Debattartiklar

Vill du ta del av äldre artiklar? Kontakta Skolverkets presstjänst.

  • 2016-02-10

    Proven får anpassas för elever med svårigheter

    Märtha Mesterton berättar att hon har diagnosen dyslexi och beskriver (9/2) hur hon känner stress inför de nationella proven i svenska. Så ska man inte behöva känna. Det finns flera möjligheter att anpassa proven för elever med läs- och skrivsvårigheter.

  • 2016-01-13

    Replik DN Debatt: ”Skolverket skriver om kommentarerna till kursplanerna”

    Kommentarmaterialen till grundskolans kursplaner i biologi, fysik och kemi har kritiserats för att det inte tydligt framgår i kommentarmaterialen att undervisningen ska bygga på etablerad vetenskap. Det är viktigt att det inte råder några tveksamheter om detta och därför kommer Skolverket att justera och förstärka vissa skrivningar i kommentarmaterialen, skriver Ulrika Lundqvist och Olof Andersson från Skolverket.

  • 2015-05-28

    DN Debatt: ”Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans”

    Risk för utanförskap. Särskilt begåvade elever riskerar att fara illa om inte ­skolan fångar upp dem i tid. Alla elever måste kunna få utmaningar på rätt nivå. I dag ­presenterar vi ett stödmaterial som ska hjälpa skolan att både stimulera och ­stötta denna elevgrupp, skriver Kjell Hedwall och Johan Börjesson, Skolverket.

  • 2015-04-22

    Välkommen att anlita lärlingar, Carl Bennet!

    Möjlighet att anställa lärlingar finns sedan 1 juli förra året, skriver Skolverket och Lärlingscentrum i en replik till Carl Bennet (14/4).

  • 2014-12-14

    Ge unga bättre stöd för beslut

    För många elever är gymnasievalet ångestfyllt. Både samhället och de enskilda eleverna skulle tjäna på att skolorna bygger ut och förstärker kvaliteten inom studie- och yrkesvägledningen, skriver Anna Ekström, Skolverket, och Mikael Sjöberg, Arbetsförmedlingen på GP Debatt den 14 december 2014.

  • 2014-08-28

    Ökad skillnad mellan skolor är ett problem

    I en ledarartikel i Folkbladet kritiserar Widar Andersson Skolverkets slutsatser om konsekvenser av det fria skolvalet. Hans kritik bygger dock på felaktiga påståenden.