För vissa av gymnasieskolans program har inriktningar, programfördjupningar och ämnen reviderats. Ämnesplanerna i matematik, engelska och moderna språk har också reviderats. De flesta förändringar börjar gälla den 1 juli 2021. Förändringarna berör även vuxenutbildningen på gymnasial nivå.
På den här sidan har vi samlat information om vilka program och ämnesplaner som berörs och när förändringarna börjar gälla. Här hittar du som är skolchef eller rektor också inspelade webbinarium, presentationsmaterial och annat stöd inför arbetet med att implementera de aktuella förändringarna. Förändringar som är specifika för vuxenutbildningen hittar du här.
Samtliga yrkesprogram har fått en mindre revidering av examensmålen. Förändringen gäller det arbetsplatsförlagda lärandet där eleven ska reflektera över yrkeskulturen istället för som tidigare förstå yrkeskulturen.
”Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats."
Examensmål för bygg- och anläggningsprogrammet (pdf, 104 kB)
Examensmål för el- och energiprogrammet (pdf, 105 kB)
Examensmål barn- och fritidsprogrammet (pdf, 59 kB)
Examensmål fordons- och transportprogrammet (pdf, 57 kB)
Examensmål hantverksprogrammet (pdf, 192 kB)
Examensmål för hotell- och turismprogrammet (pdf, 104 kB)
Examensmål för naturbruksprogrammet (pdf, 114 kB)
Examensmål restaurang- och livsmedelsprogrammet (pdf, 61 kB)
Examensmål VVS- och fastighetsprogrammet (pdf, 60 kB)
Examensmål handels- och administrationsprogrammet (pdf, 57 kB)
Examensmål industritekniska programmet (pdf, 59 kB)
Examensmål vård- och omsorgsprogrammet (pdf, 105 kB)
Regeringen har beslutat att inriktningarna pedagogiskt arbete respektive socialt arbete slås samman till den nya inriktningen pedagogiskt och socialt arbete. Eftersom inriktningarna slås samman så revideras ämnet socialt arbete och kurserna socialt arbete 1 och socialt arbete 2 skapas.
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Programstruktur barn- och fritidsprogrammet (pdf, 136 kB)
Examensmål barn- och fritidsprogrammet (pdf, 59 kB)
Ämnesplan socialt arbete (pdf, 200 kB)
Regeringen har beslutat att inriktningen godshantering tas bort då inriktningen är mycket liten med totalt sju elever läsåret 2018/19. Vidare har det nationella programrådet för fordons- och transportprogrammet framfört att inriktningen bör läggas ned. De kurser som inte längre finns inom inriktningen läggs istället i programfördjupningen.
Mer om förändringarna på fordons- och transportprogrammet
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Programstruktur fordons- och transportprogrammet (pdf, 102 kB)
Examensmål fordons- och transportprogrammet (pdf, 57 kB)
Regeringen har beslutat att inriktningen frisör byter namn till frisör, barberare och hår- och makeupstylist. Tidigare har frisör varit en egen inriktning samtidigt som hår- och makeupstylist låg i inriktningen övriga hantverk. Då styrdokumenten för inriktningen övriga hantverk innehåller en rad olika yrkesutgångar och är generellt skrivna, så upplevs den inte ge önskad styrning för hår- och makeupstylister. Frisörbranschen har länge drivit frågan om en utbildning till barberaryrket och har nu i och med den beslutade inriktningen fått gehör för sina önskemål. Skolverket har beslutat om nya kurser i ämnet hantverk med barberare 2-6a samt hår- och makeupstylist 2–4.
