hur arbetar du med en hållbar utveckling av undervisningen i naturvetenskap och teknik? Det är frågor vi kommer att diskutera på webbinariet.

Vi kommer att presentera resurser för kompetensutveckling inom området samt berätta om hur skolan kan arbeta för att utveckla elevers intresse för naturvetenskap och teknik.

Tid och plats

Webbinariet äger rum på Teams den 2 maj kl. 13.00–16.00.

Anmäl dig till webbinariet Utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik Länk till annan webbplats.

Länk till webbinariet kommer att skickas ut på mejl. Webbinariet spelas inte in och du kommer inte ha möjlighet att se det i efterhand. Anmäl dig senast 29 april.

Målgrupp

  • Huvudmän
  • Skolledare

Program

13.00–13.15: Skolverket hälsar välkommen

13.15–13.45: Behovet av kompetens inom naturvetenskap och teknik

På arbetsmarknaden ökar efterfrågan på kompetens inom naturvetenskap och teknik. Hur står sig Sverige i den snabba teknologiutvecklingen och gröna omställningen. Att satsa på STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) är högt på dagordningen i flera länder, inte minst inom EU. Även den svenska regeringen har aviserat att en sådan strategi ska tas fram. Kan vi tillsammans stärka Tekniksverige?

Li Ljungberg, Teknikföretagen.

13.4514.00: Elevers intresse för naturvetenskap och teknik

Hur ser intresset bland eleverna ut för naturvetenskap, teknik och matematik? Vad påverkar ungdomars gymnasieval?

Skolverket.

14.0014.10: Paus

14.1014.40: Skolledares betydelse för utveckling av relevant och intresseväckande undervisning för naturvetenskap och teknik, NT

Att väcka och utveckla intresse för naturvetenskap och teknik i undervisningen genom relevans är en viktig och utmanande utgångspunkt. Att elever upplever att undervisningen är relevant är av betydelse för intresset för att fortsätta med naturvetenskap och teknik och här kan lärare göra skillnad. Att bygga kapacitet för att erbjuda en relevant NT–undervisning blir då ett fokusområde av betydelse för skolledare och representanter för skolhuvudmän.

Anders Jidesjö Linköpings universitet.

14.4015.00: Exempel på lektorers roll i skolutveckling på vetenskaplig grund

Identifiera utmaningar och utveckla undervisningen på vetenskaplig grund med hjälp av lektorer – hur kurs- och ämnesplaner kan realiseras i praktiken.

15.0015.20: Lärardriven skolutveckling – undervisning på vetenskaplig grund

Rektor Lena Lindblad Petersen berättar om hur hon byggt en organisation där kollegor i olika årskurser intresserar sig för varandras undervisning, ämnen och elevresultat och därmed också utvecklat sin undervisning.

Lena Lindblad Petersen Rektor Hedvig Eleonora skola.

15.2015.50: Resurser

Presentation av resurser som finns för kompetensutveckling inom Naturvetenskap och teknik.

Nationella resurscentra Naturvetenskap och teknik för alla (NTA), Science centers.

15.5016.00: Avslutning

Kontakt

Har du några frågor?

Skicka e-post till skolverket-nt@skolverket.se.

Senast uppdaterad 28 februari 2024.