Elever med heltäckande slöja i skolan

Klädsel är något som normalt bestäms av individen själv. Utgångspunkten för skolan är att visa respekt för enskilda elevers val av klädsel och liknande, särskilt när det är fråga om religiösa uttryck.

År 2006 infördes nya bestämmelser om diskriminering som innebär att det inte är möjligt för skolan att ha generella förbud mot heltäckande slöja.

Under vissa omständigheter och i enskilda situationer kan förbud mot en speciell klädsel godtas även om klädseln har religiös eller etnisk/kulturell bakgrund. Det gäller om klädseln

  • väsentligt skulle försvåra kontakten mellan lärare och elever, eller
  •  skulle medföra särskilda risker vid laborationer, eller
  • i vissa fall kan begränsas på grund av hygienregler.

Kommunikation på flera sätt

Kommunikation och samspel mellan lärare och elev samt mellan elever är grundläggande för verksamheten i skolan. Kommunikation mellan människor är en viktig del i pedagogiken. Vi kommunicerar med rösten, men lika mycket med kroppsspråk och ansiktsuttryck. Det kan vara svårare för en lärare, som inte kan se en elevs ansiktsuttryck, att uppfatta om eleven förstått en fråga eller ett påstående. Läraren kan då behöva hitta andra sätt att säkerställa att eleven förstått, till exempel genom att ställa kontrollfrågor.

Lärarens ansvar att anpassa undervisningen

Det är lärarens ansvar att, med stöd av rektorn,  lösa eventuella hinder så att eleven kan nå målen för utbildningen. Det är också läraren som måste avgöra om klädseln medför särskilda risker vid laborationer eller liknande övningar. I bedömningen ska man fundera på om undervisningen kan anpassas och om det finns andra alternativ att genomföra undervisningen än att be eleven ta av sig den heltäckande slöjan.

Särskilda risker och hygienregler

Det finns också vissa branscher, till exempel restaurang- och livsmedelsbranschen samt inom hälso- och sjukvården, där bärandet av en heltäckande slöja i vissa fall kan begränsas av hygienregler.

Industritekniska programmet, hantverksprogrammet och naturbruksprogrammet är exempel på gymnasieutbildningar där det kan vara aktuellt att förbjuda slöja på grund av säkerhetsrisker. Det kan även bli svårt att genomföra den arbetsplatsförlagda utbildningen på vissa program. Studie- och yrkesvägledaren har en viktig roll i detta sammanhang.

Om en identifikation behövs

I de fall skolan har ett behov av att identifiera eleven, till exempel vid provtillfällen eller av säkerhetsskäl, bör detta kunna gå att ordna genom att eleven lyfter på slöjan och visar ansiktet för någon ur personalen.

Det är också viktigt att eleven och vårdnadshavaren får information om att skolan kan komma att begära att eleven ska ta av den heltäckande slöjan.

Elever med heltäckande slöja i skolan (227 kB)

Senast granskad: 2016-11-04