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Programstruktur hantverksprogrammet (pdf, 192 kB)
Examensmål hantverksprogrammet (pdf, 59 kB)
Ämnesplan hantverk (pdf, 3 MB)
Regeringen har beslutat att hotell- och turismprogrammets inriktningar, hotell och konferens samt turism och resor ska slås samman. Programmet blir då utan inriktningar. Sammanslagningen av hotell- och turismprogrammets inriktningar ger utrymme både för yrkeskurser och grundläggande behörighet. Dessutom läggs kursen hållbar turism till bland de programgemensamma ämnena för att öka fokus på hållbarhetsfrågor inom branschen för hotell- och turism. Ämnena inom programfördjupningen utökas med bland annat ämnet eventteknik och ämnet dryckeskunskap för att öka programmets flexibilitet.
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Programstruktur hotell- och turismprogrammet (pdf, 123 kB)
Examensmål för hotell- och turismprogrammet (pdf, 104 kB)
Regeringen har beslutat att en ny inriktning naturturism skapas, med ett nytt ämne, naturturism och att inriktningen djur delas i inriktningarna djurvård respektive hästhållning. Inriktningen skog byter namn till skogsbruk. Samtidigt utökas samtliga inriktningars poängomfattning till mellan 500–700 poäng.
Både elever och arbetsgivare har uppfattat dagens naturbruksprogram som otydligt eftersom programmets innehåll kan variera stort mellan skolor och att en större likvärdighet är att föredra. En omfördelning av poäng från programfördjupningen till inriktningarna anses kunna bidra till detta.
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Programstruktur naturbruksprogrammet (pdf, 221 kB)
Examensmål för naturbruksprogrammet (pdf, 114 kB)
Ämnesplan naturturism (pdf, 303 kB)
Ämnesplan naturbruk (pdf, 151 kB)
Ämnesplan skogsmaskiner (pdf, 352 kB)
Regeringen har beslutat att inriktningen färskvaror, delikatess och catering tas bort från programmet eftersom endast en skola i landet erbjuder den. Kurserna som ingår i dagens inriktning kommer att finnas kvar i programfördjupningen och därmed vara möjlig för elever att läsa även i fortsättningen.
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Examansmål restaurang- och livsmedelsprogrammet (pdf, 61 kB)
Programstruktur restaurang- och livsmedelsprogrammet (pdf, 139 kB)
Regeringen har beslutat att det programgemensamma ämnet ellära med kursen praktisk ellära ersätts av ämnet elektroteknik med kursen elkraftteknik. Ämnet ellära med kursen praktisk ellära ligger kvar inom programstrukturen; dels inom inriktningarna Fastighet respektive Kyl-och värmepumpsteknik, dels finns kursen tillgänglig inom programfördjupningen.
Inriktningen ventilationsteknik byter namn till ventilation med ämnet ventilation – installation. I ämnet ventilation – installation ingår kurserna ventilationsisolering 100 poäng, ventilationsmontering 1, 100 poäng, ventilationsmontering 2, 200 poäng och ventilationsservice, 100 poäng. Inriktningens omfattning ökar från 300 poäng till 500 poäng. I inriktningarna fastighet och kyl- och värmepumpsteknik byts ämnet elektroteknik med kursen elkraftteknik ut mot ämnet ellära med kursen praktisk ellära.
Skolverket har beslutat om nedanstående förändringar i VVS-och fastighetsprogrammet. Förändringarna sker på initiativ av det nationella programrådet samt berörda branscher och är avsedda att utveckla, aktualisera och föra programmet närmare sina yrkesutgångars praktiska yrkesutövning. Därtill är målet att förändringarna ska skapa en bättre balans mellan programmets yrkesutgångar.
Kursen värmelära i ämnet systemkunskap är programgemensam. I det centrala innehållet och i kunskapskraven finns innehåll som bedöms vara på omotiverat hög nivå för det yrke som utbildningen svarar mot. Därför föreslås mindre justeringar i ämnets syfte, av centralt innehåll och en revidering av kunskapskraven för att bättre motsvara behoven.
Ämnesplan systemkunskap (pdf, 217 kB)
Det har från olika utbildningsanordnare och branscher påtalats ett behov av en bredare utbildning där industrirör kombineras med VVS. De förändringar av kurserna i ämnet samt de ändringar i programstrukturen som föreslås, innebär att det blir ökade möjligheter till anpassning till lokala och regionala kompetensförsörjningsbehov. Förslaget är därför att kursen VVS svets industrirör utgår och i stället ersätts av en ny kurs. Den nya kursen föreslås heta VVS MMA-svetsning rör, och omfattar 100 poäng.
Ämnesplan industrirör svets VVS (pdf, 202 kB)
Ovanstående förslag innebär ändringar i programstrukturen för VVS- och fastighetsprogrammet. För att ytterligare öka möjligheten till lokal anpassning av utbildningsutbudet läggs ämnet sammanfogningsteknik med kurserna rörsvets 1 och rörsvets 2 in i programfördjupningen.
Föreskrifterna ska kunna tillämpas på utbildningar som påbörjas från och med 1 juli 2021.
Programstruktur VVS- och fastighetsprogrammet (pdf, 171 kB)
Examensmål VVS- och fastighetsprogrammet (pdf, 60 kB)
Regeringen har beslutat att programstrukturen för vård- och omsorgsprogrammet ändras så att omfattningen av de programgemensamma ämnena inom programmet utökas från 1 100 till 1 400 gymnasiepoäng. Skolverket har beslutat om en ändrad programstruktur för vård- och omsorgsprogrammet som bland annat innehåller sju nya ämnen och fem reviderade ämnen. Fem av dagens ämnen upphävs och innehållet från dessa flyttas istället över till något eller några av de nya ämnena. Syftet med dessa förändringar är att skapa förutsättningar för en nationellt sammanhållen utbildning som ger möjlighet att uppnå de kompetenskrav för arbete som undersköterska som Socialstyrelsen föreslagit.
Förändringen ska tillämpas från och med den 1 juli 2021.
Examensmål handels- och administrationsprogrammet (pdf, 57 kB)
Ämnesplan försäljning och kundservice (pdf, 318 kB)
Ämnesplan handel (pdf, 475 kB)
Ämnesplan information och kommunikation (pdf, 216 kB)
Skolverket har beslutat att yrkesutgången låssmed återgår till gymnasieskolans industritekniska program, inriktning produkt- och maskinteknik. I förslaget ingår även ett nytt ämne, lås- och passerteknik, behörighetsföreskrifter för detsamma och ändringar i programstrukturen för hantverksprogrammet och industritekniska programmet.
Skolverket vill med förslaget tillmötesgå branschens behov av att bättre anpassa yrkesutgången till arbetsmarknadens behov.
I remissvar från Lärarnas riksförbud och flera lärosäten med yrkeslärarutbildning poängteras behovet av kompetensutbildning av yrkeslärare. Skolverket kan närmare behöva utreda frågan vilket ansvar myndigheten har för kompetensutveckling i yrkesämnen.
Föreskrifterna ska kunna tillämpas på utbildningar som påbörjas från och med 1 juli 2021.
Programstruktur industritekniska programmet (pdf, 112 kB)
Examensmål industritekniska programmet (pdf, 59 kB)
Ämnesplan lås- och passerteknik (pdf, 192 kB)
Estetiska programmets programfördjupning utökas med fler kurser. Utökningen omfattar kursen arrangering och komposition 2 inom ämnet musikteori och kursen dansteknik – specialisering inom ämnet dansteknik. Kurserna får erbjudas som programfördjupning på estetiska programmet och får tillämpas från den 15 juli 2021.
Programstruktur estetiska programmet (pdf, 121 kB)
Ämnesplanerna och tillhörande kurser i matematik, engelska och moderna språk har reviderats. Syftet med ändringarna är att ämnesplanerna ska bli ett bättre arbetsverktyg för lärarna. På så sätt vill vi förbättra likvärdigheten i undervisningen och se till att betygen blir mer rättvisande för eleverna.
De ändrade ämnesplanerna börjar att gälla den 1 juli 2021 i gymnasieskolan. Ämnesplanerna i matematik och engelska börjar att gälla den 1 januari 2022 i vuxenutbildningen.
Alla elever som har påbörjat någon kurs i engelska, matematik eller moderna språk innan de ändrade ämnesplanerna börjar att gälla ska få slutföra kursen enligt nu gällande ämnesplaner. Däremot ska eleverna inte börja några nya kurser enligt nu gällande ämnesplaner efter den 1 juli 2021 (i gymnasieskolan och moderna språk i vuxenutbildning på gymnasial nivå) alternativt efter den 1 januari 2022 (matematik och engelska i vuxenutbildning på gymnasial nivå).
Ämnesplan i engelska (pdf, 298 kB)
Ämnesplan i matematik (pdf, 725 kB)
Ämnesplan i moderna språk (pdf, 1 MB)
Den grundläggande strukturen i ämnesplanerna finns kvar. Precis som tidigare ska syftet och det centrala innehållet styra undervisningen medan kunskapskraven vara ett stöd när läraren sätter betyg. Grundmodellen med värdeord i kunskapskraven är inte ändrad men antalet värdeord har blivit färre. Det handlar inte heller om några ändringar av betygsskalan.
Inom ämnet matematik ändras alla kurser. Förändringarna innebär till exempel att kunskapskraven revideras, att progressionen mellan årskurs 9, kurs 1 och kurs 2 förbättras samt att a-spåret ges bättre förutsättningar för relevant innehåll kopplat till yrkesutbildning. I många kurser förändras innehållet för att underlätta undervisning och lärande på djupet. Till exempel minskas stoffträngseln och närliggande innehåll samlas.
Förändringarna innebär bland annat:
Det är viktigt att uppmärksamma att elever som läser matematik 1b eller 1c enligt nu gällande ämnesplan, och 2b eller 2c enligt den ändrade ämnesplanen, inte kommer att ha innehållet ”räta linjens ekvation” som obligatoriskt innehåll i någon av kurserna. Elever som också ska läsa matematik 3b eller 3c kan därför behöva komplettera med detta.
Inom ämnet matematik ändras alla kurser. Förändringarna innebär till exempel att kunskapskraven revideras, att progressionen mellan årskurs 9, kurs 1 och kurs 2 förbättras samt att a-spåret ges bättre förutsättningar för relevant innehåll kopplat till yrkesutbildning. I många kurser förändras innehållet för att underlätta undervisning och lärande på djupet. Till exempel minskas stoffträngseln och närliggande innehåll samlas.
Förändringarna innebär bland annat:
Det är viktigt att uppmärksamma att elever som läser matematik 1b eller 1c enligt nu gällande ämnesplan, och 2b eller 2c enligt den ändrade ämnesplanen, inte kommer att ha innehållet ”räta linjens ekvation” som obligatoriskt innehåll i någon av kurserna. Elever som också ska läsa matematik 3b eller 3c kan därför behöva komplettera med detta.
I ämnena engelska och moderna språk har det också gjorts förändringar i kurserna på gymnasial nivå.
Förändringarna innebär att
I ämnena engelska och moderna språk har det också gjorts förändringar i kurserna på gymnasial nivå.
Förändringarna innebär att
Vi har tagit fram stöd för dig som är lärare, rektor eller skolchef att börja arbeta utifrån de ändrade ämnesplanerna och programstrukturerna. Vi ser också över det stöd som redan finns, till exempel Skolverkets webbkurser om betyg och bedömning. Vi informerar om vårt stöd här på skolverket.se, i våra sociala kanaler och i våra olika nyhetsbrev.
För dig som är rektor eller skolchef finns en sida med förslag på hur ni kan planera och organisera arbetet med de ändrade ämnesplanerna – steg för steg. Här kan du också titta på våra webbinarier och får svar på de vanligaste frågorna.
Så kan ni implementera de ändrade kurs- och ämnesplanerna
Vi har tagit fram presentation som du som skolchef eller rektor kan använda för att berätta om förändringarna i yrkesprogrammen. Fokus är på fordons- och transportprogrammet, där de flesta förändringar träder ikraft 1 juli 2020. Men även kortfattad information om förändringarna i ytterligare sju program finns med. Du kan förstås anpassa presentationen utifrån lokala behov.
Presentation av förändringar i gymnasieskolan 2021-2022 (powerpoint, 1 MB)
Vi erbjuder material till lärare i engelska, matematik och moderna språk så att ni kan förbereda er på skolan inför att de ändrade ämnesplanerna börjar att gälla. Materialen är konstruerade för grupper som leds av en samtalsledare i fysiska eller digitala träffar, men det kan också användas på andra sätt, till exempel för enskild reflektion. Materialen publiceras i två steg under 2021:
Ett övergripande material om kurs- och ämnesplaner, undervisning och bedömning. Materialet består bland annat av texter, film, och diskussionsfrågor. Materialet tar 4–5 timmar att arbeta med och kan användas från vårterminen 2021.
Så använder ni kurs- och ämnesplanerna
Ämnesspecifika material till lärare i engelska, matematik och moderna språk. Materialet består bland annat av filmer, kommentarmaterial och diskussionsfrågor. Materialet tar 4–5 timmar per ämne och kan användas från den 15 mars 2021.
Du kan också fördjupa dig, till exempel genom det nya stödmaterialet Att planera, bedöma och ge återkoppling eller webbkursen Undervisningsutvecklande bedömning.
Skolverket har haft i uppdrag att föreslå förändringar i examensmål, utbudet av inriktningar, programstrukturer och förslag på nya och reviderade ämnen för åtta nationella yrkesprogram inom gymnasieskolan. Syftet var att anpassa utbildningarna utifrån efterfrågan från elever och samtidigt en anpassning utifrån arbetslivets behov. Förslagen utgår från Gymnasieutredningens betänkande En gymnasieutbildning för alla – åtgärder för att alla unga ska påbörja och fullfölja en gymnasieutbildning (SOU 2016:77). Förslagen är framtagna i samarbete med de nationella programråden, branschrepresentanter, referensgrupper, expertgrupper och myndigheter.
Regeringen har tidigare fattat beslut om ändringar i examensmålen för yrkesprogrammen i gymnasieförordningen, inriktningsnamn och programgemensamma ämnen.
Anledningen till att inte samtliga gymnasiegemensamma ämnen på gymnasial nivå eller i gymnasiesärskolan och inom särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå revideras nu beror på att vi inväntar resultatet av Betygsutredningen 2018 (U 2018:03). Utredningen ska bland annat föreslå en modell för ämnesbetyg på gymnasial nivå.
Även Komvuxutredningen som lämnade sitt betänkande (SOU 2018:71) i augusti 2018 kan vara avgörande i det fortsatta arbetet. Utredningen föreslog bland annat att betygsskalan ska förenklas för kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå, i svenska för invandrare och för särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå.
Regeringen har fattat beslut om läroplansändringar i kunskapsområdet som idag kallas sex och samlevnad. Det nya namnet blir sexualitet, samtycke och relationer. Syftet är att förbättra kvaliteteten och stärka likvärdigheten i undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer. Förändringarna ska tillämpas från höstterminen 2022 i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och vuxenutbildningen.
Förändringarna innehåller även skrivningar som stärker jämställdhetsuppdraget på gymnasial nivå. Skolan och vuxenutbildningen har en viktig uppgift i att bidra till att motverka begränsande könsmönster och aktivt främja jämställdhet.
Vid frågor kontakta Skolverkets upplysningstjänst.